Kraven: Lärares titel måste skyddas i skollagen

Liberalerna ger facket rätt: Lotta Edholm vill skydda lärares titel. ”Ingen annan väg framåt”, säger Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande.

Bara legitimerade lärare ska få kalla sig lärare. Det kräver Sveriges Lärare.
Liberalerna är villiga att gå facket till mötes.
– Det är ett oskick att kalla alla för pedagoger, säger Lotta Edholm, gymnasie-, högskole- och forskningsminister.

Var tredje som undervisar i grundskolan saknar behörighet.

Nu kräver Sveriges Lärare att yrkestiteln skyddas, så att bara den som är behörig ska få kalla sig lärare.

– Vi ser ingen annan väg framåt och kräver att ministern ska arbeta för att skydda titeln lärare i skollagen. I dag är det ju bara titeln ”legitimerad lärare” som är skyddad. Det krävs ett helhetsgrepp kring alla brister och luckor i regelverket, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

”Krävs ett helhetsgrepp”

Siffror från fackförbundet visar att behörigheten störtdök i samband med kommunaliseringen, och att legitimationsreformen 2011 inte haft den effekt dåvarande utbildningsminister Jan Björklund, eller de två dåvarande lärarfacken hoppats.

– Lärarlegitimationen är en kvalitetsgaranti för eleverna, men så länge undantagen finns kvar undergrävs hela systemet, säger Olskog.

Nu annonserar Lotta Edholm att Liberalerna ställer sig bakom lärarfacket i frågan. Partiet vill att lärare ska få skyddad titel, som läkare, sjuk- och undersköterskor.

– Mängder av elever idag undervisas av människor som helt saknar utbildning för det. Lärarlegitimationsreformen var viktig, men det är uppenbart att det behöver göras mer för att man ska se vem som är riktig lärare och vem som inte är det, säger Lotta Edholm.

”Sveriges viktigaste yrke”

Utbildningsminister Simona Mohamsson (L) har tidigare sagt att partiet vill ta bort undantagen i skollagen för lärare som undervisar på andra språk än svenska, och för Waldorflärare.

– Det räcker inte eftersom man kan kalla en person som undervisar för lärare, även om den inte är lärare. Ingen skulle komma på idén att kalla någon som inte är läkare för läkare, eller någon som inte är advokat för advokat. Det här är Sveriges viktigaste yrke och både elever och föräldrar måste kunna se vem som undervisar i klassen, säger Lotta Edholm.

– Ytterligare ett oskick är att kalla alla som arbetar i barngrupp eller klass för pedagoger. Det luddar till det ännu mer när en outbildad nittonåring får samma titel som en adjunkt i matematik. Man minskar utbildningens betydelse.

Enig partistyrelse står bakom

Har ni med er era regeringskollegor i frågan?

– Det återstår att se. Det här är ett förslag som partistyrelsen i Liberalerna har ställt sig bakom inför landsmötet, och det är en enig partistyrelse, säger Lotta Edholm.

Hur ska lärarbristen mötas då?

– Vi har ett gyllene tillfälle när barnkullarna minskar att anställda legitimerade lärare och ge dem anställningsvillkor som gör att de vill stanna i yrket. Det finns inga genvägar, man kan inte tro att man bara kan prata upp yrket. Det är därför vi vill skärpa antagningskraven för lärarutbildningen och genomföra viktiga reformer som att reglera undervisnings- och planeringstid, säger Lotta Edholm.

Tuffa krav på huvudmännen

Anna Olskog:

– Grundproblemet är att det fortfarande inte är tillräckligt attraktivt och hållbart att arbeta som lärare. Det är arbetsgivarna och skolhuvudmännen som ytterst måste ta sitt ansvar för att säkra god löneutveckling och goda arbetsvillkor, säger hon.

Utöver kraven på skyddad yrkestitel vill Sveriges Lärare se tuffare krav på huvudmännen.

  • Obehöriga endast ska få anställning under högst ett halvår
  • Legitimerade lärare ska ha företräde vid nedskärningar
  • Skolmyndigheterna ska skärpa tillsynen och införa kännbara sanktioner för huvudmän som bryter mot lagen
  • Men förbundet vill även se ökade satsningar på VAL, vidareutbildning av lärare.

– I dag är incitamenten för svaga för huvudmännen att göra sitt yttersta för att rekrytera legitimerade och behöriga lärare. Här måste ministern och politiken agera. Staten måste återta kontrollen över lärarlegitimationens syfte: att garantera undervisning av utbildade lärare, säger Anna Olskog.

LÄS ÄVEN:

Nya siffror: Var tredje lärare saknar behörighet

Förstelärarna utan leg – så mycket tjänar de

Fackets krav: Så ska kryphålen täppas till