
Maria Wimans tal på Mynttorget rev ner stora applåder och bifallsrop. Foto: Sven Lindwall
Krönika Maria Wiman efter demonstrationen i Stockholm: ”Vi ska möta besparingarna med en väsentlig fråga: Vad ska vi ta bort?”
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Jag tror att något stort hände vid dagens demonstration. Och det handlar faktiskt inte i grunden så mycket om budskapet i sig. Att hundratals arga lärare skulle få beslutsfattare att omprioritera i budget har jag alltför svårt att tro. Jag tror att det strängt taget inte spelar ett dugg roll hur mycket vi gapar och skriker. Det är alltför enkelt att stänga dörren till kommunfullmäktige och slå dövörat till. Sett ur den synvinkeln gjorde demonstrationen kanske ingen omedelbar skillnad.
Men lik förbannat gjorde den skillnad! Demonstrationerna i Göteborg och Umeå kommer också att göra skillnad. Det ligger nämligen en alldeles hisnande urkraft i att gå ihop och kroka arm. Det som hände i Stockholm idag var en markering mot nedskärningar, absolut. Men framför allt var det ett otvetydigt ställningstagande att nu får det fan vara nog. Vi lärare ställer inte upp mer.
Maria Wimans tal på Mynttorget rev ner stora applåder och bifallsrop. Foto: Sven Lindwall
Gissningsvis kommer man att fortsätta att spara in på skolan. Törs man man titta i spåkulan ser det apokalypsmörkt ut för kommande år. Men kanske har det trots allt hänt något på riktigt avgörande idag. Kanske såg vi idag en enad lärarkår gå ut tillsammans med ett vitalt budskap. Vi ställer inte upp mer nu. Vi räddar inga fler sjunkande skepp. Vi kokar ingen mer soppa på rostiga spikar. Det räcker nu.
Jag hoppas att dagens demonstration med all önskvärd tydlighet gav varenda lärare kraft och mod att sluta göra hjärt- och lungräddning på ett system som ligger i dödsryckningar. När budgeten stramas åt ännu mer, när lärartjänster rycks bort, när våra elevassistenter försvinner, när vi får alltmer på vårt bord, när vi tvingas försaka våra elever mer än någonsin – då ska vi minnas den här dagen. Då ska vi finna modet, se våra politiker i ögonen och säga de magiska orden:
Vad ska vi ta bort?
Det är slut på hövlig lydnad nu.
Det är vid första anblick inte särskilt svårt att yttra orden. De är varken särskilt långa eller anmärkningsvärt komplicerade. De ligger fint på tungan, ställer inte till med några problem vid artikulationen. Men det är ord som har varit förbannat svåra för oss lärare att uttrycka över så brutalt lång tid. Det är slut på hövlig lydnad nu.
Vi har kommit till vägs ände. Vi kommer inte att kunna utföra vårt jobb med värdigheten kvar. Vi kommer inte att kunna rädda våra ungar. Så om demonstrationen idag kommer att ge någon verklig effekt så är det kanske just kraften i en lärarkår som slutat vara foglig och väluppfostrad. Det är dags att våra beslutsfattare berättar för oss vad exakt vi ska ta bort. Vi kan nämligen inte springa snabbare än vad vi redan gör.
Så vad ska vi ta bort?
Exakt vad ska vi ta bort?
Hjärtat pumpar hårt efter dagens demonstration. Det handlar om ett slags hopp om att vi tillsammans nu går ihop och stärker varandra att vägra spela med i charaden. Kejsaren är naken! Vi lärare kan inte hålla uppe fasaden mer! Nu går vi från ord till handling.
Om vi inte hörsammas, om besparingskraven lik förbannat kvarstår, så ska vi möta dessa besparingar tillsammans. Med en väsentlig fråga ska vi möta dem: Vad ska vi ta bort?
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
LÄS ÄVEN:
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.