
Mari Nilsson förklarar dagens uppgift för barnen.
Pedagogik På förskolorna i Staffanstorps kommun får vetenskapen tidigt fäste via projektet ULF, i samarbete med Malmö universitet. Barnen undervisas i naturkunskap, språk, matematik och hållbarhetslära – och i huvudsak utomhus.
Regnet hänger i luften när barnen på avdelning Vildhästen på Ryttarebyns förskola i Staffanstorp sätter sig tillrätta på en stor vit presenning framför den svarta tavlan som förskolläraren Mari Nilsson låtit montera utomhus.
– Året om samlas vi framför svarta tavlan som egentligen inte är en vanlig svart tavla utan en bit behandlat trä som vår vaktmästare hittade på ett byggvaruhus. Den funkar perfekt att skriva på ute i det fria, säger Mari.
Den uppfinningen går hand i hand med undervisningen i hållbarhet, som handlar om att lära barnen att återvinna och ta vara på restprodukter i stället för att bara slänga sådant som inte alls måste vara skräp på sophögen.
Malmö universitet ansvarar för forskning i samverkan med tre kommuner (Staffanstorp, Lund och Vellinge) i ett ULF-nätverk om undervisning i förskola. Enligt svensk skollag ska även förskolan omfattas av begreppet undervisning och den ses som ett möjligt redskap i strävan efter en mer likvärdig utbildning för alla barns öppna livschanser. Forskningen pågår fram till december 2022.
Den här veckan är temat kompisskap och det knyts till de övergripande ämnena hållbarhet och naturkunskap. Mari skriver ordet KOMPIS på tavlan och därefter spelar hon och hennes två kollegor Anna och Amanda upp ett rollspel, där en av dem hamnar utanför gemenskapen. Alla de 24 barnen delas in i grupper om fyra och får i uppgift att leta stenar som de sedan ska placera i formationer av bokstäver som skapar just ordet ”kompis”.
– Titta, jag har hittat en levande mask! utropar Oskar stolt och visar upp den i sin gula mugg.
– Masken blir perfekt som bokstaven S i kompis, säger Isabelle och ser lycklig ut.
Mari Nilsson förklarar dagens uppgift för barnen.
Tillsammans ger sig gruppen av för att leta efter stenar och börjar snart bygga ordet tillsammans på marken. Masken släpps i väg igen efter att hela gruppen fått se den. När alla är klara med uppdraget sammanfattas det barnen just har varit med om.
Mari frågar hur en bra kompis ska vara och vad man kan göra för att ingen ska hamna utanför.
– Man kan ju fråga om alla vill vara med. Och man kan krama den som har blivit ledsen, föreslår Oskar.
Det svaret leder till att alla tillsammans sjunger en sång om att kramas och så blir det stor gruppkram.
Mari Nilsson
Mari Nilsson har arbetat som förskollärare i 31 år, men att undervisa barnen på det här nya sättet startade för tre år sedan och härrör från ett samarbetsprojekt med Malmö universitet. Sedan starten deltar hon i två seminarier per termin där hon får ta del av forskares berättelser om lärandemodeller, som variationsteoretisk, lekresponsiv och poststrukturell undervisning (se faktaruta nedan). Spännande modeller som hon sedan får möjlighet att praktisera ute på förskolan.
– Vi dokumenterar systematiskt vår undervisning genom att filma och fylla i samplanerings- och samvärderingsdokument från Malmö universitet, och de använder sedan materialet i sin vidare forskning, säger Mari.
Tekniken i undervisningen går ut på att väcka barnens intresse och vetgirighet och att ”stoppa ord i ryggsäcken” som gynnar framtida kunskapsinhämtning i skolan, trots att det kan vara ett tag kvar till skolstart. – Barnen tränas i att reflektera och analysera. De får samarbeta i grupp och de lär sig väldigt mycket av varandra. Att leva hållbart och att inte slösa på saker utan i stället ta vara på allt, genomsyrar hela lärandeprocessen. Vi återvinner sådant som barnen hittar i naturen när vi är ute på promenad, säger Mari.
Barnens nyfikenhet uppmuntras genom att de tillsammans med förskollärarna får grotta ner sig i de lexikon som alltid finns tillgängliga. För som femåringarna Isabelle och Freja säger:
– Det är alltid roligt att lära sig nya saker!
Barnen i den här barngruppen har nu hunnit fylla fem, några av dem är sex år. De är kunskapstörstande och de gillar utmaningar, berättar Mari.
– Alla är engagerade och alla barnen gillar att vara ute i naturen. Att konstruera saker av naturmaterial är kul. Vi använder oss av pinnar, stenar, kastanjer, löv, gräs och mossa, utifrån vad årstiderna erbjuder.
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: Lera viktigare än lärplattor i förskolan
Dilemmat: Barn som vägrar gå på toa
Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.