
Några av de virtuella eleverna, som hjälper studenterna att utveckla såväl handlingsberedskap som omdömesförmåga och hur de sedan ska möta eleverna. Det finns också en pausknapp för reflektion eller samtal. Foto: Crelle
Ledarskap Lärarstudenter är ovana vid att ta taktpinnen och leda undervisningen i klassrummet. I en simulering fick studenter vid Linköpings universitet träna på att känna igen och hantera vanliga svårigheter. Forskningsprojektet gav så goda erfarenheterna att det sedan årsskiftet utvidgats.
Att ungefär 20 procent av nyutbildade lärare lämnar yrket, med hänvisning till att de har för lite kunskap om ledarskap och konflikthantering, visar att här finns ett behov.
– Auktoriteten är inte given i dag, det är något lärare måste förtjäna och jobba på för att upprätthålla. Å andra sidan kan det vara svårt att hitta rätt i sitt förhållande till eleverna, vara en viktig vuxen som erbjuder relationellt stöd, säger Marcus Samuelsson.
Signalera trovärdighet genom ditt sätt att vara och det ledarskap du utövar.
Han är ledarskapsexpert och biträdande professor på Linköpings universitet. Forskningsprojektet med virtuella elever driver han tillsammans med kollegor, som är matematik- och svenskdidaktiker. I projektet finns fem semivirtuella elever med olika personligheter. Semivirtuella betyder att det finns en människa i systemet så att det kan individualiseras. En lärarstudent undervisar de virtuella eleverna medan vanligtvis två andra studenter ser och lyssnar.
– Vi har skapat olika scenarion med kopplingar till kursinnehåll som tränar studenterna på praktiska ämnesdidaktiska förmågor och deras didaktiska ledarskap, säger Marcus Samuelsson.
De tränas på att iaktta och uppmärksamma och känna igen missuppfattningar eller beteenden för att kunna bemöta dem på framgångsrika sätt.
– Det gäller att utveckla en handlingsberedskap och omdömesförmåga och sedan hitta det verktyg du ska använda för att hjälpa och stötta eller stoppa och återföra elever till innehållet.
De knappt 100 studenter som under två år provat simuleringen Teachlive tyckte att det var fantastiskt, enligt Marcus Samuelsson. De kände att sådana här situationer kunde de möta i framtiden men kanske inte alltid under sin VFU.
Yrke: Lärare i slöjd och speciallärare.
Jobb: Lärarutbildare och forskare. Biträdande professor i pedagogik och forskningsledare för forskargruppen FoDiL, Forskning om didaktiskt ledarskap, vid Linköpings universitet.
– Simuleringsträningen kan därför vara ett komplement till annan undervisning.
Under simuleringen får studenterna en så kallad push-back, en utmaning från de virtuella eleverna, på sådant de inte förstår. Om studenter inte förstår eller vet hur den ska bemöta den push-back den ställs inför kan de säga ”paus”.
– Pausen ger studenten möjlighet att diskutera med andra närvarande studenter i gruppen om hur de uppfattat situationen. Sedan kan studenten prova igen att hantera situationen.
Marcus Samuelsson ser en tydlig sidoeffekt i detta:
– När vi tränat att undervisa virtuellt på detta sätt har de också tränat på att ha en kollega med och vi säger att detta är nyttigt för att de ska bli hållbara som lärare. På det här sättet ser lärarstudenterna också lätt att de kan bli förändringsagenter när de är klara.
Resonemanget fortsätter kring att lärare många gånger känner sig ensamma och forskarna vill tydligt visa hur bra det är att släppa in en kollega och ”att lära tillsammans”.
Några av de virtuella eleverna, som hjälper studenterna att utveckla såväl handlingsberedskap som omdömesförmåga och hur de sedan ska möta eleverna. Det finns också en pausknapp för reflektion eller samtal. Foto: Crelle
– Vi vet att skolkulturen är olika samtidigt som vi också vet värdet av samverkan, vi skickar med att det inte är farligt att släppa in en kollega i sitt klassrum om man kör fast.
Simuleringen är skapad av amerikanska forskare och något anpassad för svenska förhållanden:
– Vi använder samma elever som amerikanerna, men jobbar med svenska scenarier, svenska uppmaningar och de virtuella eleverna pratar förstås svenska. Personlighetsdragen hos dem är generella och representerar elever som kan förekomma i alla klassrum. De behöver inte anpassas. Däremot behövdes det en didaktisk inramning, en koppling till svenska förhållanden och svensk skola och innehållet i kurser i lärarutbildningen här.
Linköpings universitet är ensamt i Europa med licens för simuleringen men det kommer bli fler, tror Marcus Samuelsson. Han och hans kollegor arbetar i dagsläget i samarbete med andra universitet i Sverige och Norge.
Marcus Samuelsson är också lärare i slöjd. När han började forska valde han att vara kvar i en del slöjdlärarnätverk och på det sättet dra sitt strå till stacken för att göra det möjligt för lärare i slöjd att bygga sin undervisning på vetenskaplig grund.
Han hade noterat att få slöjdlärare forskar men snart skulle det visa sig att deras erfarenhet kan vara guld värd. Vi kommer strax till detta.
Slöjdämnet är ”det eleverna oftast tycker är det roligaste ämnet”, vilket bekräftas av eleverna i tre nationella utvärderingar av slöjd i grundskolan, 1993, 2005 och 2015.
– Jag tror att det har att göra med organisationen av slöjdlektioner som kan matcha elevernas egna behov av vänskap och gemenskap och autonomi. Undervisningen i slöjd erbjuder också något annat än många andra skolämnen.
Marcus Samuelsson sammanfattar hur du förväntas hålla i taktpinnen i klassrummet. Visa:
Då blir du trovärdig.
Efter den så kallade slöjdbiennalen i Linköping 2016 bjöd han in slöjdlärare att beskriva sina utmaningar i en elektronisk enkät. De fick berätta om utmaningar och hur de hanterade dem. Det kunde handla dels om lektioners innehåll dels om sociala och emotionella svårigheter. Det var bitvis allvarliga situationer som beskrevs:
– Det handlade om aggressiva, hotfulla, elever eller destruktiva, som förstörde både verktyg, material eller kompisars arbeten.
Ytterligare en sak framkom i beskrivningarna; det som eleverna kunde uppfatta som roligt skapade ibland svårigheter för läraren. Som när eleverna arbetade tillsammans med något:
– Då blev det svårt för läraren att bedöma respektive elevs resultat.
När vi tränat att undervisa virtuellt har lärarstudenterna också tränat på att ha en kollega med och vi säger att detta är nyttigt för att de ska bli hållbara som lärare.
Slöjdlärarnas beskrivningar gjorde det möjligt att beskriva konkreta utmaningar som lärare i de flesta skolämnen kan känna igen sig i:
– Att hantera utmaningar tar energi, tid och skapar en fokusförskjutning.
Marcus Samuelsson sammanfattar med att en nyckel är att förstå att det handlar om hur man kombinerar lärarskapet, det vill säga kunskap om ett ämne, och ledarskapet, kunskap om interaktion och samspel mellan hur det kan genomföras i klassrummet, som hans egen handledare Kjell Granström beskrivit det.
– Dessa två sidor av läraryrket går inte att skilja åt.
Att som ledare föra samman och uttrycka detta kallar Marcus Samuelsson för trovärdighetssignalering. Alla ledare, inte bara lärare menar han, måste visa att de är engagerade, att de gillar att vara med dem som de leder och att de som ledare har en plan för det de tillsammans ska arbeta med.
– Det handlar om att du som ledare alltid, i alla sammanhang, behöver sända rätt signaler för att uppfattas som trovärdig, värd att lita på. Ledare förväntas inte bara hålla i taktpinnen i klassrummet, de förväntas också hålla takten i klassrummet som min kollega Joakim Samuelsson uttryckt det i projektet med de virtuella eleverna, säger Marcus Samuelsson.
Källa: Marcus Samuelsson
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.