
Jimmy Kjellström
Christian Liljeros, Sveriges Lärare, är besviken på resultatlösa samtal med arbetsgivaren Academedia.
Arbetsbelastning
Besvikelsen är stor hos Sveriges Lärare Academedia. Efter ett års samtal om reglerad undervisningstid för gymnasielärarna är resultatet noll och intet.
– Vår bild är att det ytterst är en fråga om pengar och lönsamhet, säger Christian Liljeros, biträdande ordförande.
I skuggan av förhandlingarna med SKR och Sobona, har Sveriges Lärare Academedia fört liknande samtal med arbetsgivaren.
Samtalen inleddes i juni 2024, och nu har lärarfacket krävt besked.
– Konversationsrundan med Academedia är avslutad och har inte resulterat i regleringar. Vi fortsätter gärna prata om andra saker, men vi måste ha ett bokslut för våra medlemmar, säger Christian Liljeros, biträdande ordförande för Sveriges Lärare Academedia.
Lärarnas förslag var konkret.
– En ganska anspråkslös modell, inte lika långtgående som i Bo Janssons utredning. Vår utgångspunkt är att lärare ska ha minst lika mycket tid till att förbereda och anpassa lektionerna som lektionerna tar, säger Christian Liljeros.
Koncernen hänvisar, precis som SKR gjorde i förhandlingarna för kommunalt anställda lärare, till Bo Janssons utredning.
LÄS ÄVEN: ”Lärares tid ska regleras”
En utredning som vill se 1,2 timmar planeringstid för varje undervisningstimme på gymnasiet.
Förslaget är på remiss, och även om samtliga riksdagspartier säger sig vara för regleringar är det oklart om det kommer att resultera i lagförslag.
– Vi vill avvakta om det blir någon form av reglering, och vad den blir. Annars har vi lagt mycket tid, kanske helt i onödan, på att jobba fram alternativa system, säger Jimmy Kjellström, chef för Academedia gymnasieskolor.
Jimmy Kjellström
Han säger att en-till-en-modellen är vanlig i deras skolor.
Varför vill ni i så fall inte avtala om den?
– Man kan diskutera innehållet i en lärartjänst, minska den administrativa bördan, hitta bättre arbetssätt, digitala möjligheter. Det finns mycket att göra för att få bort tidskrävande arbetsuppgifter innan man landar i att undervisningstiden är för mycket, säger Jimmy Kjellström.
Christian Liljeros menar att det i slutändan handlar om Academedias ekonomiska förutsättningar. Reglerad undervisningstid kräver fler lärare, och fler lärare kostar pengar.
– Ytterst är det en fråga om pengar och koncernens lönsamhet. Man är inte angelägen om att få högre kostnader, säger han.
Och Jimmy Kjellström för samma resonemang som SKR.
Statligt reglerad undervisning kräver statliga resurser.
– Om nya regleringar innebär att fler lärare behöver anställas i Sverige, kommer skolpengen att behöva öka för att täcka de ökade kostnaderna. Kommunerna kommer också behöva justera sina budgetar i samma riktning. Vi styrs av hur kommunerna planerar och resurssätter sin verksamhet, där en del i slutändan också tillfaller fristående skolor via skolpengen, säger han
Vi Lärare har skrivit om att undervisningstiden ökade med motsvarande två veckor mellan kommunaliseringen 1991 och 2019, enligt en undersökning från dåvarande Lärarnas Riksförbund.
Samtidigt visar Arbetsmiljöverkets stora undersökning ”Arbetsmiljön 2024” att 6 av 10 lärare upplever att arbetsbelastningen ”alltid eller oftast är för hög”.
Andelen är den största sett till alla yrkesgrupper.
På pappret faller medlemmarnas undervisningstid oftast inom årsarbetstidens ramar, säger Christian Liljeros.
– Men tänstefördelningen kan se okej ut i början av läsåret, men det tillkommer arbetsuppgifter som tar mycket tid från undervisningen. Det kan vara att ta en till kurs, täcka upp för kollegor, hantera stora mängder prövningar, säger Christian Liljeros.
Jimmy Kjellström tycker att undervisningstiden fortsatt ska vara en lokal fråga för respektive lärare och rektor.
– Utredningen tar inte hänsyn till de individuella skillnader som man behöver ta hänsyn till i ett ganska komplext skolsystem, hur stora grupper du har, vilka ämnen du undervisar i, hur komplext elevunderlaget är, säger han.
Han öppnar för fortsatta samtal med lärarfacket.
Varför, när ni inte lyckats komma överens under det här året?
– Jag uppfattar inte att vi har stängt någon dörr, utan att det varit bra samtal. Det är långa cykler i skolan, något som kommer att påverka verksamheten för lång tid framåt. Då är det viktigt att det blir rätt från början, säger Jimmy Kjellström.
Christian Liljeros ser ändå läget som ett bokslut.
– Vi är såklart frustrerade och besvikna att samtalen inte har lett till någonting konkret, men vi kan inte påstå att vi är förvånade, säger Christian Liljeros.
LÄS ÄVEN:
Svängningen: Öppnar för lag om undervisningstid
SKR: ”Skjut regleringarna om arbetstid på framtiden”
Hårda kritiken mot lärarnas nya avtal – här är svaret
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.