
Nu är det dags! Någon kilometers vandring ut i naturreservatet väntar för Nilofar Hussaini, Laksha Jonnagadla Satish och de andra. Foto: Anna von Brömssen
Reportage
Mobila förskolor tar ordet utflykt till en ny nivå. Om det ens handlar om utflykter?
”Jag skulle snarare säga upplevelsebaserat lek- och läräventyr”, säger förskolläraren Kent Störzel på Göteborgs mobila förskola.
Vind i träd, småfågelsång och måsskrin, sand som tränger in i skorna, tångdoft, ”jättestora” myror. Jag ser och hör en del av det, får föreställa mig resten. I pandemirestriktionstider sitter jag vid mitt skrivbord och är ”med” via en mobilkamera i stället för att följa med på försommarutfärden till Skageracks stränder. Fotograf Anna, som bor i trakten, är däremot på plats.
Vi jobbar upplevelsebaserat med olika teman och utbildar barnen i sådant de inte möter annars.
Genom datorskärmen ser jag en grupp barn i reflexvästar vid en grillplats på en strand på Amundön. Runt omkring dem syns sand, låga vindpinade träd och kala bohuslänska klippor. Och en bit bort: mörkblått vatten och en oändlig horisont.
Bussresan började i Kortedala, tre mil härifrån. Vana steg de ombord, slog sig ner i sina respektive bilbarnstolar och spände fast bältena innan Marielle Karlsson startade motorn och rattade bussen åt sydväst, mot kusten. En dryg halvtimme senare syntes barn och personal packa två metallskrindor med ved, muurikka, mat och köksutrustning, förbandslåda, leksaker och bilderböcker.
Nu är det dags! Någon kilometers vandring ut i naturreservatet väntar för Nilofar Hussaini, Laksha Jonnagadla Satish och de andra. Foto: Anna von Brömssen
– Spadar och spänner behöver vi också, säger Kent Störzel och lägger dessa i vagnen.
Hans göteborgska är inte utraderad trots att han bott i Åre i många år. Där drev han själv en mobil förskola i några år innan den av olika skäl måste läggas ner. Därför blev han glad då hans forna hemstad sökte en förskollärare till sin mobila förskola, och flyttade tillbaka då han fick jobbet.
Göteborgs mobila förskola var mellan 2015 och 2019 stationerad i förorten Bergsjön. En av utgångspunkterna var att många barn i Bergsjön inte fick uppleva andra delar av staden, bland annat på grund av att deras familjer saknade resurser för det, men kanske också kunskap. I våras flyttades verksamheten till Kortedala, som är ett annat av kommunens miljonprogramsområden.
– Hej, vad heter du?
Noah Kasse, nyss fyllda fyra, tittar nyfiket på mig genom mobilkameran. Han drar i de alldeles för stora plasthandskar han har på händerna och berättar att han sett en stor myra innan han kliver i väg.
Är allt med? Jacob Kourieh och Marielle Karlsson kollar sina listor. Foto: Anna von Brömssen
Jag ser honom och de andra barnen platta ut brödkakor i sina röda kåsor, men vad är det de fnittrar så väldigt åt? En bit bakom dem har Kent Störzel fått hjälp av sexåringarna Laksha Jonnagadla Satish och Raed Al Arksousi att lägga vedträn ”som ett hus” och få i gång elden under muurikkan. Efter en stund är det lätt att föreställa sig doften av rök blandad med stekt kycklingkorv och nybakat bröd. Så sätter sig gruppen och äter.
”Avdelningen Bussen” har fyra anställda, varav en chaufför, och plats för 21 barn. Men än så länge är tio av platserna tomma. Kent Störzel tror att det beror på att familjerna själva aktivt måste söka just till den mobila förskolan och tror det hade varit bättre att slussa barn i den vanliga förskolekön till den.
– Men det där är ju en ledningsfråga.
Den här märkliga våren och försommaren har den mobila förskolans resor fått begränsas till ställen där gruppen kunnat hålla sig någotsånär för sig själva. Men grunden är att barnen ska få möta också kultur och samhälle under sina färder.
– Vi hade planerat att gå på museum och besöka arbetsplatser, säger Kent Störzel.
Han anser att mobil förskoleverksamhet ger optimala förutsättningar att arbeta enligt läroplanen.
Foto: Anna von Brömssen
– Mångfalden blir större när man jobbar upplevelsebaserat, säger han.
Chauffören Marielle Karlsson håller med:
– Min tanke är att det inte handlar om utflykter utan att vi jobbar med olika teman och utbildar barnen i sådant de inte möter annars.
Hon är den som har längst erfarenhet av att jobba i bussen, eftersom hon blev anställd redan under tiden i Bergsjön. Som före detta högstadielärare som sadlat om till busschaufför men saknade det där med arbetskamrater i turistbussarna hon körde anser hon sig ”få ut allt” av att arbeta i mobila förskolan.
– Utan att det ens är jobbigt!
I hennes anställningsavtal står inte att hon har pedagogiskt ansvar annat än som rastavlösare.
– Men det är så fantastiskt roligt att vara med barnen, så jag brukar vara med mest hela tiden, utom om bussen måste parkeras på något helt annat ställe.
Snart lunchdags. Både elden till muurikkan och brödbaket är på g. Foto: Anna von Brömssen
Bussen är specialbyggd för ändamålet. Utöver de 24 sätena med bord emellan finns där värmeskåp, kyl, frys och mikro, toalett och skötbord samt skåp och lådor för kläder, leksaker, böcker och pysselgrejor. Tanken är att det ska finnas tillgång till allt som finns i en vanlig förskolelokal och att det ska gå att bedriva verksamhet inne i bussen vid behov. Efter att ha arbetat i bussen i några månader tycker sig Kent Störzel se att barnen i gruppen blivit allt mer frimodiga, nyfikna och reflekterande.
– Och vi i personalgruppen har kommit nära varandra genom att jobba på så litet utrymme. Det gör också att vi måste vara raka mot varandra.
I det begränsade utrymmet och under utfärderna är det förstås svårt att ta rast på klassiskt vis – något personalrum finns ju inte. Men behovet uppstår sällan, konstaterar han och de andra.
– Ibland är det som rast ändå, och om man behöver kan man ju gå i väg eller sätta sig i bussen när alla andra är ute.
Planerar och reflekterar gör de på måndagar, då särskild tid är avsatt för det.
Kent Störzel, förskollärare, och Marielle Karlsson, busschaufför. Foto: Anna von Brömssen
När det gäller dokumentation konstaterar Kent Störzel att han alltid varit angelägen om att barnen ska äga sitt eget dokumenterande, för att få syn på sitt eget lärande. Under våren har avdelningen Bussen jobbat så att pedagogerna tillsammans med ett eller flera barn planerat att utforska något de velat lära sig mer om. Vid utfärderna har barnen haft i uppdrag att dokumentera detta tema på något vis. I nästa steg har pedagogen haft reflekterande samtal med barnen kring upplevelserna och lärandet.
När alla är mätta går barnskötarna Jacob Kourieh och Jadranka Zeko och sätter sig och läser en stund med de yngre barnen, medan sexåringarna leker i sanden. Sedan kommer det:
– Vi vill bada!
Gruppen går ner till stranden, tar av sig om fötterna och vadar ut. Med skräckblandad förtjusning tittar de på alla maneter som simmar i vattnet.
Förra gången de var vid havet hittade de en sjöstjärna, har sexåriga Noomi Wahlqvist berättat för mig lite tidigare.
– Men den var redan död, säger hon allvarligt.
En stund senare är det dags att packa skrindorna igen och traska hela vägen tillbaka till bussen, något som även gruppens yngsta, tvillingarna Noah och Nelson Kasse, gör utan knot, trots att det är en bra bit att gå.
Och så styr Marielle Karlsson den gröna bussen mot Kortedala igen. I morgon hägrar ett nytt mål. Och nästa dag, och nästa, och nästa …
Avdelningen Bussen är kopplad till förskolan Annandagsvägen så till vida att det är där barnen lämnas och hämtas och därifrån maten tas med. Före avfärd klockan 9 och efter hemkomst klockan 15 vistas barn och personal i förskolans lokaler medan Marielle Karlsson sköter bussen.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.