Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
Hanna Garberg är en av initiativtagarna till den stora manifestationen i Stockholm och ligger bakom Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Hanna Garberg, en initiativtagarna till manifestationen i Stockholm, uppmanar lärarkollegor att visa sitt missnöje och sin frustration ute i landet.
– Hade vi inte protesterat så högljutt skulle vi aldrig fått se röken av de här 102 miljonerna till skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Hanna Garberg är lärare på Gubbängsskolan och förtroendevald på Sveriges Lärare.
– Det känns fantastiskt att protesterna sprider sig i Sverige. Vi borde ha gjort våra röster hörda på det här sättet för länge sedan, säger hon.
Hanna Garberg var själv en av talarna under den stora manifestationen vid Stockholms stadshus och på Mynttorget – ett stenkast från Riksdagshuset – den 6 maj.
Att det blir 102 miljoner till i Stockholms skolbudget i höst kommenterar hon så här:
– Det är som att få ett litet plåster på en blödande halspulsåder…
Men hon ångrar absolut inte kampen.
– Tvärtom! Det är ju bättre att vi får 102 miljoner till skolan än att det ”effektiviseras”, det vill säga sparas in absurdum, ännu mer. Nu är det viktigt att vi fortsätter protestera och kämpa. Krisen i skolan är ju inget nytt. Den har funnits i flera år, men har fördjupats snabbt med inflationen och höga räntor, säger Hanna Garberg.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
En annan delseger – vid sidan om en något bättre skolbudget i höst – är själva debatten.
– Skolborgarrådet Emilia Bjuggren har ju sagt att hon delar vår oro. Hon förnekar inte krisen överhuvudtaget och det är ju bra, men samtidigt känns det lite knasigt. Hon är ju för fasen högsta hönset när det gäller skolan i Stockholm och borde kunna göra något åt det, säger Hanna Garberg.
En framgångsfaktor tror Hanna Garberg att Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar är. Avskalade meningar som ”Grundskola, södra Stockholm. Neddragning: 9 lärare, 1 barnskötare” och ”Grundskola, centrala Stockholm. Neddragning: 1 köksbiträde, 1 socialpedagog, 1 fritidsledare” var effektfulla.
– Men det var också ett väldigt hårt jobb bakom det skenbart enkla. Vi faktakollade alla uppgifter vi fick in. Inget skulle få vara fel, så att debatten handlade om detta i stället för om krisen i skolan. Ett kort inlägg kunde ta timmar att göra, säger Hanna Garberg.
Hon har funderat på om Sveriges Lärare i stället skulle ha startat en nationell kampanj.
– Fast i efterhand tror jag det nog hade varit en för stor apparat med ”Sveriges skolor larmar”. Nu kunde vi komma igång snabbt och fler orter hakar ju på med sina demonstrationer, säger Hanna Garberg.
Hon tillägger:
– Det stora problemet är nationellt med vissa lokala variationer. För det som händer just nu är att kommuner med berått mod budgeterar för ohälsa för oss lärare. Det är vad effektiviseringarna ger för konsekvenser.
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.