Skrotar elevenkäterna: ”Ska inte bli sårad på jobbet”

”En facklig seger”, säger Johanna Skullered Svensson, ordförande för Sveriges Lärare Academedia, om att koncernen stoppar elevenkäterna.
Arbetsmiljö
Academedia stoppar alla undervisningsutvärderingar på gymnasieskolorna.
– Det är en facklig seger. Det borde ha gjorts långt tidigare, säger Johanna Skullered Svensson, ordförande för Sveriges Lärare Academedia.
Två gånger om året har eleverna på Academedias gymnasieskolor fått fylla i en enkät om hur de upplever undervisningen.
Utöver en rad frågor kopplade till läroplanen har eleverna anonymt kunnat beskriva vad de anser att enskilda lärare är bra på och vad de behöver utveckla.
I skydd av anonymitet har elever upprepade gånger skrivit djupt nedsättande saker om enskilda lärare.
– De anonyma frisvaren har varit förödande för drabbade lärare. Det har skrivits många hemska saker genom åren, säger Johanna Skullered Svensson.
Flera brister med enkäterna
Enkäterna har med vissa justeringar använts i 15 år. Lika länge har de kritiserats bland annat för att enkäterna hanterats olika av rektorerna men även för att resultatet påverkat lärarnas löneutveckling.
– Syftet har varit att låta eleverna ge sin syn på undervisningen. Det har gjorts ansvarsfullt på vissa skolor men inte på alla. Att hanteringen varit så olika mellan skolor har varit ett bekymmer, säger Johanna Skullered Svensson.
Bristerna med undersökningen är många, bland annat har elever kunnat ge omdömen om lärare de inte själva har.
– På vissa skolor har alla elever givits möjlighet att säga sin mening, på andra har fem elever, eller någon enstaka klass valts ut för att ge sin syn på den enskilde läraren. Det har också funnits misstankar om att inloggningen till enkäten varit på drift så att helt okända kunnat svara. Medlemmar har ifrågasatt trovärdigheten då de tyckt att ”fel” klass eller ”fel” elever gett dem omdömet.
Misstanken har levt kvar
Trots att Academedia centralt bedyrat att undersökningens resultat inte längre ska påverka lärarnas löner har misstanken levt kvar på många skolor.

Jimmy Kjellström
Som svar på fackets kritik lät Academedia ett externt bolag göra en översyn av utvärderingarna. När översynen lämnats över beslöt friskolekoncernen att dra i nödbromsen. Utvärderingarna pausas.
– Det är inte sannolikt att vi kommer att gå tillbaka till en enkät med öppna frågor med anonyma frisvar, säger Jimmy Kjellström, chef för Academedias gymnasiesegment.
”En seger för facket”
Översynen visade att utvärderingarna:
… kunde bidra negativt till lärarnas psykosociala arbetsmiljö.
… sällan används i det systematiska kvalitetsarbetet.
… misstänks påverkar lönen.
… brast i design och relevans och gav en allt för ytlig analys av undervisningen.
… borde utvecklas eller avvecklas.
– Det är en seger för facket att man nu valt att pausa enkäten. Det borde ha gjorts långt tidigare. Lärarna vill ha specifik feedback på just sin undervisning i det egna ämnet utifrån de lokala förutsättningarna, säger Johanna Skullered Svensson.
”Skolutveckling är komplext”
Att det tagit arbetsgivaren 15 år att få en samsyn med lärarna förklarar Jimmy Kjellström med att arbetet är komplicerat.
– Skolutveckling är komplext. Vi behöver en systematik i hur vi och lärarna kan utveckla sitt arbete så att eleverna kan tillgodogöra sig undervisningen.
En projektgrupp med lärare, rektorer, skolchefer och kvalitetsutvecklare ska nu ta fram en modell som bättre säkerställer en god kvalitet och likvärdighet i skolorna och som tar större hänsyn till de lokala förutsättningarna.
– Man ska inte bli sårad på jobbet. Lärarna är vår viktigaste resurs för att eleverna ska nå målen och de ska känna sig uppskattade, säger Jimmy Kjellström.
LÄS MER:
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr