
Anders Auer, Skolverket.
På Handelshögskolan hade var tredje student idag inte kommit in om det föreslagna betygssystemet var verklighet.
Betyg
Om det nya betygssystemet redan varit verklighet hade mer än var femte student på de mest attraktiva universitetsutbildningarna inte kommit in.
– Det är ett mått på hur orättvist dagens system är, säger utredningssekreteraren Anders Auer.
Den 18 februari överlämnades utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm.
Enligt utredaren Magnus Henrekson är det nuvarande betygssystemet inte likvärdigt.
– Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg, säger Magnus Henrekson.
I en bilaga till utredningen skattas hur ett kalibrerat betygsvärde kan tänkas påverka vilka som kommer in på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna.
Som räkneexempel används antagningen (betyg) till Handelshögskolan i Stockholm åren 2018 och 2019. Beräkningarna utgår ifrån de som uppfyllde antagningskravet för att komma in på utbildningen, inte vilka som de facto på började studier på skolan.
Simuleringen visar att 33 respektive 26 procent av dem som nådde upp till Handelshögskolans antagningspoäng 2018 och 2019 inte hade gjort det med ett kalibrerat meritvärde.
”Detta får anses som ganska stora andelar och indikerar att en betygsreform med kalibrerade meritvärden kommer att få reell betydelse för vilka som antas till de mest attraktiva utbildningarna”, konstaterar utredningen.
Anders Auer, Skolverket.
Simuleringarna är utförda av en av utredningens sekreterare, Anders Auer som under tre decennier arbetat med utbildningsstatistik på Skolverket.
– Vi har undersökt de som nådde upp det officiella meritvärdet för att komma in på Handels under de aktuella åren, inte vilka som i verkligheten började där. En del av som klarade kraven kom säkert även in på andra attraktiva utbildningar och valde att börja på dem.
– Men våra beräkningar visar vilka konsekvenser man kan förvänta sig av sådan här reform. Den kommer inte bara beröra någon procent eller så.
– Om man ser elevkohorten som en lång kö så kommer några av dem som i dagens system står långt fram i kön att halka ner som ett resultat av att vi styr upp likvärdigheten på skolnivå.
Blir det mer rättvist?
– Ja, och vi får även ett mått på hur orättvist det är idag utifrån skolnivåperspektivet.
Enligt Anders Auer hade uppskattningsvis mellan en fjärdedel och en femtedel av de som idag studerar på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna i Sverige förmodligen inte kommit in om det föreslagna betygssystemet varit verklighet när de ansökte (betygsintag).
– Det är i de trakterna det ligger.
Från och med i höst kräver Handelshögskolan i Stockholm att den som söker till skolans kandidatprogram på sina gymnasiebetyg ska ha fått minst 1,25 poäng på högskoleprovet för att vara behörig (förutom övriga behörighetsregler).
LÄS MER:
Frågor och svar – så här ska nya betygssystemet funka
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Debatt ”Hur kan vi tala om beprövad erfarenhet när inget pågår tillräckligt länge för att faktiskt prövas?"
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.