
Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, och Isak Skogstad, Liberalernas skolpolitiska talesperson.
Dokument
Eleverna lägger ner allt mindre tid på läxor. På 20 år har läxläsandet nästan halverats.
– En mycket dålig utveckling som kan få negativ effekt för likvärdigheten i skolan, säger Isak Skogstad, lärare och skolpolitisk expert för Liberalerna.
”En avgränsad skoluppgift för hemarbete”, ”uppgifter som läraren tilldelar eleverna att göra utanför skoltid” eller ”en läxa kan vara vad som helst”.
Oavsett om man följer Svensk ordboks, Skolverkets eller skolforskaren Jan-Olof Hellstens definition av läxa har de blivit färre.
Både i tid och i jämförelse med andra länder. Det visar flera undersökningar de senaste åren.
Här är några exempel:
• Matteläxor. 80 procent av svenska åttondeklassare lägger ner mindre än 45 minuter i veckan på matteläxor. Om de ens får några. 38 procent av eleverna får inga matteläxor alls, enligt OECD:s TIMSS-undersökning från 2015.
Samma undersökning visar att i Ryssland och Frankrike får alla elever matteläxor.
• Fysikläxor. 29 procent av eleverna i årskurs åtta får inga läxor i fysik. Motsvarande siffror i Ryssland och Italien är 0 respektive 2 procent. Genomsnittet inom OECD är 11 procent.
• Läsläxor. 22 procent av eleverna i årskurs 4 får inga läsläxor. Att jämföra med Finland, Ryssland, Italien och Portugal där alla elever får läsläxor. Genomsnittet bland OECD-länderna är 7 procent. Tre procent av de svenska eleverna får läsläxor varje dag. Återigen toppar Ryssland med 61 procent.
• Läxläsning. I slutet av 80-talet gjorde svenska nior läxor en timme per dag. Tjugor år senare var det nere på dryga halvtimmen.
• Läxförbud. Drygt sju procent av lärarna vill införa förbud mot läxor, enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund, 2018. När Läraren gjorde en undersökning i mitten av 00-talet sa 34 procent att de kunde tänka sig en läxfri skola.
Läxans relativt svaga ställning i den svenska skolan bekymrar flera lärare, forskare och experter som Läraren pratat med.
En av dem är Isak Skogstad, tidigare gymnasielärare och i dag skolpolitisk expert för Liberalerna.
– Utbildning är mycket större än skoldagen. Det är en resa som kräver ansträngning, repetition och tid. Därför behöver elever studera även efter skoldagens slut. Dessvärre ägnar svenska elever nästan minst tid av alla länder i OECD åt skolarbete i form av lektionstid och läxläsning.
Vad får det för konsekvenser?
– I internationell forskning är stödet för att läxor har en positiv inverkan på elevers kunskapsresultat god, säger Isak Skogstad som avfärdar dem som säger att läxor missgynnar elever utan stöd hemifrån.
– Att läxor skulle missgynna svaga elever med lågutbildade föräldrar är en lika destruktiv som seglivad myt. Exempelvis tillbringar flickor i lågutbildade familjer mer tid åt läxläsning än pojkar från högutbildade familjer. Man kan således hävda att läxor har en direkt kompensatorisk effekt.
Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, och Isak Skogstad, Liberalernas skolpolitiska talesperson.
Läxor har länge varit en kontroversiell fråga i skolan. Inställningen har dessutom böljat fram och tillbaka sedan grundskolan infördes för 60 år sedan.
I den första läroplanen, Lgr 62, sågs läxan både som ett sätt att lära sig och att arbetsfostra. I nästa läroplan – Lgr 69 – står det att ”Hemuppgifterna i största möjliga utsträckning ska vara frivilliga”.
1980 svängde det igen och läxorna fick ett större utrymme. I Lgr 80 står det att ”Skolans arbetssätt måste också få prägla hemuppgifternas utformning. Dessa kan därför i många fall ha formen av undersökningar i närsamhälle och natur eller bestå av intervjuer med föräldrar och andra om olika arbetsförhållanden. Hemuppgiften bör också utnyttjas för att ge eleverna tillfälle till sådana övningar och repetitioner som är nödvändiga för att befästa kunskaper och färdigheter.”
Det är senaste gången läxläsandet fanns med i en läroplan.
”Det är bra att pedagogiska arbetsformer inte detaljstyrs.”
Från Lgr 94 till den purfärska Lgr 22 nämns ordet läxa inte en enda gång. Samma sak i skollagen.
Inget fel med det tycker flera av dem som Läraren pratat med:
– Det är bra att pedagogiska arbetsformer inte detaljstyrs. Det ska vara upp till lärarens professionalitet. Läraren är den som känner sin elevgrupp bäst och kan avgöra om, när och hur läxor bör ges, säger Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet som skrev boken ”Lärarens återkomst” 2016.
Där gick han till storms mot att fokus flyttats från läraren till eleven som skulle skapa sitt eget lärande. Han pläderade för en lärarstyrd undervisning med rätt designade läxor.
Varför?
– Evidensen kring hur vårt minne fungerar pekar tydligt på vikten av repetition. Ska vi behålla det vi lärt oss över tid måste vi repetera det för oss själva, säger Jonas Linderoth.
Åsa Wikforss, filosofiprofessor, akademiledamot och ivrig skoldebattör håller med Jonas Linderoth om läxans positiva effekter. Men delar inte hans åsikt att hålla läxorna borta från läroplanen.
Hon tycker att läxorna ska in i både läroplanen och skollagen.
– Ja, lärarna behöver stärkas och våga ge läxor.
Men Sverige är inte unikt. Många länder med betydligt fler läxtimmar har inte reglerad lästid.
– Nej, att läxor inte är reglerade gäller flera länder. Läxor är en sådan urstark tradition, säger Max Strandberg, forskare i didaktik vid Stockholms universitet.
Läsläxor i årskurs 4. Svenska elever får färre läsläxor än i stora delar av världen. Nästan var fjärde elever får aldrig en läsläxa. Motsvarande siffror i Norge och Finland är 0 procent. Statistiken bygger på lärares svar.
Ett tungt argument för läxor är att de förbereder eleverna för högre studier. Det menar i alla fall Anna-Karin Wyndhamn, adjunkt vid institutionen för pedagogik vid Göteborgs universitet:
– Läxor är ett sätt att lära eleven att ta eget ansvar och planera sitt arbete. Särskilt för elever i grundskolans senare år och inte minst i gymnasiet måste sådan förberedelse ske systematiskt och alltmer avancerat. Annars står man sig slätt när man läser sin första universitetskurs och får en kurslitteraturlista på 3 000 sidor text i handen.
Lärarförbundet då? Det är varken för eller emot läxor.
– Det är upp till läraren att bedöma huruvida läxor ska ges, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:
– Läxor kan fylla olika syften beroende på ämne och ålder. Eftersom skolan ska vara kompensatorisk så behöver eventuella läxor ta hänsyn till att elever har olika förutsättningar att göra dem.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.