
De färgkodade förmågekorten.
Undervisning
Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på Häggviks gymnasium i Sollentuna. Just nu är hon aktuell med boken ”Lära för livet – motiverande undervisning i särskolan” som åskådliggör grundläggande forskning och pedagogisk praktik inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan.
Idén till boken växte fram då Marie Nilsson Nordfors kom i kontakt med föreläsaren Susanne Weiner Ahlström som höll i ett föredrag om hur man som lärare kan arbeta med elevernas förmågor. Det blev en ögonöppnare för Marie Nilsson Nordfors.
– Susanne visade mig något som kallades för ”förmågecirkeln” där hon hade sammanfattat alla förmågor som eleverna ska utveckla utifrån läroplanen i samtliga ämnesområden. Förmågorna delades upp i en cirkel där allt konkretiserades och förtydligades. Cirkeln samlade ihop och sorterade olika begrepp som beskrev vad eleven skulle utveckla, säger Marie Nilsson Nordfors.
Förmågecirkeln tar upp fem grundförmågor: ansvar, reflektion, samarbete, kreativitet och kommunikation.
Marie Nilsson Nordfors har sedan utvecklat cirkelupplägget och förtydligat det ännu mer för hennes elever i form av färgkodade bildkort.
– Jag tycker att många lärare tidigare mest använde sig av det centrala innehåller i sin undervisning. Många ville bara checka av att man hade gjort alla delar – men de brydde sig inte så mycket om de hade eleverna med sig. Jag ville jobba mer med elevernas förmågor, inte bara centralt innehåll och kunskaper. Har man däremot de här förmågorna då kan man ta till sig av kunskaper.
De färgkodade förmågekorten.
Förutom användandet av förmågekorten belyser Marie Nilsson Nordfors gärna vikten av att arbeta med reflektion i undervisningen.
– Även elever som inte har något tal måste få möjlighet att reflektera kring saker. Många av mina elever har inget tal, så om jag ställer en fråga kan inte jag få ett svar direkt. Då måste jag jobba mycket med bildstöd och visualisera saker så att de själva kan ge tillbaka, säger hon och fortsätter:
– Får eleverna chansen att reflektera då får det chansen att lära sig någonting. Man kan inte bara matas med saker och sitta och ta emot, då tänker inte hjärnan. Som lärare måste man bara ge eleverna chansen.
Vad har du för tips till lärare när det kommer till bitarna du lyfter?
– Det är att hela tiden ställa du-frågor till eleverna och ge dem alternativ att svara på en fråga. Till exempel om man har tittat på en film gemensamt så pratar man kring det här och ger de möjlighet, med hjälp av bildstöd eller kommunikationsappar, där de har olika valmöjligheter. Ge eleverna möjlighet att välja, för då kan de reflektera.
Titt som tätt besöker Marie Nilsson Nordfors olika särskolor runt om i landet och passar då gärna på att gästa klassrummen. Hon menar att det finns många lärare i dag som inte ger alla elever möjlighet till reflektion.
– Tyvärr gör inte alla lärare det här i dag. De som inte har möjlighet att uttrycka sig får bara sitta passiva. Jag ser även att många lärare är stressade över det centrala innehållet i läroplanen. Det finns lärare som försöker gå igenom de abstrakta delarna med eleverna trots att det inte förstår. Och förstår inte eleverna någonting så tappar de motivationen.
Lärare har en skyldighet att anpassa undervisningen så att eleverna förstår och känner lust och motivation, menar hon.
– Det handlar mycket om att skapa en positiv stämning i klassrummen, och att man får tillgång till en elevs hjärta innan man får tillgång till hjärnan. Det handlar mycket om att eleverna ska känna trygghet i gruppen.
Hur kan man mer som lärare i särskolan utveckla sin egen undervisning och skapa meningsfullt lärande som ger eleverna möjlighet att förstå och göra sig förstådda?
– Mitt motto är att allt jag gör ska eleverna förstå. Jag kan aldrig tillåtas prata över elevernas huvuden, utan jag måste alltid känna att jag har dem med mig. Sedan är det klart att de inte kan förstå allt från början, utan jag måste så klart utmana eleverna. Gör man saker bara för att det står i läroplanen och så har du inte med dig hela gruppen alls, då är det meningslöst lärande. Man måste verkligen ha en fingertoppskänsla – att man inte är på en för hög eller låg nivå. Det är största utmaningen att jobba inom särskolan.
I boken belyser du många metoder och verktyg. Vilket verktyg skulle du vilja lyfta lite extra när det kommer till att motivera eleverna?
– Det skulle vara kommunikationsappen ”Widgit Go” som jag använder hela tiden, till allt i undervisningen. Det verktyget är bra för att det går att anpassa appen till olika stationer. Du kan skapa egna aktiviteter och upplägg att använda för kommunikation, språkutveckling och kognitivt stöd. Med hjälp av appen blir eleverna aktiva och utvecklar kommunikation och språk.
Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på Häggviks gymnasium i Sollentuna.
Hon har en fil. mag. i specialpedagogik och jobbar även som fortbildare för Lärarfortbildning AB samt med läromedelsutveckling.
Panelen Så svarar panelen på frågan om då och nu.
Behörighet ”Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”