
Jimmy Kjellström
Christian Liljeros, Sveriges Lärare, är besviken på resultatlösa samtal med arbetsgivaren Academedia.
Arbetsbelastning
Besvikelsen är stor hos Sveriges Lärare Academedia. Efter ett års samtal om reglerad undervisningstid för gymnasielärarna är resultatet noll och intet.
– Vår bild är att det ytterst är en fråga om pengar och lönsamhet, säger Christian Liljeros, biträdande ordförande.
I skuggan av förhandlingarna med SKR och Sobona, har Sveriges Lärare Academedia fört liknande samtal med arbetsgivaren.
Samtalen inleddes i juni 2024, och nu har lärarfacket krävt besked.
– Konversationsrundan med Academedia är avslutad och har inte resulterat i regleringar. Vi fortsätter gärna prata om andra saker, men vi måste ha ett bokslut för våra medlemmar, säger Christian Liljeros, biträdande ordförande för Sveriges Lärare Academedia.
Lärarnas förslag var konkret.
– En ganska anspråkslös modell, inte lika långtgående som i Bo Janssons utredning. Vår utgångspunkt är att lärare ska ha minst lika mycket tid till att förbereda och anpassa lektionerna som lektionerna tar, säger Christian Liljeros.
Koncernen hänvisar, precis som SKR gjorde i förhandlingarna för kommunalt anställda lärare, till Bo Janssons utredning.
LÄS ÄVEN: ”Lärares tid ska regleras”
En utredning som vill se 1,2 timmar planeringstid för varje undervisningstimme på gymnasiet.
Förslaget är på remiss, och även om samtliga riksdagspartier säger sig vara för regleringar är det oklart om det kommer att resultera i lagförslag.
– Vi vill avvakta om det blir någon form av reglering, och vad den blir. Annars har vi lagt mycket tid, kanske helt i onödan, på att jobba fram alternativa system, säger Jimmy Kjellström, chef för Academedia gymnasieskolor.
Jimmy Kjellström
Han säger att en-till-en-modellen är vanlig i deras skolor.
Varför vill ni i så fall inte avtala om den?
– Man kan diskutera innehållet i en lärartjänst, minska den administrativa bördan, hitta bättre arbetssätt, digitala möjligheter. Det finns mycket att göra för att få bort tidskrävande arbetsuppgifter innan man landar i att undervisningstiden är för mycket, säger Jimmy Kjellström.
Christian Liljeros menar att det i slutändan handlar om Academedias ekonomiska förutsättningar. Reglerad undervisningstid kräver fler lärare, och fler lärare kostar pengar.
– Ytterst är det en fråga om pengar och koncernens lönsamhet. Man är inte angelägen om att få högre kostnader, säger han.
Och Jimmy Kjellström för samma resonemang som SKR.
Statligt reglerad undervisning kräver statliga resurser.
– Om nya regleringar innebär att fler lärare behöver anställas i Sverige, kommer skolpengen att behöva öka för att täcka de ökade kostnaderna. Kommunerna kommer också behöva justera sina budgetar i samma riktning. Vi styrs av hur kommunerna planerar och resurssätter sin verksamhet, där en del i slutändan också tillfaller fristående skolor via skolpengen, säger han
Vi Lärare har skrivit om att undervisningstiden ökade med motsvarande två veckor mellan kommunaliseringen 1991 och 2019, enligt en undersökning från dåvarande Lärarnas Riksförbund.
Samtidigt visar Arbetsmiljöverkets stora undersökning ”Arbetsmiljön 2024” att 6 av 10 lärare upplever att arbetsbelastningen ”alltid eller oftast är för hög”.
Andelen är den största sett till alla yrkesgrupper.
På pappret faller medlemmarnas undervisningstid oftast inom årsarbetstidens ramar, säger Christian Liljeros.
– Men tänstefördelningen kan se okej ut i början av läsåret, men det tillkommer arbetsuppgifter som tar mycket tid från undervisningen. Det kan vara att ta en till kurs, täcka upp för kollegor, hantera stora mängder prövningar, säger Christian Liljeros.
Jimmy Kjellström tycker att undervisningstiden fortsatt ska vara en lokal fråga för respektive lärare och rektor.
– Utredningen tar inte hänsyn till de individuella skillnader som man behöver ta hänsyn till i ett ganska komplext skolsystem, hur stora grupper du har, vilka ämnen du undervisar i, hur komplext elevunderlaget är, säger han.
Han öppnar för fortsatta samtal med lärarfacket.
Varför, när ni inte lyckats komma överens under det här året?
– Jag uppfattar inte att vi har stängt någon dörr, utan att det varit bra samtal. Det är långa cykler i skolan, något som kommer att påverka verksamheten för lång tid framåt. Då är det viktigt att det blir rätt från början, säger Jimmy Kjellström.
Christian Liljeros ser ändå läget som ett bokslut.
– Vi är såklart frustrerade och besvikna att samtalen inte har lett till någonting konkret, men vi kan inte påstå att vi är förvånade, säger Christian Liljeros.
LÄS ÄVEN:
Svängningen: Öppnar för lag om undervisningstid
SKR: ”Skjut regleringarna om arbetstid på framtiden”
Hårda kritiken mot lärarnas nya avtal – här är svaret
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Undervisning Fick hoppa in som tecknad vikarie i Knatte, Fnatte och Tjattes klass.
Debatt Simona Mohamsson och Lotta Edholm: ”Skolan behöver färre skrivbordspedagoger”.
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Krönika Lärarna i svensk skola har fått bestämda direktiv att göra precis det motsatta, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.