Maria Wimans tal på Mynttorget rev ner stora applåder och bifallsrop. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
Krönika Maria Wiman efter demonstrationen i Stockholm: ”Vi ska möta besparingarna med en väsentlig fråga: Vad ska vi ta bort?”
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Jag tror att något stort hände vid dagens demonstration. Och det handlar faktiskt inte i grunden så mycket om budskapet i sig. Att hundratals arga lärare skulle få beslutsfattare att omprioritera i budget har jag alltför svårt att tro. Jag tror att det strängt taget inte spelar ett dugg roll hur mycket vi gapar och skriker. Det är alltför enkelt att stänga dörren till kommunfullmäktige och slå dövörat till. Sett ur den synvinkeln gjorde demonstrationen kanske ingen omedelbar skillnad.
Men lik förbannat gjorde den skillnad! Demonstrationerna i Göteborg och Umeå kommer också att göra skillnad. Det ligger nämligen en alldeles hisnande urkraft i att gå ihop och kroka arm. Det som hände i Stockholm idag var en markering mot nedskärningar, absolut. Men framför allt var det ett otvetydigt ställningstagande att nu får det fan vara nog. Vi lärare ställer inte upp mer.
Maria Wimans tal på Mynttorget rev ner stora applåder och bifallsrop. Foto: Sven Lindwall
Gissningsvis kommer man att fortsätta att spara in på skolan. Törs man man titta i spåkulan ser det apokalypsmörkt ut för kommande år. Men kanske har det trots allt hänt något på riktigt avgörande idag. Kanske såg vi idag en enad lärarkår gå ut tillsammans med ett vitalt budskap. Vi ställer inte upp mer nu. Vi räddar inga fler sjunkande skepp. Vi kokar ingen mer soppa på rostiga spikar. Det räcker nu.
Jag hoppas att dagens demonstration med all önskvärd tydlighet gav varenda lärare kraft och mod att sluta göra hjärt- och lungräddning på ett system som ligger i dödsryckningar. När budgeten stramas åt ännu mer, när lärartjänster rycks bort, när våra elevassistenter försvinner, när vi får alltmer på vårt bord, när vi tvingas försaka våra elever mer än någonsin – då ska vi minnas den här dagen. Då ska vi finna modet, se våra politiker i ögonen och säga de magiska orden:
Vad ska vi ta bort?
Det är slut på hövlig lydnad nu.
Det är vid första anblick inte särskilt svårt att yttra orden. De är varken särskilt långa eller anmärkningsvärt komplicerade. De ligger fint på tungan, ställer inte till med några problem vid artikulationen. Men det är ord som har varit förbannat svåra för oss lärare att uttrycka över så brutalt lång tid. Det är slut på hövlig lydnad nu.
Vi har kommit till vägs ände. Vi kommer inte att kunna utföra vårt jobb med värdigheten kvar. Vi kommer inte att kunna rädda våra ungar. Så om demonstrationen idag kommer att ge någon verklig effekt så är det kanske just kraften i en lärarkår som slutat vara foglig och väluppfostrad. Det är dags att våra beslutsfattare berättar för oss vad exakt vi ska ta bort. Vi kan nämligen inte springa snabbare än vad vi redan gör.
Så vad ska vi ta bort?
Exakt vad ska vi ta bort?
Hjärtat pumpar hårt efter dagens demonstration. Det handlar om ett slags hopp om att vi tillsammans nu går ihop och stärker varandra att vägra spela med i charaden. Kejsaren är naken! Vi lärare kan inte hålla uppe fasaden mer! Nu går vi från ord till handling.
Om vi inte hörsammas, om besparingskraven lik förbannat kvarstår, så ska vi möta dessa besparingar tillsammans. Med en väsentlig fråga ska vi möta dem: Vad ska vi ta bort?
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.