
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
I en intervju med Vi Lärare berättar Roger Akelius om hur storaffären av Academedia gjordes upp – och varför den stoppades.
Friskolor
Det var tankar om stopp för aktieutdelning som till slut fick storaffären i Sveriges största friskolekoncern Academedia att haverera.
– Aktieägarna prioriteras framför hur man kan göra det bra för barnen, säger fastighetsmogulen och filantropen Roger Akelius till Vi Lärare.
Han beskriver sig själv som en pedagogiknörd.
– Jag har under de senaste sex åren studerat pedagogik i detalj och utvecklat metoder som gör det lättare att lära sig språk och matematik. Det är metoder som bland annat används av Unicef. Vi – stiftelsen Akelius Foundation – ger varje år ungefär en miljard kronor till olika utbildningsprojekt.
I januari i år bjöd han ner friskolekoncernen Academedias största ägare, investmentbolaget Mellby Gårds styrelseordförande och ägare Rune Andersson och bolagets vd Johan Andersson, till spanska solkusten för ett möte.
Rune Andersson, Mellby Gårds styrelseordförande och ägare.
– Jag bor normalt på Cypern. Renoveringen av min villa där skulle vara klar till jul, men har dragit ut på tiden. Jag köpte därför en lägenhet i Fuengirola, bara 20 minuter från Malagas flygplats, som jag bor i under tiden, berättar Roger Akelius för Vi Lärare.
– Jag känner Rune sedan länge. Vi träffades första gången 1968 på en restaurang i Göteborg. Han gick då sista året på Chalmers, medan jag arbetade på IBM och var lärare på Chalmers i programmering och datateknik. Sedan dess har vi haft kontakt.
Efter att parterna en tid diskuterat ett samarbete kom de till slut överens om att Roger Akelius, via stiftelsen Akelius Foundation, skulle köpa Mellby Gårds andel – knappt 25 procent – i Sveriges största friskolekoncern Academedia.
– Till att börja med var de inte intresserade av att sälja, men ändrade sig.
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
Priset sattes till 1,7 miljarder kronor, nästan 23 procent över den dåvarande aktiekursen.
– Efteråt gick vi till restaurangen La Caracola (alldeles vid strandpromenaden i Fuengirola, reds anm) och åt en väldigt god torsk.
I tisdags klockan 19 förra veckan tillkännagav Mellby Gård affären genom ett pressmeddelande. Företagets vd Johan Andersson förklarade:
JohanAndersson, vd för Mellby Gård.
”Vi har inte haft några planer på att sälja vårt innehav i Academedia, men efter våra diskussioner med Roger Akelius känner vi stor trygghet i att bolaget får en ny ansvarsfull huvudägare med betydande engagemang och resurser att utveckla verksamheten vidare.”
Dagarna efter genomförde Roger Akelius en rad intervjuer om sin syn på skolan. Han berättade bland annat att han vill skrota betygen som han anser är avskyvärda, minska klasstorlekarna, förlägga en större del av undervisningen utomhus och introducera nya pedagogiska metoder.
Och inte minst: slopa utdelning till aktieägarna.
– Det gäller skolor som är skattefinansierade. Däremot tycker jag att det är en annan sak med skolor som är helt privatfinansierade. De kan både få göra vinst och ge utdelning.
– Om fem eller tio år kommer kommunerna få dra ned på kostanderan för skola, vård och liknande. Vi kan då få privata skolor som helt betalas av föräldrarna, ungefär som det finns i många andra länder.
En del av Academedias skolor skulle kunna vara sådana, enligt Roger Akelius, som trots rekordköpet inte hade några planer på att själv ta plats i skolkoncernens styrelse.
– Nej. Jag är en gammal gubbe som fyller 79 år i april. Däremot hoppas jag ha kontakt med folk i bolaget och vara en influenser, sade han i förra veckan till Vi Lärare.
Framför allt hans tankar om utdelningsstopp fick Academediaaktien att rasa i värde.
– I fredags kontaktade Johan mig och sade att han hade fått mycket klagomål från aktieägare och Academedias ledning, och att Mellby Gård ville dra sig ur affären.
– Jag blev väldigt förvånad. Jag hade då fått ett 50-tal brev från lärare och föräldrar som skrev att de är både glada och positiva till att jag kommer in. Det tog mig ett dygn innan jag förstod allvaret i hur Johan och Rune såg på detta.
Till Dagens Industri säger Johan Andersson:
– I fredags kontaktade vi Roger Akelius och bad om att få häva avtalet. I lördags kom vi överens. Det har inte känts bra alls. Det viktigaste när man gör en affär är att det ska kännas rätt i magen.
Roger Akelius menar att det var hans tankar om aktieutdelning som fällde affären.
– Aktieägarna blev störda av att jag sa att man inte skulle ta ut aktieutdelning.
– Sveriges största avis för aktiehoroskop (läs Dagens Industri, reds anm) drev på både ledarsidan och av kända skribenter ett utdelningsstopp som något förfärligt för aktieägarna. Det blev ett mediedrev där man prioriterade aktieägarna framför hur man kan göra det bra för barnen.
Är du besviken?
– Nej. Jag var lite nostalgisk och tänkte att jag kunde hjälpa till lite i Sverige. Jag tycker att jag är duktig på pedagogik. Men jag ställer mig inte upp på barrikaderna och kämpar för detta. Jag är på sätt och vis kvar i Sverige ändå.
Samuel Bengmark, biträdande professor vid Institutionen för matematiska vetenskaper vid Chalmers tekniska högskola, berättar för Vi Lärare att i höstas startade arbetet med att bygga upp Akelius Math Learning Lab, ett samarbete mellan Chalmers, Göteborgs universitet och Akelius Math AB.
– Tanken är att utveckla material för lärande i matematik som ska finnas på många språk.
– Sammanlagt 17 personer kommer att arbeta med detta, varav tio med att ta fram och utveckla materialet och sju med forska kring det. Projektet, som finansieras av Akelius Foundation, löper på fem år.
2024-02-14.
Affären stoppad – miljardären får inte köpa Academedia
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.