En del i pedagogiken kring hudton är att höja statusen för färgen brunt, exempelvis genom att använda många olika nyanser på kritor och papper.
Till startsidan
Vi behöver aktivt motverka normer kring hudfärg, säger Maria Fabien.
Vår metod En Stockholmsförskola har radikalt förändrat hur de arbetar tillsammans med barnen mot rasism. En del av arbetet går ut på att aktivt prata om olika hudfärger.
Forskningen kring antirasism har börjat ifrågasätta ”färgblindhet” som ideal – att ignorera hudfärg och etnicitet – och förespråkar i stället att medvetet och konkret prata om det faktum att människor har olika hudfärg.
– Färgblindhet var en antirasistisk idé, men så här i efterhand ser vi att det inte har fungerat, säger läraren i förskolan och doktoranden Lovisa Gustafsson.
Hon och ateljeristan Maria Fabien inledde ett fördjupningsarbete på förskolan för att utveckla en färgmedveten pedagogik kring hudton, identitet och antirasism.
– Vi fick börja med att uppdatera vårt språk, vilka ord vi använder för olika hudfärger, säger Maria Fabien.
Ålder: 57 år. Gör: Utbildad sångpedagog, dansare, ateljerista och journalist. Bor: I Stockholm. Aktuell: Har tillsammans med förskolläraren Lovisa Gustafsson skrivit boken ”Färgmedveten pedagogik – om hudton, identitiet och antirasistiskt arbete i förskolan”.
Lovisa Gustafsson medger att det till en början känns svårt att prata om hudfärg. Vi har alla lärt oss att det är fel att uppmärksamma hudton och det är ont om konkreta exempel för förskolan som visar hur vi kan göra det på ett bra sätt.
– När det gäller könsrollsnormer känner jag mig bättre rustad att forma undervisningen och möta föräldrars frågor. Men på det här området har jag känt mig handfallen, säger hon.
En del i pedagogiken kring hudton är att höja statusen för färgen brunt, exempelvis genom att använda många olika nyanser på kritor och papper.
På Lovisa Gustafssons och Maria Fabiens förskola tillhör en majoritet av barnen vit medelklass. Men principerna i deras arbete är applicerbara på förskolor med andra gruppsammansättningar och i skilda socioekonomiska kontexter.
– Eftersom barn tidigt ser hudfärg och påverkas av de normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun, behöver alla barn kunskap och medvetenhet för att kunna agera antirasistiskt, säger Maria Fabien.
Upptäck den bruna färgen
Bruna nyanser har ofta låg status och ses som tråkiga eller smutsiga. Låt barnen möta många toner av brunt i förskolans miljö och material. Byt till bruna kuddar i myshörnan, bruna kläder i utklädningsvrån och erbjud en stor variation av bruna kritor, pennor och ritpapper. Lyft färgen med vackra beskrivningar som nötbrun, gyllenbrun, djup rödbrun etc.
Prata om hudtoner
Sätt ord på hudton på samma sätt som när ni pratar om hårfärg och ögonfärg. Böcker, filmer och annat pedagogiskt material som visar en bred variation av olika hudtoner och utseenden, är bra samtalsunderlag. Uppmärksamma vit hud lika ofta som brun hud.
Samarbeta med vårdnadshavare
Bjud in föräldrarna till arbetet, ta del av deras idéer, tankar och erfarenheter. Berätta om er antirasistiska undervisning: Vad ni gör med barnen, vilka ord och uttryck ni använder och varför.
Ta stöd i styrdokument och fortbildning
Lär dig mer och uppdatera ditt antirasistiska ordförråd med litteratur, fortbildning, hemsidor och poddar. Arbetet för mänskliga rättigheter och mot etnisk diskriminering är tydligt formulerat i förskolans styrdokument, här hämtar ni stöd för ert fortsatta arbete.
LÄS OCKSÅ:
Arbetslagets metod: lappar till föräldrarna från ledsna barn
Barn med annat modersmål hamnar utanför leken
Forskaren: Därför ska du högläsa faktaböcker
Deras uppdragsbrev gör svåra ämnen konkreta
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.