Helena Sjunesson på Högskolan Kristianstad, där hon är adjunkt i specialpedagogik.
Till startsidan
Helena Sjunnesson framhåller att bedömningar ska främja elevens lärande och utveckling. Foto: André de Loisted
Screening Helena Sjunnesson har i sin nya specialpedagogiska forskning funnit brister i den dokumenterande bedömningen, och vet hur dessa kan förebyggas.
Många av de externa bedömningar som görs inom skolan är svåra att omsätta till undervisning. När kommunen eller huvudmannen går in och bestämmer att man i en viss årskurs ska genomföra en bedömning blir det svårt för pedagogen att ta med sig användbara redskap från resultatet.
Det menar Helena Sjunnesson, adjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad, som nyligen doktorerat med avhandlingen ”Från mäta till möta” – en kartläggning av elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
– Bedömningar i utbildning är komplexa, säger hon. Det är så många aktörer involverade – lärare, elever, skoladministration och externa parter, alla med olika mål och syften. Men huvudsyftet bör alltid vara att främja elevens lärande och utveckling, inte nödvändigtvis att knyta bedömning till betyg. Jag ställer alltid frågan om vilket redskap bedömningen blir.
Enligt Helena Sjunnesson kan bedömningar delas in i tre kategorier. Den första är den dokumenterade bedömningen. Den inkluderar både interna och externa bedömningar, där ett skriftligt resultat produceras.
Mina studier har visat att lärare förändrar det de fått kritik på även om de inte tror på det själva.
Den andra typen av bedömning är den som eleverna beskriver som läxläsning.
– Att läsa upp sin läxa blir ett tillfälle att visa vad man kan. Det blir en informell bedömningssituation som ger läraren insikt om elevens förståelse och framsteg. Hur lärare använder denna typ av information och hur de ”ringar in” elevens prestationer och förståelse blir centralt.
Slutligen introducerar Helena en tredje kategori som hon kallar ”informell bedömning”. Denna kan vara mer subtil, inte så uttalad. Ett exempel är när en elev arbetar med en uppgift och läraren kommer fram, nickar och ler. Även om detta kan tyckas trivialt utgör det en form av bedömning. Genom att granska elevens arbete och ge positiv respons indikerar läraren att eleven är på rätt väg, och stöder på så sätt fortsatt lärande.
Genom att lyfta fram dessa olika typer av bedömningar menar Helena Sjunnesson att man inte ska lägga alltför stor vikt vid enbart den dokumenterade bedömningen. En mer balanserad syn mellan dessa olika bedömningstyper kan bidra till en rikare förståelse av elevers lärande och utveckling.
De externa bedömningar Helena har studerat är särskilt svåra att omsätta till praktisk undervisning.
– Det är en utmaning att omvandla resultaten till meningsfulla insatser som riktar sig till det enskilda barnets behov. Till exempel fann jag i en av mina studier att bedömningar oftast ledde till att identifiera elever i behov av stöd, men sällan till diskussioner om hur man kunde förbättra undervisningen i klassrummet. Detta visar att det behövs mer stöd och klargörande för lärare om hur man kan använda bedömningar för att främja undervisning och lärande.
Det finns också en risk att pedagoger känner sig misstrodda.
– Många lärare upplever att huvudmannen inte riktigt litar på att de som lärare faktiskt har koll på sina elever, säger Helena Sjunnesson. Om det bara mäts men inte kopplas till någon form av resursfördelning eller insatser blir det meningslöst. Det gäller att tydliggöra syftet, att använda bedömningen som ett redskap för elevernas fortsatta lärande, för utveckling av undervisningen och för att möta elevers olika behov.
Helena Sjunesson på Högskolan Kristianstad, där hon är adjunkt i specialpedagogik.
En annan risk är att bedömningen också blir en bedömning av lärarens egen förmåga.
– Mina studier har visat att lärarna kände förväntningar på sig att skapa förändring. Vi förändrar det vi har fått kritik på, även om vi kanske inte riktigt tror på det själva. Många lärare jag träffat känner sig bedömda utan att riktigt veta vad de blir bedömda på. När resultaten kommer uttrycker lärarna det som att ”utifrån elevernas resultat får vi som lärare skämmas”. Då måste man verkligen ställa sig frågan vad syftet är med de här bedömningarna. Det måste finnas en gemensam syn i hela systemet på vad de ska leda till. Man kan inte bara lägga i lärarnas knä att genomföra åtgärder, det behövs något slags gemensam ledstjärna genom organisationen.
Helena Sjunnesson menar också att det i hennes studier blivit tydligt att elevernas oro och ängslan i samband med dokumenterade bedömningar är en viktig fråga, som kan kopplas till hur skolor och lärare förbereder elever inför bedömningar.
– Eleverna är generellt positiva, men vissa bedömningar upplevs som stressande, särskilt de som utförs på tid eller innefattar svåra uppgifter. Om stort fokus läggs på förberedelser kan det signalera för eleverna att en bedömning är viktig och att det är avgörande att prestera bra. Men detta kan samtidigt ge upphov till osäkerhet bland elever om bedömningens egentliga syfte, särskilt om förberedelserna antyder att det är avgörande att prestera väl även i bedömningar som i sig inte skulle ha några allvarliga konsekvenser. Detta kan leda till att eleven gör sin egen tolkning av vad ett lågt resultat i en bedömning egentligen kan innebära.
Elevers oro och ängslan kommer inte minst fram när de utför uppgifter som ska bedömas.
– Det kan vara att de inte förstår en uppgift och inte vet vad som förväntas av dem, och tidspressen är en källa till stress och ångest. Tidsfaktorn kan ha ett potentiellt negativt inflytande på resultatet av bedömningen, leda till lägre poäng och negativt påverka elevernas fortsatta skolgång.
Dessa insikter visar att det är nödvändigt att omvärdera och kanske omformulera hur vi närmar oss dokumenterade bedömningar. Det är viktigt att skolor skapar en miljö där bedömningar ses som en del av lärandeprocessen snarare än som en stressfaktor som kan framkalla ängslan och oro. Med fokus på detta kan förhoppningsvis en mer balanserad och stöttande pedagogisk miljö skapas för eleverna.
LÄS ÄVEN
Håll koll på Attentions skolkampanj-månad!
Möt SPSM:s nya generaldirektör – här är Aurora Lindbergs fokusfrågor
Eva Augustsson: Det finns inga pedagogiska loppisfynd
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.