Marie Eriksson: Så lägger vi grunden för livslång rörelseglädje

Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson, lärare i förskolan och verksamhetsutvecklare.

Har du tänkt på hur ofta idéer dyker upp när du är i rörelse, till exempel under en promenad? Det är något som även forskning bekräftar, att fysisk aktivitet kan stimulera kreativitet, problemlösning och idéproduktion. När kroppen rör sig lyfter också tanken. Rörelse är inte bara glädje och lek i stunden, det är också ett grundläggande behov och en viktig förutsättning för lärande, utveckling och välbefinnande.

Det finns en rad goda skäl till att röra på sig så mycket som möjligt, och det är viktigt för att må bra både fysiskt och psykiskt. Det minskar risken för många sjukdomar, förbättrar koncentration och sömn och ökar energinivån. Fysisk aktivitet har nu fått en ännu tydligare plats i förskolans reviderade läroplan och ska ingå som en del i de sammanhang och miljöer vi iscensätter. Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn.

Få in fysisk aktivitet i vardagen

Även om rörelse är en betydelsefull del av den planerade undervisningen finns det också många sätt att få in fysisk aktivitet i vardagen. Det kan vara enkla saker som att ge barnen små rörelseutmaningar när de ska förflytta sig från en plats till en annan eller att bygga in rörelse i väntestunder. En bra utgångspunkt är att arbeta medvetet med de motoriska grundrörelserna så att varje barn får successivt ökade utmaningar i att: åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, hänga, stödja, rulla, balansera, kasta och fånga. Det här är grundläggande rörelser som är viktigt för barnens fysiska, mentala och sociala utveckling.

Det går att göra mycket i det lilla och det handlar mer om att se möjligheterna än att skapa något avancerat. Utemiljön erbjuder en skatt av möjligheter som backar att rulla i, stenar att balansera på och naturmaterial som kan bli till hinderbanor. När vi ger utrymme för rörelse i det vardagliga, blir det en självklar del av barnens lärande och inte något vid sidan om.

Vart tar rörelseglädjen vägen sedan?

Min erfarenhet är att barn ofta har en naturlig lust att röra sig och utforska världen med hela sin kropp. De skuttar, klättrar, rullar och springer. Att komma in i ett rum med barn är ofta något helt annat än när en grupp vuxna samlas i ett rum. Men varför är det så och var tar den ursprungliga rörelseglädjen vägen? Till viss del är det säkert en helt naturlig utveckling, att lusten att utforska omvärlden stannar av. Men samtidigt är jag övertygad om att det finns många saker vi kan göra.

Förskolan är en viktig arena för att bygga trygghet, lust och erfarenheter som gör att vi i högre grad fortsätter att röra på oss genom livet. 

Marie Eriksson är lärare i förskolan och verksamhetsutvecklare i Mölndal.

LÄS OCKSÅ:

Eriksson: Reducera inte leken till ett verktyg

Eriksson: Goda berättelser är grunden för språkförståelse

Marie Eriksson: När barnslighet är en riktig yrkeskunskap

Marie Eriksson: Ja till digitala inslag som lockar till lek!

Lyssna på Förskolan här: