Sedan satsningen på inköp av lådelcyklar har de här utflykterna snabbt blivit vardag. Foto: Ann-Charlotte Jönsson
Till startsidan
Reportage Fem förskolor i Halmstad har köpt in lådelcyklar och rullar nu fram på väg till sina utflykter. På hjul ute i det fria blir resan i sig ett lika stort äventyr som själva målet.
Med sex barn i varje låda susar pedagogerna fram på vägarna. De passerar ängar och gula rapsfält, och farten gör att barnens hår fladdrar under hjälmarna. De skrattar, pekar, vinkar och berättar för varandra vad de ser. Satsningen på lådelcyklar har verkligen blivit en succé.
– Det geniala är enkelheten, och det ger välmående för både barn och vuxna. Det underlättar jättemycket med cyklarna och barnen får uppleva helt andra miljöer än vad de får göra annars, säger Ann-Charlotte Jönsson, rektor för tre av de aktuella förskolorna: Gyllebolet, Gäddan och Klacken.
Det geniala är enkelheten, och det ger välmående för både barn och vuxna.
Lådcyklarna är en gemensam satsning som Ann-Charlotte genomförde tillsammans med kollegan Hanna Thorsell, rektor för förskolorna Fyllinge och Dungen. Det hela började förra året då en av Hannas förskolor fick låna lådelcyklar, och både personal och barn blev stormförtjusta i det nya sättet att förflytta sig på. Då bestämde man att köpa in cyklar till ytterligare fyra förskolor i området. Nu har de två cyklar var och om de lånar av varandra kan de i princip cykla i väg med alla barn på förskolan samtidigt.
– Att alla förskolor har egna cyklar har varit viktigt för oss, att de är lättillgängliga och man spontant kan säga att ”nu åker vi”. De används frekvent, och även de allra yngsta får följa med. Med sele och hjälm blir det säkert och man kan bjuda på äventyr utan att ens behöva lyfta ur dem ur lådan, säger Ann-Charlotte Jönsson.
Johnny Stenberg är förskollärare och jobbar på Fyllinge, den förskola som var först ut med cyklarna. Själv är han en stor cykelentusiast, och njuter av utflykterna lika mycket som barnen gör.
– Tanken när vi skaffade cyklarna var att det skulle vara ett bra sätt att ta sig från A till B, men vi har insett att barnen tycker att det är fantastiskt att få cykla en runda och det blir ett helt annat samtal bara man kommer utanför gården. De relaterar till saker vi cyklar förbi och sitter där och pratar med varandra. Det är alltså ett stort värde i själva cyklandet, och det överraskade mig lite, säger han.
Sedan satsningen på inköp av lådelcyklar har de här utflykterna snabbt blivit vardag. Foto: Ann-Charlotte Jönsson
Han berättar om en utflykt de gjorde nyligen, till havet, och hur vägen dit blev ett äventyr i sig. De cyklade förbi områden lite längre bort där några av barnen på förskolan bor, och de fick peka och visa sina hus, var kompisarna bor och var mamma och pappa jobbar.
– De sitter tre och tre mitt emot varandra, vilket gör att det blir ett naturligt möte. De älskar att berätta saker och sitter där i lådan och räcker upp handen för att vänta på sin tur. Det har blivit många häftiga samtal samtidigt som de upplever omgivningen; dofterna, farten i backarna och ekot i tunnlarna. Världen öppnas upp.
Förskolläraren Sara Arapovic, på Klackens förskola, berättar att hon aldrig hade testat en lådelcykel tidigare, men att Johnny höll en bra introduktion vid starten. Nu ger hon sig gärna ut på äventyr, och ser cyklandet som friskvård på arbetstid. Nyligen tog hon och en kollega en tur med barnen och visade upp olika delar av Halmstad, först bostadsområden en bit bort och efter lunch åkte de vidare till den andra sidan av staden, nära havet.
– Det var häftigt att på en och samma dag kunna visa dem båda dessa världar, säger hon.
Närheten i lådan på färden leder ofta till härliga samtal. Foto: Ann-Charlotte Jönsson
Sara berättar att cyklarna väcker uppmärksamhet, även på andra förskolor. Och hon får ofta frågor, bland annat om säkerheten.
– Om man är ensam ute får barnen vara kvar i lådan, och om man är två och kan stanna fördelar vi rollerna så att en låser fast cyklarna medan den andra tar hand om barnen, säger hon.
De har tydliga regler om hjälmar och selar, om att kolla cykelrutten i förväg och att alltid ha telefon med sig. Och information om vem man ska ringa om man skulle råka få punka.
– Det är mycket att tänka på, och riskanalys är ett måste. Men har man gjort förarbetet så underlättar det otroligt mycket.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.