![](/contentassets/0a5dfe66e012441c9a176d777a76bd6d/ann-o-pia-bord.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Varje uppdrag kräver mycket sammanställande och analys.
Särskilt stöd Pia Svensson är förskollärare, Anne Sterner socionom och psykoterapeut – tillsammans är de ett ambulerande stödsystem som rullar runt mellan förskolorna i Jönköpings kommun.
Berätta om hur projektet startade!
Anne: Kommunen har haft rörligt elevstöd för grundskolan i snart 15 år, med specialpedagoger i par, men när man bestämde sig för motsvarande team för förskolan utvecklades idén. Pia och jag kommer med olika kunskap om och erfarenhet av vikten av tydlig struktur och pedagogik. Vi blev ett tvärvetenskapligt litet team, det har varit väldigt lyckosamt att vi kompletterar varandra så bra.
Pia: Vi fick slå våra kloka huvuden ihop och fundera på hur processen skulle se ut. Vi är ute två veckor i stöten, det brukar bli ungefär tolv förskolor per år.
Hur kan behoven se ut?
Anne: Det kan handla om tydliggörande pedagogik, att prata om olika svårigheter som barn kan ha med samspel eller kommunikation, eller koncentrationssvårigheter, men också egna dilemman som personalen behöver prata om.
Hur funkar det rent praktiskt?
Pia: Rektor skickar in en uppdragsförfrågan och vi ställer frågor om vad de gjort tidigare. Ofta har man gjort mycket redan innan vi kommer ut men vi har med oss utifrånperspektivet.
Anne: Ofta vill man ha hjälp med att göra strukturer och rutiner ännu tydligare för att underlätta arbetet, det kan handla om hur man förhåller sig till barn som utmanar mycket, eller att man behöver fler infallsvinklar för att göra lärmiljöerna så tillgängliga som möjligt.
Pia: Många gånger kan pedagogerna själva komma på svaren när de får sitta ner och bolla och reflektera lite, och vi bekräftar det de gör. Vi skruvar lite grann på det som fungerar och ser vad som händer.
Anne: Man blir imponerad av att alla är så flexibla och med på förändring. De sätter i gång direkt, och både de och vi kan se att ”det händer grejer här”.
Pia: Precis i början kan det kännas lite konstigt, det kommer in två personer som är med, men ska vara osynliga. Men efter ett par dagar upptäcker de att vi inte är så farliga och att vi är där för deras skull. En del säger att det här borde alla få, lite tid att reflektera och någon utifrån som ställer nya frågor.
Varje uppdrag kräver mycket sammanställande och analys.
Vad tycker barnen?
Anne: Vi lägger mycket arbete på att skapa relationer med personalen, vi är ju främlingar som kommer och tittar, men barnen är så vana vid att det är mycket folk. Vi får läsa sagor och lägga pussel och dra på galonisar men ibland får vi gå undan lite, vi ska ju inte vara extrapersonal.
Har ni stött på några svårigheter?
Anne: Nä, jag kommer faktiskt inte på något! Det är ett så väldigt roligt jobb. Vi har ju haft rätt fria händer att utveckla vårt lilla team. Det är inte heller svårt att ändra på saker när vi bara är två.
Pia: En extra styrka är att vi tillhör en grupp inom förvaltningen, där vi kan få stöd och hjälp från till exempel specialpedagoger eller psykologer som kan gå in om det behövs. Jag fascineras av hur snabbt det kan bli förändring. Pedagogerna är så flexibla och villiga att göra något åt sitt dilemma, och det blir som ett självgenererande system. Vi får se att de lyckas och de får se att det går bra, och så fortsätter det.
LÄS ÄVEN
Så hanterar du härskarteknik på jobbet
Marie Eriksson: ”Kan barnen själva leda digitaliseringen?”
Frida Kahlo för de yngsta – vilket konstlyft!
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om arbetet under semestertider.
Så gör vi – Sång ger sådan glädje och betyder också jättemycket för språkinlärningen, säger förskolläraren Petra Körner.
Podcast Är det okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp?
Dilemmat Den här gången handlar dilemmat om yrkestitlar i förskolan.
Krönika På förskolor i Göteborg har de flera gånger testat sex timmars arbetsdag. Är det inte dags för hela landet snart? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Forskning Den digitala boktjänsten Polyglutt används inte alltid som tänkt i förskolorna, visar en studie av forskaren Malin Nilsen.
Överlämning Förskollärare tipsar om olika sätt fira av barnen som slutar förskolan.
Kompetensutveckling Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia.
Reportage På Språkförskolan Bamse, för barn med grav språkstörning, har förskolläraren Maja Eriksson och logopoden Jim Gustafsson två huvudsakliga mål i undervisningen.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om verksamheten vi bedriver utanför förskolans grindar.
Krönika Jag har ägnat en del tid senaste dagarna åt att läsa olika trådar i diskussionsforum på nätet. Det som diskuteras allra mest just nu upplever jag är solkräm. Alltså, solkräm, skriver Eva Lindström.
Aktuellt Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, besökte förskolan Bredäng Alle 46 inför firandet.
Arbetsmiljö ”Slå fast maxgränser för barngruppernas storlek och en minimibemanning i förskolan”.
Överlämning Förskolorna i Burlöv har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när vid överlämningen – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Överlämning Vad får man egentligen berätta om vid överlämningen? Lagarna som styr kommunala och privata förskolor är olika.
Överlämning Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.
Överlämning Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan.
Överlämning På förskolan Trollsländan i Helsingborg får de kommande förskoleklassbarnen en extra pampig avslutning.
Krönika Att börja skolan innebär status, men hur det sedan blir i skolan har barnen väldigt lite inflytande över, skriver redaktören Sara Djurberg.
Gästkrönika Fram till dess att vi står enade, tusentals tillsammans och skrålar, gör gemensamt motstånd genom att höja våra röster, så är vi inget hot, ingen kraft att räkna med, ingen professionell storm att behöva förhålla sig till.
Podcast Man måste våga stå på barnens sida, säger Eva Lindström i senaste avsnittet av Förskolan, som handlar om särskilt stöd.
Krönika När jag väl sätter mig där med varje förälder, en och en, och vet att vi kommer att prata om det käraste de har, det är en av de mest stimulerande bitarna av mitt jobb, skriver Erik Stenkula.
Forskning Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan.
Podcast Fredrik, Eva och Ellinor pratar om utvecklingssamtal i nya avsnittet av podden.
Dilemmat Vad kan man göra när rektorn umgås privat med kollegorna?
Fråga facket Förskolläraren oroar sig över sin egen hörsel – skyddsombudet svarar.
Tipset Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.
Vi lärare debatt Vi anser att pyssel som begrepp är exkluderande dagisretorik som inte hör hemma inom förskolans ram, skriver lärarutbildarna Ulrika Tobieson och Birgitta Adolfson.
Panelen Vi frågade tre förskollärare om deras rutiner för vilan. Och, handen på hjärtat, händer det att du somnar?
Fackböcker För barn är digitala tjänster och verktyg lika verkliga som böcker, färger, sand och vattenpölar, säger förskolläraren Marie Eriksson.
Forskning När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan.
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
Krönika Häng med nu, även om det är svårt att tro det: Det är vi, det är vi, som bestämmer om ett barn är friskt nog för att vara i förskolan. Du och jag, och alla våra kollegor som arbetar i förskolan, skriver förskolläraren Eva Lindström om Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer.
Krönika Första gången jag träffade det här barnet stod hon bakom sin mammas ben, hon sa inte så mycket, tittade ner på marken under sina fötter, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om svåra frågor. Hur svarar vi barnen när de ställer stora frågor med komplicerade svar?
Reportage Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan.
Vi lärare debatt Vad sker med likvärdigheten om vi avlägsnar kravet på att utveckla adekvat digital kompetens hos våra barn i förskolan? skriver förskolläraren Fredrik Söderlund om Skolverkets förslag på ändringar i förskolans läroplan.
Vi lärare debatt ”Riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser.”
Motoriklarmet Utbildningarna måste säkerställa att de blivande lärarna får kunskap om rörelse, lek och lärande. Det menar Suzanne Lundvall, ordförande Svenska Gymnastikförbundet och forskare i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Krönika Låt oss hoppas att larmen leder till att praktiska kunskaper och rörelseundervisning får upprättelse, utan att förskollärarna för den skull måste kasta ut de digitala verktygen ur undervisningen, skriver redaktören Sara Djurberg.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Motoriklarmet Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt.
Motoriklarmet Väl utvecklade sinnen och motorik är grunden för all inlärning. Därför är det av största vikt att barn får rätt förutsättningar att öva – både inne och ute.
Motoriklarmet En undersökning av 100 förskolor i Uppsala kommun visade att bara var tionde hade ett ordentligt upplägg på enhetsnivå för barnens fysiska aktivitet.
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag.
Motoriklarmet Ju tidigare ett barn utvecklar sin finmotorik, desto lättare har hen att lära sig andra saker, konstaterar professorn och tidigare handkirurgen Göran Lundborg.
Motoriklarmet Barnen har svårt att gå i skogen, klättra och hålla pennan rätt. Sex av tio förskollärare ser en försämring av barns motorik de senaste åren.
Krönika När ska det bli ett erkänt faktum i vårt samhälle att det är otroligt svårt att arbeta med människor, både barn och vuxna? undrar förskolläraren Eva Lindström som reagerar mot förslaget att ta bort behörighetskraven till gymnasiets yrkesprogram.
Orosanmälan Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades.
Krönika När alla utvecklingssamtal är genomförda, kvalitetsrapporten ivägskickad och grynen via förskoleklassen klivit in i skolans värld – vad ska vi då göra med alla ord vi vägt på guldvåg? skriver förskolläraren Erik Stenkula.