Barns sexualitet har blivit förbjudet område

Magdalena Hulth har jobbat som förskollärare och arbetar nu på förskollärarutbildningen.

I förskolan uppstår situationer som kan förknippas med sexualitet, men personalen talar sällan om det. Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas.

  1. Diskutera den sexualundervisning ni bedriver
    I avhandlingens fokusgrupper fick Magdalena Hulth höra kommentarer som att ”vi har ju ingen kunskap om barns sexualitet” och ”jag har aldrig talat med någon kollega om det här förut”. Det är ett faktum att små barn kan känna lust, även om den tar sig andra uttryck än hos äldre barn där hormonerna kickat in. Sexuell lek kan vara viktig för barn, men i dag handlar allt om att skydda barn från övergrepp – och personalen från pedofilanklagelser.

    – När barn tar på sig själva och andra, säger ni nej till allt? Eller ja till något?

  2. Lyft både negativa och positiva aspekter
    Magdalena Hulth har undersökt hur synen på förskolebarns sexualitet förändrats i handledningsmaterial mellan 1969 och 2021. Hon fann en enorm skillnad. Från något ”viktigt och ofarligt” till något som barn ”måste skyddas ifrån”. På 70-talet var man närmast blind inför risken för sexuella övergrepp, i dag ligger allt fokus på integritet och samtycke, berättar hon.

    – Det är viktigt att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Barnen ska självfallet ta del av Rädda barnens budskap i ”Stopp! Min kropp!” Samtidigt kan man inte prompt stoppa alla deras försök till att utforska sin egen sexualitet.

  3. Utgå från att barn har en sexualitet
    Alla pedagoger torde ha varit med om det, att barn har börjat bli intima med varandra, att de lekt doktorslekar och mamma-pappa-barn, att de talat om snippan och snoppen. Inget av det där är konstigt, barn har en sexualitet. Men hur långt får de gå i att utforska den i förskolan?

    – En förskollärare berättade att hon sett två barn som tittat på varandras snoppar och bad dem sluta. Var det rätt beslut? Fanns samtycke? Gick de över varandras gränser? Svaren är inte självklara.

  4. Be cheferna om stöd och utbildning 
    Frågan är svår och kräver stöd från ledningen. Läroplanen är ett redskap mot missnöjda föräldrar när det kommer till sexuell identitet, som att försvara killars rätt att bära klänning. Men det är också viktigt att barnen får en bra kroppsuppfattning, att de inte börjar känna skam när de vill utforska kroppen.

    – De lärare jag talade med vill veta vad cheferna tycker i frågan och de vill ha fortbildning och samsyn. Gemensamma diskussioner är viktiga, i synnerhet eftersom både personal och vårdnadshavare kan ha rötter i många olika länder där synen på sexualitet skiljer sig åt.

Om forskaren

Magdalena Hulth disputerade vid Stockholms universitet med avhandlingen ”Vi pratar ju inte om det – barns och pedagogers handlingsutrymme i förskolans sexualpedagogiska diskurser”. Hon har jobbat som förskollärare och arbetar nu på förskollärarutbildningen där man nu, i och med hennes avhandling, börjat ta upp barns sexualitet. 

LÄS OCKSÅ: 

Värna barns sexualitet i förskolan

Forskaren: Ge barnen möjlighet till olika språk

Forskaren: Språkutveckling viktigast för de yngsta

Lyssna på Förskolan: