”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Till startsidan
Kungshögsskolan i Ljungby har haft ett lyckat mobilfritt år – men fick installera digitala klockor i korridorerna.
Arbetsmiljö
När Ljungby kommun skulle förbjuda mobiler på högstadiet framkom ett problem.
Elever kunde inte klockan. I alla fall analoga klockor.
Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorerna.
Sedan ett år tillbaka har Kungshögskolan i Ljungby varit helt mobilfri. De var först ut i kommunen med att införa förbudet även på högstadiet.
Men i förberedelserna till förbudet kom det fram att många elever var oroliga för att missa lektioner eftersom de inte förstod hur klockor med visare fungerar.
– Jag vet inte hur förvånad man ska vara, säger Lisa Larsson, matematiklärare och Sveriges Lärares lokala ombud.
LÄS MER: ”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”
Petra Skogsborn, rektor på Kungshögsskolan har förståelse för elevernas oväntade kunskapslucka.
– Det är inte bara ett Kungshögsskoleproblem. Dagens samhälle ser ju ut så att man växer upp mycket mer med digitala klockor. Klockan är digital på dator, mobil och tv, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Istället för en intensivutbildning om kvart över, halv och fem i, installerade skolan istället digitala klockor som komplement intill de analoga.
– Vi har ju klockor överallt, var man än är på skolan. Då kröp det fram att det inte är alla elever som känner sig säkra på den analoga klockan.
– Det hade räckt med att en eller två elever inte kunde den. De digitala väggklockorna finns i förebyggande syfte, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Mobilförbudet på skolan infördes förhållandevis smidigt.
Alla vårdnadshavare informerades om vad som gällde: Alla mobiltelefoner kommer att låsas in på rektorsexpeditionen på morgonen och förvaras där under hela dagen. Blir någon elev påkommen med en telefon kommer den att beslagtas och får bara hämtas ut av vårdnadshavaren – efter skoltid.
– Det fanns några vårdnadshavare som tyckte att det kändes olustigt att inte kunna ha kontakt med sina barn i början men den oron har försvunnit, säger Lisa Larsson.
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Förbudet var en utveckling av redan införda restriktioner.
– Tidigare hade vi mobilfria lektioner såvida eleverna inte behövde dem i undervisningen. Alla mobiler lades i en låda när lektionen startade och hämtades när den slutade, säger Lisa Larsson.
Men mellan lektionerna och på rasterna dök eleverna in i sina mobiler och sociala medier.
– Det kunde bli rörigt. Det som idag sägs mellan två personer blev mellan femtio personer på sociala medier. Det har i stort sett upphört nu.
Eleverna har fortsatt tillgång till internet på rasterna men bara via sina datorer, en tillräckligt hög tröskel för att de ska göra annat, har det visat sig.
De fördelar som lyfts fram med mobilförbudet är:
Om ett par år kommer mobilfritt av vara normalläget för alla elever. Att häva mobilförbudet och återgå till hur det var innan är inte aktuellt.
– Nej, idag hälsar eleverna i korridoren, pratar med lärare och umgås. Sociala interaktioner är också något som elever behöver lära sig i skolan, säger Lisa Larsson.
Mindre skärmtid – då slapp eleverna läxor
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.