Johan Falk föreläste på SETT-mässan inför fulla salar.
Till startsidan
Johan Falks käpphäst för att komma igång med AI är att tänka: ”Hur kan jag hitta ett sätt att spara fem minuter om dagen med AI?”.
Ai
AI är en kraft som växer explosionsartat och elever behöver hjälp att hantera den.
Det är ett av skolans allra viktigaste AI-uppdrag i dag, menar Johan Falk, expert på området.
Och på köpet kan du som lärare spara tid själv.
Orden smattrar fram ur hans mun på scenen under Sett-mässan. Inte bara på grund av att han brinner för att upplysa om AI:s drastiska påverkan på hela samhället. Han skyller också på alla poddar som han lyssnar på i 1,5 gånger hastigheten.
Johan Falk är före detta gymnasielärare i matematik, forskningsutbildad vetenskapsjournalist, har skrivit flertalet böcker som AI i skolan, och jobbat med AI-frågor på Skolverket.
Han andas, lever och tänker på AI hela dagarna.
Just i dag får han nöja sig med att avgränsa till AI:s påverkan på skolan. Något som han brukar belysa utifrån fyra olika perspektiv. Eller som fyra av sex sidor på en kub:
– Det är meningen att det saknas två sidor på kuben eftersom det är saker vi ännu inte vet om hur de påverkar skolan.
Rubriken på dagens föredrag är ”AI som sparar tid i lärares vardag”. Men det är inte den viktigaste sidan av kuben.
– Det finns andra sätt att spara tid också, som att lära sig Excel bättre, eller prioritera bättre till exempel. När det gäller AI så finns det en vits med just AI som arbetsverktyg för att då lär du dig om AI som lärare, och då blir du bättre på att undervisa om det för dina elever.
Ingen annan teknik har utvecklats lika snabbt som AI. Därför behöver vi hjälpa våra elever att lära sig om AI, understryker Johan Falk.
– De har levt i en värld med AI i snart 2,5 år. Många springer runt med AI i bakfickan, skaffar sig AI-vänner, använder AI för att plugga, och andra saker. Vi måste hjälpa elever att förstå den här tekniken och använda den på ett sunt sätt.
Den näst viktigaste sidan är systemeffekterna på skolan.
– Det tog några få veckor från att ChatGPT lanserades till att skolans praxis ändrades, som hur man jobbar i klassrummet med inlämningsuppgifter var tvunget att ändras. Och vi kommer se fler och betydligt större effekter av AI på samhället och på skolan, och de förändringarna kommer snabbt.
Han återkommer också till sin käpphäst – att som lärare börja tänka; ”Hur kan jag hitta ett sätt att spara fem minuter om dagen med AI?” Det är det bästa tipset för att komma igång själv, att helt enkelt börja använda det.
– Du kanske får en länk från en kollega som säger “läs det här”, och sen så blir det en till grej i högen som man aldrig kommer att läsa för man får inte tid till det. Klistra in den i en chattbot och be den sammanfatta till sju punkter I stället och sen är det klart. Det kan vara ett sätt att spara fem minuter om dagen med AI.
Ett vanligt fel många gör är att använda dem som sökmotorer eller uppslagsverk.
– Se det som en samtalspartner eller en assistent i stället som du ger en uppgifter till eller bollar tankar med.
Många lärare han träffar brukar fråga vad man får och inte får göra egentligen, speciellt i dessa GDPR-tider.
– Det är inte svårare än med andra webbtjänster eller när du mejlar. Skicka inte in känsliga uppgifter eller personuppgifter.
Ett sunt synsätt enligt Johan Falk är att tänka på AI som ett verktyg utanför klassrummet snarare än inuti.
– Ja, när det handlar om att använda AI som ett lärverktyg – som inte är en av de lika viktiga sidorna på den här kuben – då vill vi ha forskning att luta oss mot innan vi implementerar saker i stor skala. Vi vet så pass lite om hur AI fungerar och vi måste se att det här är vettigt och hjälper lärande mer än vad det hindrar lärande.
Något som är lättare sagt än gjort då forskningen inte hänger med i teknikens snabba utveckling.
Johan Falk efterfrågar en nationell styrning och beredskap.
– Det finns en del studier som säger att chattbotar hjälper elever att lära sig mer, bättre, och kommer ihåg saker längre. Men vi har inte studier på sånt i Sverige i någon vidare omfattning. Vi har inga långa studier som ser vad som händer efter fem eller tio år? Så där måste vi vara försiktiga.
Vad har du för råd till rektorer?
– Då borde vi fokusera på att utveckla kompetens. Sätt upp några enkla regler för skolan, till exempel: Hur ska vi hantera personuppgifter med AI? Det handlar inte om att skapa helt nya riktlinjer, utan att förstå att man inte kan använda AI för att fatta beslut om betyg eller liknande. Det finns inga verktyg som kan avgöra om en text är skriven av AI, och det är viktigt att veta. Men i övrigt är det inte så komplicerat.
– Röj undan tekniska och juridiska hinder. Se till att lärare på din skola vet att de får använda AI och att det är okej om det blir fel när de utforskar och lär er sig saker.
Johan Falk föreläste på SETT-mässan inför fulla salar.
Har du något råd att ge till huvudmän och de som jobbar med inköp till skolorna nu när AI-vågen sköljer över?
– Om man är på väg att köpa upp något system som innehåller AI, så finns det dels en hel del system där man marknadsför det med ett klistermärke ovanpå som säger; "det här har AI", och så kan man höja priset med 10 procent typ. Då ska man inte lita på allt utan undersök först hur användbart det är.
– Ett annat råd är att inte låsa in sig på ett system mer än ett år, eftersom AI-tekniken utvecklas så fort.
LÄS MER:
5 saker lärare bör veta om ChatGPT
Sandström: Naivt att låta AI ta över vårt lärarjobb
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”