
”Läsning är som konditionsträning. Den måste underhållas hela tiden”, säger Jonna Bruce.
”När det kommer till att väcka läslusten och hålla i lästräningen måste vi alla hjälpas åt”, säger skolbibliotekarien Jonna Bruce.
Läsning
Jonna Bruce lever efter sin dröm: Att alla vuxna krokar arm för att barn ska läsa mer.
– Det finns många knep för att en lärare inte ska uppleva att den lämnas ensam med detta stora ansvar, säger skolbibliotekarien som kommer ut med en handbok i ämnet.
Jonna Bruce har precis bytt skola och lämnat Hammarkullen i Göteborg för Sigtuna.
Det är olika socioekonomiska förutsättningar, men utmaningen är densamma som precis överallt:
Läsningen bland unga minskar i Sverige.
– Självklart är det läraren i klassrummet som ansvarar för själva avkodningen, men när det kommer till att väcka läslusten och hålla i lästräningen måste vi alla hjälpas åt.
I boken ”Om läsning i skolan och hemma” (Easy Peacy Guide förlag) går Jonna Bruce handfast igenom flera upplägg för att involvera vuxna i de ungas läsande.
– Det finns ganska enkla sätt för att få fler att engagera sig. Och min erfarenhet är att det verkligen ger resultat. Jobbar man strukturerat blir en ”vanlig skola” fortare än man kan tro till en ”läsande skola”, säger hon.
Jonna Bruce har gjort den resan så bra att hon 2023 tilldelades Svenska Akademiens skolbibliotekariepris och hon har även vunnit utmärkelsen ”Skolbibliotek i världsklass”.
Själv säger hon så här:
– Det är helt enkelt inget annat än fantastiskt när ett barn upptäcker läsningen och träder in i nya världar! Det måste vi se till att fler får uppleva.
”Vi” – det är alla vuxna i barnens omgivning.
– Svensklärare, lärare i andra ämnen, rektor, vaktis, lokalvårdare, föräldrar – alla ska med! Det är då det blir riktigt bra, säger Jonna Bruce.
Hon fortsätter:
– Det går att jobba med litteratur i alla ämnen.
I samhällskunskap går det att koppla ihop litteratur om demokrati med Aisopos fabler, i NO-undervisningen går det att använda poetiska texter om exempelvis kroppen eller djur, i bild kan eleverna få göra serieteckningar av en läst bok.
Bara för att ta några av Jonna Bruces exempel.
– Jag brukar säga att läsning är som konditionsträning. Den måste underhållas hela tiden. Överallt, säger hon.
Jonna Bruce konstaterar att på ett läsår finns det 178 skoldagar – och att eleverna då inte är i skolan resterande 187 dagar.
– Självklart börjar allt med att vi har en bra läskultur i skolan. Det är själva grunden. Men sedan måste vi fungera som en brygga till hemmen och inspirera till fortsatt läsning där, säger Jonna Bruce.
”Läsning är som konditionsträning. Den måste underhållas hela tiden”, säger Jonna Bruce.
Hon tipsar om mer organiserade träffar, exempelvis bokcirklar tillsammans med vårdnadshavare och elever.
– Men glöm inte bort handfasta råd om läsning hemma. Det behöver inte bara vara böcker. All läsning är bra träning, säger hon.
Att inkludera barnen i att läsa recept vid matlagning, instruktioner eller nyhetsartiklar blir lite som vardagsmotion.
– Något som är väldigt viktigt när det gäller att vara en brygga mellan skolan och hemmet är kommunikation. Det behöver inte vara krångligare än att använda nyhetsbreven, hemsidan och sociala medier för att synliggöra barnens läsning, säger Jonna Bruce.
Just att synliggöra läsningen kan öka även en ökad läslust.
– Finns det tid och möjlighet att ge barnen någon form av uppmärksamhet och belöning efter exempelvis tio lästa böcker, så är det inte bara en kul grej. Det stärker läslusten, säger hon.
I sin bok hänvisar Jonna Bruce till forskare som kommit fram till att en 17-åring, som inte blivit läst för och som inte läser själv, har ett ordförråd på 15 000–17 000 ord.
En 17-åring som blivit läst för som barn, och som läser själv, har ett ordförråd på 50 000–70 000 ord.
– Det är så otroligt viktigt att vi alla hjälps åt med att väcka läslusten och hålla i läsningen, säger Jonna Bruce.
Den nya lagen om att alla skolor ska ha en skolbibliotekarie trädde i kraft 1 juli.
Men DIK (fackförbundet för kultur, kommunikation och kreativ sektor) slår larm om att det saknas cirka 2 000 skolbibliotekarier i Sverige.
Dessutom är riktlinjen att en skolbibliotekarie på grundskolan ska ansvara för 300 elever och en på gymnasiet för 400.
Det finns exempel där en ny skolbibliotekarie ska ansvara för 1 600 elever.
– Det säger sig ju själv att det är helt omöjligt att klara av, säger Jonna Bruce. Dessutom har ju många lärare en otroligt stressig tillvaro med hög belastning. Men även med mer rimliga förutsättningar är det jobbigt att känna att man är ensam om att försöka väcka läslust. Det blir så mycket bättre om man gör det tillsammans.
”Ja, det är viktigt att läskonditionen underhålls även utanför skoltid (dessutom är det en viktig del i att få barn och unga att identifiera sig som läsare) men upprepad läsning av en läromedelstext som redan lästs i skolan ger ofta upphov till konflikt hemma vilket i sin tur kanske leder till att läxan inte läses alls. Låt eleverna läsa egenvalda texter hemma. Ta hjälp av skolbibliotekarien med urvalet.”
”Detta tips går att kombinera med tipset ovan, nämligen hitta andra ”redovisningssätt” för det eleverna har läst. Ett, av eleverna, uppskattat sätt är att de får gå runt på skolan och prata med valfri vuxen om vad de läst. Och med valfri vuxen menar jag att alla ska med; vaktis, administratören, lokalvårdarna, skolbibliotekarie, rektor etc. Dessa vuxna ska ställa nyfikna frågor till eleverna med syfte att synliggöra deras läsupplevelse (alla får ett frågebatteri att använda tills tryggheten kommer). Vill man kan exempelvis tio lästa böcker inklusive samtal leda till någon belöning.”
”Många skolor har skolsamråd/föräldrarepresentanter eller liknande som du som skolbibliotekarie eller lärare kan samarbeta med. Vad ni kan göra tillsammans är utifrån vårdnadshavarnas, och i förlängningen elevernas, behov men det skulle kunna vara att ni har gemensamma bokcirklar (gärna tillsammans med eleverna), att vårdnadshavarna bjuds in till en boksmakprovning (duka upp bord i olika genrer och smaka er runt) eller att ni tillsammans diskuterar utmaningar med läsning i hemmen.”
”Visst, det är en massa annan information som behöver klämmas in när det är dags för föräldramöte. Antingen får ni med läsning som en punkt eller så bjuder ni in till ett separat möte som bara handlar om läsning. På lasoteket.goteborg.se finns färdigt material att använda med filmklipp och diskussionsupplägg som är fritt att använda. Glöm inte att ta hjälp av skolbibliotekarien! ”
”Att få barn och unga att identifiera sig som läsare anser jag vara en viktig del av mitt uppdrag som skolbibliotekarie. En del i det arbetet är att faktiskt synliggöra hur mycket, och vad, eleverna läser. För att läsningen ska synliggöras även för vårdnadshavarna kan lästa böcker publiceras på en digital bokvägg eller i vecko-/månadsbrev. Där kan skolbibliotekarien också vara behjälplig genom att lägga upp regelbundna boktips på olika språk samt att informera om var man kan låna gratis e-böcker och ljudböcker.”
LÄS MER:
Forskaren och läraren – så utvecklar de undervisningen
Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”