
Silvia Ernhagen. Foto: Andrzej Olas
Skolbiblioteken blir översköljda av AI-genererade böcker, men Magdalena Ivarsson är trygg med att kunskap hos inköparna finns för att kunna bedöma kvaliteten.
Läromedel
Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden av försäljare av AI-genererade böcker.
– Vi behöver stå pall mot AI-vågen, säger Magdalena Ivarsson, biblioteksutvecklare i Lund.
Innehållet i Magdalena Ivarssons mejlkorg förändrades från några enstaka förslag i månaden under våren till 70 olika förslag på AI-generareade barnböcker i december.
– Det var som natt och dag, säger skolbibliotekarien och biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson.
Hon ansvarar för inköp av böcker till 30 skolbibliotek men några köp blev det inte.
– 99 procent av böckerna som föreslås är fabler. Elefanter, grodor, hundar som har en dröm, rädsla eller fobi. Alla slutar lyckligt. Elefanten lär sig dansa balett. Grodan lär sig simma.
Bibliotekarier är utbildade, nålsögat är litet.
– Vi behöver stå pall mot AI-vågen och jag känner mig trygg med att vi bibliotekarier klarar av att bedöma vilka böcker som ska köpas in.
LÄS OCKSÅ: Lista – stora skillnader trots satsning på böcker
Fenomenet med AI-författare är nytt. Det finns inga regler eller officiella riktlinjer för vilka böcker som ska köpas in. Och efterfrågas inte.
– Jag är inte emot AI-böcker. Utvecklingen går snabbt men böckerna behöver tillföra något nytt. Att låsa sig vid en ståndpunkt redan nu vore dumt. Det kan ju bli bra framöver.
Men det riskerar också att gå åt andra hållet, menar Magdalena Ivarsson.
– AI-böcker är incestuösa kloner eftersom de genererar böcker utifrån dem de själva skrivit. Det urholkar innehållet och vill man vara riktigt dystopisk kan man se en framtid då alla böcker är precis likadana.
Bakom de föreslagna böckerna blandas en cynisk industri med riktiga människor med författardrömmar.
– Jag känner samtidigt med ”författarna”. De har en dröm men kan inte skriva eller illustrera. De har kommit i kontakt med förlag som fått dem att tro att de har bra chanser bara de låter trycka upp 1000 böcker för x antal kronor. Och nu sitter de där med lådor fulla av sina böcker som de måste bli av med.
Att få mejlkorgen fylld med lycksökare tar på krafterna. Alla förslag behöver ges en chans. Alla som mejlat behöver ett få ett svar, kände Magdalena, men tänkte om.
– Jag har slutat svara på förslagen. Till och med insäljningsmejlen känns skrivna av Chat GPT.
Något egentligt hinder att köpa in böckerna finns inte, inte såvida de går att motivera.
Vi får absolut köpa in böcker från privatpersoner men det medför en del extraarbete och då behöver böcker motsvara det i kvalitet. Om elever efterfrågar någon speciell AI-bok så kan vi köpa in den men jag har inte köpt någon. De håller inte tillräckligt hög kvalitet och de är dyra, 200– 250 kronor styck.
Svensk biblioteksförening har en liknande inställning.
– Bibliotekarierna har den utbildning och kunskap som krävs för att bedöma vilka böcker som ska köpas in. De har ett mediestrategiskt tänk bland annat byggt på läroplanen, lärarnas och elevernas efterfrågan som de följer för att säkerställa kvalitet och allsidighet, säger Silvia Ernhagen, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.
Silvia Ernhagen. Foto: Andrzej Olas
Men det finns ett gränsdragningsdilemma.
– Frågan är vad som ska räknas som AI-genererat? Har författaren fått hjälp av AI men skrivit mycket själv eller handlar det bara om en prompt? En AI kanske kan ses som en digital redaktör ibland. Så frågan är lite mer komplicerad. Det finns ett ansvar gentemot författarna och illustratörerna, att de också ska ha en dräglig tillvaro.
LÄS MER:
Lärarnas desperata drag: ”Gör ont i hjärtat att läsa”
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.