
Betygsutredningen ska presenteras i februari 2025.
Per Kornhall, Hanna Garberg och HP Tran ser betygsutredaren Magnus Henreksons förslag om slopat F-betyg som positivt.
Betyg
Ett slopat F-betyget är bra för både lärare och elever.
Det menar flera skoldebattörer som Vi Lärare har talat med.
– Då kan vi fokusera på att alla elever ska nå så långt som möjligt, säger HP Tran som är mellanstadielärare på Tångenskolan i Göteborg.
I början på nästa år väntas regeringens utredning om hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas presenteras.
Enligt utredaren Magnus Henrekson räknar han bland annat med att föreslå:
Magnus Henrekson.
– Jag tycker att det är mycket bra att han vill slopa F-betyget. Det skulle påverka lärarnas arbetsbelastning positivt och inte minst minska antalet möten. Idag är det en press på att godkänna alla elever. Det är bättre att fokusera på att alla elever ska nå så långt som möjligt, säger HP Tran, lärare på Tångenskolan nordväst om Göteborgs innerstad..
Även Hanna Garberg, högstadielärare i svenska på Gubbängsskolan i Stockholm, är positiv till att Magnus Henrekson vill skrota dagens skarpa F-gräns vid intagning till gymnasiet.
– Systemet är helt orimligt. De som tror att man genom att ta bort F-gränsen sänker kraven och släpper igenom elever som inte kan något förstår inte dagens skola.
– F-gränsen är väldigt negativ för både elever och lärare. Den bidrar också till betygsinflationen. Många lärare pressas att sätta ”snäll-E”.
Skulle ett slopande av F-gränsen göra att lärare får mer tid över till undervisning?
– Elever som till exempel har svårt att läsa och skriva kommer att ha det även om det inte finns en skarp F-gräns. Men jag hoppas att ett skrotande av F-gränsen gör att det blir större fokus på kunskap och mindre på betyg, säger Hanna Garberg.
Vad tycker du om förslaget att de nationella proven ska rättas centralt?
– Det är mycket bra. Dagens betygssystem är otroligt godtyckligt.
Betygsutredningen ska presenteras i februari 2025.
I Magnus Henreksons förslag utgör resultaten på de nationella proven 30 procent av elevernas meritvärde.
– Jag tror att det i ett sådant system är risk för att det blir mycket ”Teach for the test”, att mycket av undervisningen går ut på att eleverna ska klara proven istället för att fokusera på kunskaper, säger Hanna Garberg.
Filippa Mannerheim, gymnasielärare i svenska och historia, skrev på X efter att Vi Lärares intervju med Magnus Henrekson publicerats:
”F-betyget skrotas!!! Detta kommer att lösgöra MÄNGDER av tid som jag hoppas att lärare får lägga på god undervisning i stället.”
Skoldebattören Per Kornhall, med lång erfarenhet från skolan som gymnasielektor i biologi och kemi, undervisningsråd vid Skolverket, kommunal skolstrateg och medlem av EU-kommissionens nätverk av oberoende skolexperter, säger ”äntligen” när han för Vi Lärare ska beskriva sin reaktion på förslaget att skrota F-betyget.
– I en obligatorisk grundskola är det fullständigt onödig form av betyg.
Vad tycker du om förslaget att kalibrera meritvärdena mot resultaten på de nationella proven?
– Det blir en form av relativ betygssättning vilket vi hade en gång i tiden och som fungerade bättre än dagens system. Magnus Henrekson försöker skapa en balanserad modell som det är värt att prova.
– Motivet till att ha nationella prov, och att kvalitetssäkra betygen, är marknadsskolan. Jag kan dock fråga varför vi ska sätta till ett system som ska korrigera ett problem istället för att åtgärda problem, det vill säga hur systemet med skolpeng fungerar. Vi försöker korrigera symtomen genom att hårdare reglera betygssättningen när vi borde göra något åt själva orsaken till betygsinflationen.
Skolminister Lotta Edholm (L).
Skolminister Lotta Edholm (L), som i fjol tillsatte Magnus Henrekson som utredare, har i tidigare intervjuer med emfas slagit fast att hon aldrig ”kommer att medverka till att F-betyget tas bort”.
När hennes chef, utbildningsminister Johan Pehrson (L), häromdagen på en presskonferens fick en fråga om vad han tycker om förslaget att skrota F-betyget svarade han:
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera.
Några timmar senare kommenterade Lotta Edholm i ett skriftligt svar till Vi Lärare Magnus Henreksons förslag så här:
– Jag tycker att de förslag, och avvägningar, som utredaren själv har redogjort för låter kloka. Vi måste dock givetvis invänta utredningen i sin helhet och analysera förslagen mer noggrant. Det råder inget tvivel om att dagens betygssystem har stora brister och att många elever aldrig får en ärlig chans att lyckas i skolan. Därför behöver vi reformera betygssystemet i grunden.
Det är svar som kan tolkas som att åtminstone Liberalerna är på väg att omvärdera synen på F-betyget.
Hur de övriga Tidöpartierna ställer sig till Magnus Henreksons tankar är oklart. Ingen av de utbildningspolitiskt ansvariga vill ställa upp på en intervju med Vi Lärare.
– Av princip vare sig diskuterar eller uttalar jag mig om en pågående utredning och dess eventuella förslag. Betygsutredningen presenterar sina förslag först efter nyår, varpå en behandling inom Tidöpartierna påbörjas, skriver SD:s Patrick Reslow i ett mejl.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.