De får fint pris för arbete med jag-böcker i förskolan
Ninni Schuldt Lindqvist, Maria Widestrand och Lise-Lotte Rådbjer fick Ulla-Britta Bruuns stipendium 2025 på Förskolans rikskonferens i Stockholm den 2 december.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium. Nu ska de skriva en bok om sitt språk- och relationsutvecklande arbete med flerspråkiga barn.
– Vi är stolta och glada över stipendiet. Det känns som en bekräftelse på att det vi har att berätta faktiskt är värt att lyssna på, säger Lise-Lotte Rådbjer, som tillsammans med sina tidigare kollegor får 40 000 kronor för att förverkliga bokprojektet.
Alla tre var på plats på Förskolans rikskonferens i Stockholm där priset delades ut på tisdagen.
Lise-Lotte Rådbjer är idag biträdande rektor i Södertälje, där även hennes medstipendiater var verksamma fram till pensionen. De är alla lärare i förskolan i grunden, men har under åren även varit verksamma som bland annat metodutvecklare och rektorer.
Såg resultat på språk och relationer
Nu vill de dela med sig av sin metod för att utveckla språket och bygga nära relationer, tillsammans med tips till rektorer på hur en sådan metod kan implementeras i hela organisationen.
– Vi började i liten skala och såg tidigt goda resultat för relationen med barnen och deras familjer, och även för barnens språkliga förmågor. Man måste ju ta vara på goda resultat och erfarenheter, så vi tog det vidare och nu finns det på plats i hela förskoleområdet, säger Maria Widestrand om hur de utvecklade metoden.
Barnen berättar om sina familjer
Metoden går i korthet ut på att redan de allra yngsta barnen får en ”jag-bok” som hänger tillgänglig på förskolan, med bilder på sig själva och sin närmaste familj. Att fokusera på personer som är centrala i barnets liv stimulerar till samtal, även innan barnet riktigt hittat orden. När barnen blir äldre fortsätter förskolan att arbeta med barnens egna berättelser, bland annat genom ”berättarkort” som tas fram i samarbete med vårdnadshavarna.
Varför vill ni skriva en bok om ert arbete?
– För att formulera varför det är en god metod, i relation till relevanta vetenskapliga teorier. Men också för att fler ska få ta del av det. Det kan vara en modell för hur man kan göra, men också för att man ska jobba med didaktiska metoder till att börja med, säger Maria Widestrand.
”Det praktiknära arbetet behöver lyftas”
Hon hade velat se fler initiativ som Ulla-Britta Bruuns stipendium för att sprida goda idéer och utveckla svensk förskola.
– Det behövs för att lyfta det här praktiknära arbetet. Vi hade nog aldrig kunnat genomföra det här bokprojektet om inte stipendiet fanns. Det är verkligen en möjlighet för förskollärare och andra i förskola, säger hon.
Har du en metod i förskolan som du vill sprida?
Ulla-Britta Bruuns stipendium delas årligen ut till lärare i förskolan och är på upp till 40 000 kronor. Sveriges Lärare och tidningen Förskolan administrerar stipendiefonden. Har du en metod i förskolan som du vill sprida? Nu är det dags att söka stipendium för 2026! Sista ansökningsdag är 1 februari 2026. Ansöker gör du på Sveriges Lärares webbsida, läs mer här.
LÄS OCKSÅ:
Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan
Förskolebarnen pratade engelska – så vände förskolorna trenden