
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Åsa Plesner, skolprofil och utredare på tankesmedjan Balans, var en av talarna under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Nedskärningar
För skolprofilen Åsa Plesner var det en självklarhet att sätta sig på tåget till Göteborg och hålla tal under manifestationen:
– Lärarna måste börja betrakta kommunpolitiker och rikspolitiker som två elever som slåss och skyller på varandra. De har ett gemensamt problem som de måste lösa och nu har de sommarlovet på sig att visa bättring.
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Åsa Plesner, utredare på tankesmedjan Balans, sammanfattar läget så här:
– Enda sättet för en lärare att vara lojal mot skolan och eleverna i dagsläget är att sätta ned foten och protestera. Det håller inte med dessa nedskärningar och besparingar. Det var glädjande att protesterna i Stockholm ändå ledde till att politikerna trollade fram 102 miljoner till, säger hon.
Åsa Plesner är noga med att poängtera att budgeterna inte är huggna i sten.
– Det handlar bara om siffror. Naturligtvis kan en budget prioriteras om så att beloppen till skolan ändras. Alla som orkar – inte bara lärare – måste kämpa för skolan nu.
Här är hennes tal i Göteborg ord för ord:
”Jag heter Åsa Plesner, och jag jobbar inte i skolan längre. Jag gick hem en dag 2016 och efter det har jag inte kunnat jobba i miljöer med mycket ljud och täta avbrott. Och eftersom det måste få låta och hända saker där barn är så får jag nöja mig med att jobba med vuxna sedan dess. Vuxna håller i regel käften. Jag återkommer till det.
Att jobba i tysta miljöer har gett mig tid och ork att läsa, skriva och räkna.
Jag har läst i budgetar och verksamhetsplaner och konsekvensbedömningar. De nedskärningar som ska göras nu, de görs inte på skolor som hittills har fått vad de behövt för att upprätthålla balans mellan krav och resurser för lärare och elever. År efter år efter år har fullmäktige och förvaltningar och ledningsgrupper runt om i landet skrivit beslut om att skolor ska jobba mer effektivt. Jag har läst de där besluten och undrat vad de menar.
Jag har skrivit. Tillsammans med Marcus Larsson har vi på Tankesmedjan Balans skrivit fem böcker för att visa att det är inte lärarnas eller skolpersonalens fel att skolan har problem. Att lärare och skolpersonal tvärtom HAR problem, för det står i en massa beslut att de ska jobba mer effektivt. Men man kan inte effektivisera barn.
HP Tran, lärare och Vi Lärares krönikör, och Åsa Plesner, tankesmedjan Balans, under manifestationen i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin
Och jag har räknat. Och räknat. Och är det en enda sak som är bra med de nedskärningar som beslutas runt om i landet nu, så är det att det har blivit fler som räknar. Vi är många här idag som räknat ut att det inte kommer att gå ihop nästa läsår. Inte ekonomiskt, inte mänskligt. Och i Stockholm, i Arvika, i Umeå, Örebro och Malmö samlas de också på gatorna, för de kan också räkna.
Jag sa förut att vuxna i regel håller käften. Men jag tror att det är dags att ändra på det. Att vara lojal med skolan år 2023 är inte att acceptera att staten och kommunerna bråkar om vem det var som började eller vems fel nedskärningarna är. Det är dags att vi gör det skickliga lärare kan göra: sätter en tydlig gräns och gör klart för politiker och ekonomer på alla nivåer att det räcker nu. Ni får lösa det här på ett annat sätt. Skolorna och välfärden behöver tillräckliga resurser och långsiktiga förutsättningar klara nu. Betala ut dem – jag lovar att det går, jag är också ekonom och jag vet att budgetar inte skrivna i sten utan i Excel. Man kan skriva andra siffror i cellerna.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.