
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Åsa Plesner, skolprofil och utredare på tankesmedjan Balans, var en av talarna under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
För skolprofilen Åsa Plesner var det en självklarhet att sätta sig på tåget till Göteborg och hålla tal under manifestationen:
– Lärarna måste börja betrakta kommunpolitiker och rikspolitiker som två elever som slåss och skyller på varandra. De har ett gemensamt problem som de måste lösa och nu har de sommarlovet på sig att visa bättring.
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Åsa Plesner, utredare på tankesmedjan Balans, sammanfattar läget så här:
– Enda sättet för en lärare att vara lojal mot skolan och eleverna i dagsläget är att sätta ned foten och protestera. Det håller inte med dessa nedskärningar och besparingar. Det var glädjande att protesterna i Stockholm ändå ledde till att politikerna trollade fram 102 miljoner till, säger hon.
Åsa Plesner är noga med att poängtera att budgeterna inte är huggna i sten.
– Det handlar bara om siffror. Naturligtvis kan en budget prioriteras om så att beloppen till skolan ändras. Alla som orkar – inte bara lärare – måste kämpa för skolan nu.
Här är hennes tal i Göteborg ord för ord:
”Jag heter Åsa Plesner, och jag jobbar inte i skolan längre. Jag gick hem en dag 2016 och efter det har jag inte kunnat jobba i miljöer med mycket ljud och täta avbrott. Och eftersom det måste få låta och hända saker där barn är så får jag nöja mig med att jobba med vuxna sedan dess. Vuxna håller i regel käften. Jag återkommer till det.
Att jobba i tysta miljöer har gett mig tid och ork att läsa, skriva och räkna.
Jag har läst i budgetar och verksamhetsplaner och konsekvensbedömningar. De nedskärningar som ska göras nu, de görs inte på skolor som hittills har fått vad de behövt för att upprätthålla balans mellan krav och resurser för lärare och elever. År efter år efter år har fullmäktige och förvaltningar och ledningsgrupper runt om i landet skrivit beslut om att skolor ska jobba mer effektivt. Jag har läst de där besluten och undrat vad de menar.
Jag har skrivit. Tillsammans med Marcus Larsson har vi på Tankesmedjan Balans skrivit fem böcker för att visa att det är inte lärarnas eller skolpersonalens fel att skolan har problem. Att lärare och skolpersonal tvärtom HAR problem, för det står i en massa beslut att de ska jobba mer effektivt. Men man kan inte effektivisera barn.
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Och jag har räknat. Och räknat. Och är det en enda sak som är bra med de nedskärningar som beslutas runt om i landet nu, så är det att det har blivit fler som räknar. Vi är många här idag som räknat ut att det inte kommer att gå ihop nästa läsår. Inte ekonomiskt, inte mänskligt. Och i Stockholm, i Arvika, i Umeå, Örebro och Malmö samlas de också på gatorna, för de kan också räkna.
Jag sa förut att vuxna i regel håller käften. Men jag tror att det är dags att ändra på det. Att vara lojal med skolan år 2023 är inte att acceptera att staten och kommunerna bråkar om vem det var som började eller vems fel nedskärningarna är. Det är dags att vi gör det skickliga lärare kan göra: sätter en tydlig gräns och gör klart för politiker och ekonomer på alla nivåer att det räcker nu. Ni får lösa det här på ett annat sätt. Skolorna och välfärden behöver tillräckliga resurser och långsiktiga förutsättningar klara nu. Betala ut dem – jag lovar att det går, jag är också ekonom och jag vet att budgetar inte skrivna i sten utan i Excel. Man kan skriva andra siffror i cellerna.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.