Nu är det dags! Någon kilometers vandring ut i naturreservatet väntar för Nilofar Hussaini, Laksha Jonnagadla Satish och de andra. Foto: Anna von Brömssen
Till startsidan
Reportage
Mobila förskolor tar ordet utflykt till en ny nivå. Om det ens handlar om utflykter?
”Jag skulle snarare säga upplevelsebaserat lek- och läräventyr”, säger förskolläraren Kent Störzel på Göteborgs mobila förskola.
Vind i träd, småfågelsång och måsskrin, sand som tränger in i skorna, tångdoft, ”jättestora” myror. Jag ser och hör en del av det, får föreställa mig resten. I pandemirestriktionstider sitter jag vid mitt skrivbord och är ”med” via en mobilkamera i stället för att följa med på försommarutfärden till Skageracks stränder. Fotograf Anna, som bor i trakten, är däremot på plats.
Vi jobbar upplevelsebaserat med olika teman och utbildar barnen i sådant de inte möter annars.
Genom datorskärmen ser jag en grupp barn i reflexvästar vid en grillplats på en strand på Amundön. Runt omkring dem syns sand, låga vindpinade träd och kala bohuslänska klippor. Och en bit bort: mörkblått vatten och en oändlig horisont.
Bussresan började i Kortedala, tre mil härifrån. Vana steg de ombord, slog sig ner i sina respektive bilbarnstolar och spände fast bältena innan Marielle Karlsson startade motorn och rattade bussen åt sydväst, mot kusten. En dryg halvtimme senare syntes barn och personal packa två metallskrindor med ved, muurikka, mat och köksutrustning, förbandslåda, leksaker och bilderböcker.
Nu är det dags! Någon kilometers vandring ut i naturreservatet väntar för Nilofar Hussaini, Laksha Jonnagadla Satish och de andra. Foto: Anna von Brömssen
– Spadar och spänner behöver vi också, säger Kent Störzel och lägger dessa i vagnen.
Hans göteborgska är inte utraderad trots att han bott i Åre i många år. Där drev han själv en mobil förskola i några år innan den av olika skäl måste läggas ner. Därför blev han glad då hans forna hemstad sökte en förskollärare till sin mobila förskola, och flyttade tillbaka då han fick jobbet.
Göteborgs mobila förskola var mellan 2015 och 2019 stationerad i förorten Bergsjön. En av utgångspunkterna var att många barn i Bergsjön inte fick uppleva andra delar av staden, bland annat på grund av att deras familjer saknade resurser för det, men kanske också kunskap. I våras flyttades verksamheten till Kortedala, som är ett annat av kommunens miljonprogramsområden.
– Hej, vad heter du?
Noah Kasse, nyss fyllda fyra, tittar nyfiket på mig genom mobilkameran. Han drar i de alldeles för stora plasthandskar han har på händerna och berättar att han sett en stor myra innan han kliver i väg.
Är allt med? Jacob Kourieh och Marielle Karlsson kollar sina listor. Foto: Anna von Brömssen
Jag ser honom och de andra barnen platta ut brödkakor i sina röda kåsor, men vad är det de fnittrar så väldigt åt? En bit bakom dem har Kent Störzel fått hjälp av sexåringarna Laksha Jonnagadla Satish och Raed Al Arksousi att lägga vedträn ”som ett hus” och få i gång elden under muurikkan. Efter en stund är det lätt att föreställa sig doften av rök blandad med stekt kycklingkorv och nybakat bröd. Så sätter sig gruppen och äter.
”Avdelningen Bussen” har fyra anställda, varav en chaufför, och plats för 21 barn. Men än så länge är tio av platserna tomma. Kent Störzel tror att det beror på att familjerna själva aktivt måste söka just till den mobila förskolan och tror det hade varit bättre att slussa barn i den vanliga förskolekön till den.
– Men det där är ju en ledningsfråga.
Den här märkliga våren och försommaren har den mobila förskolans resor fått begränsas till ställen där gruppen kunnat hålla sig någotsånär för sig själva. Men grunden är att barnen ska få möta också kultur och samhälle under sina färder.
– Vi hade planerat att gå på museum och besöka arbetsplatser, säger Kent Störzel.
Han anser att mobil förskoleverksamhet ger optimala förutsättningar att arbeta enligt läroplanen.
Foto: Anna von Brömssen
– Mångfalden blir större när man jobbar upplevelsebaserat, säger han.
Chauffören Marielle Karlsson håller med:
– Min tanke är att det inte handlar om utflykter utan att vi jobbar med olika teman och utbildar barnen i sådant de inte möter annars.
Hon är den som har längst erfarenhet av att jobba i bussen, eftersom hon blev anställd redan under tiden i Bergsjön. Som före detta högstadielärare som sadlat om till busschaufför men saknade det där med arbetskamrater i turistbussarna hon körde anser hon sig ”få ut allt” av att arbeta i mobila förskolan.
– Utan att det ens är jobbigt!
I hennes anställningsavtal står inte att hon har pedagogiskt ansvar annat än som rastavlösare.
– Men det är så fantastiskt roligt att vara med barnen, så jag brukar vara med mest hela tiden, utom om bussen måste parkeras på något helt annat ställe.
Snart lunchdags. Både elden till muurikkan och brödbaket är på g. Foto: Anna von Brömssen
Bussen är specialbyggd för ändamålet. Utöver de 24 sätena med bord emellan finns där värmeskåp, kyl, frys och mikro, toalett och skötbord samt skåp och lådor för kläder, leksaker, böcker och pysselgrejor. Tanken är att det ska finnas tillgång till allt som finns i en vanlig förskolelokal och att det ska gå att bedriva verksamhet inne i bussen vid behov. Efter att ha arbetat i bussen i några månader tycker sig Kent Störzel se att barnen i gruppen blivit allt mer frimodiga, nyfikna och reflekterande.
– Och vi i personalgruppen har kommit nära varandra genom att jobba på så litet utrymme. Det gör också att vi måste vara raka mot varandra.
I det begränsade utrymmet och under utfärderna är det förstås svårt att ta rast på klassiskt vis – något personalrum finns ju inte. Men behovet uppstår sällan, konstaterar han och de andra.
– Ibland är det som rast ändå, och om man behöver kan man ju gå i väg eller sätta sig i bussen när alla andra är ute.
Planerar och reflekterar gör de på måndagar, då särskild tid är avsatt för det.
Kent Störzel, förskollärare, och Marielle Karlsson, busschaufför. Foto: Anna von Brömssen
När det gäller dokumentation konstaterar Kent Störzel att han alltid varit angelägen om att barnen ska äga sitt eget dokumenterande, för att få syn på sitt eget lärande. Under våren har avdelningen Bussen jobbat så att pedagogerna tillsammans med ett eller flera barn planerat att utforska något de velat lära sig mer om. Vid utfärderna har barnen haft i uppdrag att dokumentera detta tema på något vis. I nästa steg har pedagogen haft reflekterande samtal med barnen kring upplevelserna och lärandet.
När alla är mätta går barnskötarna Jacob Kourieh och Jadranka Zeko och sätter sig och läser en stund med de yngre barnen, medan sexåringarna leker i sanden. Sedan kommer det:
– Vi vill bada!
Gruppen går ner till stranden, tar av sig om fötterna och vadar ut. Med skräckblandad förtjusning tittar de på alla maneter som simmar i vattnet.
Förra gången de var vid havet hittade de en sjöstjärna, har sexåriga Noomi Wahlqvist berättat för mig lite tidigare.
– Men den var redan död, säger hon allvarligt.
En stund senare är det dags att packa skrindorna igen och traska hela vägen tillbaka till bussen, något som även gruppens yngsta, tvillingarna Noah och Nelson Kasse, gör utan knot, trots att det är en bra bit att gå.
Och så styr Marielle Karlsson den gröna bussen mot Kortedala igen. I morgon hägrar ett nytt mål. Och nästa dag, och nästa, och nästa …
Avdelningen Bussen är kopplad till förskolan Annandagsvägen så till vida att det är där barnen lämnas och hämtas och därifrån maten tas med. Före avfärd klockan 9 och efter hemkomst klockan 15 vistas barn och personal i förskolans lokaler medan Marielle Karlsson sköter bussen.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.