8 av 10 barn är oroliga för corona. De känner mest oro för att de närstående ska bli sjuka och dö. Studien med barn 4–18 år, Uppsala universitet gjord april–juni 2020. Illustration: Pep Boatella
Till startsidan
Forskning Kunskap och ansvar påverkar människors förändringsvilja. Forskning visar tydligt att barn, med sin egen kunskap, påverkar sina föräldrar och andra vuxna mer än de kanske själva tror.
Vi möter en mängd prognoser, visioner, killgissningar och andra framtidsprodukter och de behöver synas i sömmarna:
– Det är alltid besvärligt att möta människor som är tvärsäkra. Jag blir alltid mycket skeptisk. Detta måste vi också lära barnen, att vissa saker vet vi inte säkert. Även om det är svårt att lära barnen när inte ens vi vuxna förstår. Men i grunden är en prognos just bara en prognos, ett påstående, säger Nina Wormbs, professor i teknikhistoria vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.
Hon har ett stort fokus på vad människor tror och tänker om teknik och teknisk förändring:
– Jag är intresserad av hur teknik blir till och vilka konsekvenser den får samt hur vi människor ser på tekniken och hur vi förhåller oss till den, säger Nina Wormbs.
Hon har studerat teknikhistoria i 25 år, hur vi skrivit och tänkt historiskt om tekniken på offentlig nivå, där det finns material tillgängligt. En del handlar om vår teknikpolitik.
– Helt enkelt vad man påstår att tekniken ska komma att åstadkomma, säger hon.
Med teknikutvecklingen har en stark framtidstro växt fram.
– På många områden har människor fått det bättre och den ekonomiska tillväxten har ökat och även vetenskapen utvecklats. Detta har bidragit till framgångstanken, en tro om en bättre framtid som en djup överideologi.
Samtalet går från teknik och framtidstro tillbaka till de prognoser som möter oss idag. Det barn och unga möter gör att många känner sig maktlösa.
Nina Wormbs menar att eleverna bör få veta att de själva verkligen kan bidra till förändring.
– Forskningen visar att barn faktiskt är helt centrala för förändring, säger hon.
Även hennes egen studie, som genomfördes tillsammans med Maria Wolrath Söderberg vid Södertörns högskola, bekräftar detta. Studien heter ”Grounded: beyond flygskam” och publicerades i slutet av förra året. I studien låter de personer som minskat eller helt slutat flyga förklara varför de tagit detta beslut och just barnen är ett av de viktigaste skälen.
Barnen är också själva förändringsagenter genom ökade kunskaper, opolitiska ingångar och att de heller inte har några egna resurser, visar studien. De har inte fastnat i vanor, tankespår, arbete och sociala normer som deras föräldrar har. Ibland påverkar barnen sina föräldrar mer än vad de vuxnas vänner gör.
Studien refererar bland annat till en amerikansk studie som visade att 10-14 åringar som fick undervisning om klimatförändringarna i skolan tydligt påverkade sina föräldrar och att konservativa fäder var mest mottagliga för information från tonåriga döttrar, (Lawson et al. 2019). En annan studie visar att flickscouter som lärt sig hur man kan spara energi på lång sikt sedan hade en långsiktig påverkan på sina respektive familjers energiförbrukning, (Boudet et al. 2016).
8 av 10 barn är oroliga för corona. De känner mest oro för att de närstående ska bli sjuka och dö. Studien med barn 4–18 år, Uppsala universitet gjord april–juni 2020. Illustration: Pep Boatella
När det gäller att som lärare kunna möta rädda och oroliga barn kan det vara bra att tänka på att vi länge haft ett förhållningssätt att vi inte ska skrämma barn.
– Vi har haft en känsla att vi skyddar dem genom att inte berätta om hemska saker. Men i dag vet vi mer om barnens förmåga att hantera detta. En nyckelfråga för barn och även vuxna är relationen mellan rädsla och maktlöshet. Vi behöver sudda ut den kopplingen. Det går också att påverka. Även om man gör en liten skillnad så är den viktig. Om många gör lite blir det mycket. Så enkelt är det. Det är bra att försöka förklara detta för oroliga barn, säger Nina Wormbs.
Barn och unga är i dag ofta mer välinformerade än sina föräldrar, att då inte tala med barnen om svåra saker är oansvarigt, tycker Nina Wormbs.
Hon menar att vi måste ge barn sätt att förhålla sig till det som är skrämmande.
– Vi ska vara sakliga, ärliga och genuina. Det är viktigt för alla att förstå att vi alla bidrar med något, även om vi bidrar olika mycket och att det kan kännas orättvist.
Rädslan är också en drivkraft som kan fungera för att driva förändring.
– Rädsla behöver inte vara en förlamande känsla. Det handlar om förmågan att hantera sina känslor och blir ett mått på förmågan att överleva.
Nina Wormbs kallar det en andra dimension, att barn redan nu påverkar sina föräldrar, deras beteenden och inköp. Och de har kunskap att påverka de vuxna.
– Många vuxna reagerar nu positivt på dagens ungdomsrörelse i klimatfrågan. En rörelse som är helt oöverträffad i historien. Det är en riktigt revolutionär rörelse, som drivs av unga. Detta borde inge stolthet hos barnen.
Hon har själv varit klimatmedveten länge, och forskar ju i ämnet, ändå har hennes egna barn i vissa frågor haft högre kunskapsnivå och påverkat henne och familjen.
– Samspelet mellan föräldrar och barn är starkt och föräldrar vill ju att barnen ska respektera dem. Man vill kunna se sina barn i ögonen, säger
Nina Wormbs.
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.