Anders Tegnell säger till Läraren.se att de muterade virusen inte verkar dominera bland smittade barn.
Till startsidan
Coronaviruset
Smittspridningen fortsätter att öka även i lägre åldrar, men statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att det beror på de muterade virusen.
– Det finns inget som talar för det, säger han till Läraren.se.
LÄSTIPS: Tegnell om varför lärare inte rekommenderas munskydd
Från Eskilstuna kommer rapporter om ett utbrott av muterat covid-virus på en skola, både bland lärare och personal. Det skriver bland annat SVT.
Läraren.se har också rapporterat om ökande smittspridning bland låg- och mellanstadiebarn – trots att barn enligt Folkhälsomyndigheten inte driver smittan.
LÄSTIPS: HÄR SPRIDS SMITTAN I LÅGSTADIET
Vet ni om det rör sig om muterade virus?
– Jag tror inte att vi har sett mycket av mutanterna i den gruppen, men vi tar det vidare till våra statistiker. Vad vi sett hittills har det inte dominerat i den gruppen, närmast tvärtom, säger Anders Tegnell.
Hur mycket vet ni idag om de muterade varianternas smittspridning barn-till-barn, respektive barn-till-vuxna?
– Det finns inget i den data som vi sett från framför allt Storbritannien, som studerat det här mest, som talar barn för att barn skulle drabbas annorlunda av de muterade varianterna.
Anders Tegnell säger till Läraren.se att de muterade virusen inte verkar dominera bland smittade barn.
Region Sörmlands smittskyddsläkare Signar Mäkitalo säger sig ha sett en ökning sedan ett tag tillbaka.
– Efter jul har jag varit lite förvånad för det har nästan varit fler barn än vuxna som varit sjuka på skolor, säger han till Aftonbladet.
Vad beror det på? Kopplar ni det till den brittiska varianten?
– Det är lätt att se det som en spekulation, men det är omöjligt att veta. Det kan vara så att vuxna haft en lindrigare sjukdom och ändå varit smittade, medan barnen blivit sjukare. Men vi har fått lite myror i huvudet av det här, säger Signar Mäkitalo, till tidningen.
LÄSTIPS: Utökar munskyddskrav förutom i skolan: ”Håller inte”
Anders Tegnell säger att en förklaring kan vara att fler barn testas i dagsläget.
– Om man utreder utbrott mer noggrant och även testar barn, vilket man inte gjort tidigare, så kommer man att hitta fall även där, har han tidigare sagt till Läraren.se.
Under torsdagens presskonferens frågar även DN om barnsmittan.
LÄSTIPS: FHM STOPPAR INSAMLING OM SKOLAN
– Barn smittar sällan äldre, men de smittar uppenbarligen varandra. De blir extremt sällan sjuka. Många i världen funderar på varför fler barn smittas, men det påverkar inte sjukvården eller smittspridningen. Vi får återkomma till om det är en verklig ökning eller vad som beror på ökad testning, säger Anders Tegnell.
LÄS ÄVEN
Utbildningsministerns covid-uppmaning till huvudmännen
Munskyddskrav och distans – regionerna som inför hårdare regler
Så mycket mindre tjänar lärare än andra akademiker – län för län
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”