Fördjupningsböcker i OÄ för mellanstadiet respektive biologi för högstadiet och gymnasiet.
Till startsidan
Debatt Vi har nästan glömt bort dem: alla de fördjupnings- och bredvidläsningsböcker som för några decennier sedan fanns i praktiskt taget alla klassrum och i merparten av skolbiblioteken.
LÄSTIPS: Lärarprofilen om kaoset: ”Funderar på polisen”
Den mest välbekanta bredvidläsningsboken är nog Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Romanen lästes i allmänhet parallellt med den under 1900-talets inledande decennier mest använda läroboken i geografi, nämligen Skolgeografi av E. Carlson (P. A. Norstedt & Söners förlag), allmänt kallad Carlsons geografi.
Under praktiskt taget hela 1900-talet användes bredvidläsnings- och fördjupningslitteratur i undervisningen, på skolans samtliga stadier. Till exempel minns många säkert de populära böckerna Ögonvittnen berättar (historia) och Vad var det jag läste? (svenska).
Läromedelsförlagens kataloger var under 1900-talets senare del mer än dubbelt så omfångsrika som i dag. Förutom basläromedel bestående av grundbok, övningsbok, lärarhandledning och anslutande AV-material (ljudband, diabilder mm) tillhandahöll de större förlagen i varje ämne ett antal fördjupnings- och bredvidläsningsböcker.
Fördjupningsböcker i OÄ för mellanstadiet respektive biologi för högstadiet och gymnasiet.
Skolorna köpte årligen klassuppsättningar av fördjupnings- och bredvidläsningsböcker. Många av dess böcker ingick alltså i förlagens läromedelspaket, men även helt fristående fördjupningsböcker var allmänt förekommande.
Bredvidläsnings- och fördjupningsböckerna var inte alltid skrivna av lärare. Bäst blev kanske dessa böcker när ambitiösa och entusiastiska ämnesexperter bemödade sig om att popularisera sina ämnen och lägga texterna till rätta för barn och ungdomar.
Hur får då dagens elever åtkomst till material för vidgade och fördjupande studier i ämnen som de vill och behöver förkovra sig i? Åldersanpassade böcker finns inte längre att tillgå och den ordinarie facklitteraturen är oftast alltför avancerad. Det som skolan i dag kan erbjuda eleverna är vanligen begränsat till ett antal länkar på internet.
Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare och tidigare läromedelsförläggare.
Det är emellertid knappast möjligt för barn och ungdomar att googla sig till ett innehåll som motsvarar en fördjupnings- eller bredvidläsningsboks. Informationen finns förmodligen tillgänglig, men endast fragmentariskt och i många fall är den behäftad med sakfel. Det är en illusion att tro att elever med hjälp av material på nätet på egen hand skulle kunna bygga en större sammanhängande och begriplig, fördjupad eller utvidgad framställning kring någon del av ett skolämnes centrala innehåll. Det funkar helt enkelt inte.
Samtidigt tvingas vi konstatera att fördjupnings- och bredvidläsningslitteratur inte överhuvud taget ryms i dagens undervisning. Det är läroplanernas precisa kunskapskrav med åtföljande bedömningar och betygsättning som i detalj styr verksamheten. Utrymme för fördjupning eller vidgade vyer lyser med sin frånvaro. Torftigt, trist och föga inspirerande för eleverna, men tyvärr ett faktum.
Intresseskapande verksamhet och bildning har uppenbarligen inte längre någon plats i den svenska skolan.
Rolf Ekelund
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.