
Anna Wolkert är förskollärare på Skorstenen. Foto: Johan Strindberg
Efter krisen Under pandemin har många förskolor flyttat alltmer av verksamheten utomhus. På Skorstenen i Råcksta har det påverkat pedagogiken i grunden.
Det virvlar skira, färggranna tyllsjalar i blåsten på ängen. Småttingarna som försöker hålla styr på sina tygstycken kommer från förskolan Skorstenens småbarnsavdelning. De är på ”spaning” och leker att de är blommor som vajar i vinden.
Även tidigare var spaningarna ett återkommande inslag på Skorstenen men de har nu under pandemin utökats så att två grupper ger sig i väg ut varje dag. Spaningarna har även uppmärksammats av Skolverket, som var med och filmade när några av de äldre barnen kontrollerade sin linbana som de tidigare hade satt upp i skogen. Filmen ligger nu ute på myndighetens hemsida som ett exempel på hur undervisning kan bedrivas utomhus – i synnerhet så här i pandemitider.
Vi går så långt benen bär oss. Det ska vara en lustfylld tillsammansupplevelse.
Spaning innebär att en pedagog åt gången följer med ett mindre antal barn ut i närområdet. Även de allra yngsta är med på tåget. Pedagogen spanar på barnen medan barnen spanar i naturen eller dit de styrt kosan för dagen. Och att gå i väg ensam med barngruppen har ett pedagogiskt syfte, förklarar förskolläraren Anna Wolkert som jobbar på Skorstenens bas med 25 1–3-åringar, varav de flesta just nu är 1,5–2 år.
Anna Wolkert är förskollärare på Skorstenen. Foto: Johan Strindberg
– När man går själv är man med och läser av barnen på ett helt annat sätt än om man är flera vuxna, då ledarskapet lätt blir oklart. Nu är man i stället i team med barnen. Magi uppstår alltid i mötet med barnen när man delar ett gemensamt intresse eller fokus – och det oavsett om man är på spaning eller hittar på något annat.
Personalen har kommit överens om att inte ha med sig vagnar på spaningarna. Det gör att de ibland inte kommer längre än till närmsta kulle med de allra yngsta – men även då blir det ett äventyr där mycket finns att upptäcka.
– Vi har ingen brådska, och om de sitter i vagnen blir det heller inte samma kommunikation. Det blir som en mur, säger Anna Wolkert.
På spaningarna finns det alltid papper och pennor med i ryggsäcken, och barnen får skissa, det vill säga rita, skriva och reflektera kring sina upplevelser.
– Ibland blir det bara krumelurer, men det är ändå tankar. De äldre barnen i min grupp, de som har fyllt tre år, tittar verkligen på detaljerna nu. Vi hittade krokus en dag och de studerade blommorna noga, även med lupp. Sedan ritade de av det som intresserade dem. Jag skissar också och skriver ner vad barnen pratar om. Ibland tar jag även bilder. Sedan delar vi med oss av våra spaningar till de andra när vi är tillbaka på förskolan.
Skorstenen var tidigare med i ett pilotprojekt för SEMLA, som står för socio-emotionellt och materiellt lärande. Ett arbetssätt för förskolan som bygger på att olika barn behöver olika utmaningar och stöd för att utvecklas. Det utgår från barns nyfikenhet och frågor, och involverar både barns och pedagogers dokumentationer.
– Det fastnade verkligen hos oss och vi har fortsatt med de här tankarna, säger Anna Wolkert.
I spaningarna kan man säga att vägen är målet. För de allra minsta kan det vara ett äventyr i sig att själva ta sig ner från trottoarkanten, eller att komma upp för den långa backen utanför förskolan. Och om det har regnat och det ligger maskar precis utanför staketet, ja då kanske man stannar redan där.
En ”spaning” behöver inte ta lång tid, det är innehållet som räknas. Foto: Johan Strindberg
– Vi går så långt benen bär oss, och det ska vara en lustfylld tillsammansupplevelse. Ibland tar vi med en bandspelare och dansar i skogen, fäster lera mot trädstammarna eller lägger oss på rygg och tittar på himlen – på fåglarna och flygplanen. Vi upplever naturen med alla sinnen; luktar, smakar, känner, lyssnar och tittar.
Anna Wolkert berättar att de hittar mycket inspiration i pekboken ”Leka ute”, med många roliga rörelseövningar. Med de har även med sig sago- och faktaböcker på spaningarna.
– Vi pedagoger är med i allt, vi rullar och kryper, säger hon. Det är det som gör att vi känns som ett team, vi tar hand om varandra på spaningarna. Som pedagog handlar det också mycket om att lyhört lyssna, att höra varje viskning. Spaningen är en gemensam upplevelse och undervisning. Att få skratta, bekräfta varandra och se samma saker tillsammans. Den magin inträffar sällan annars.
Att vara själv har fördelar gentemot att vara flera vuxna, då ledarskapet lätt blir oklart.
Barnen får själva lägga till material de vill ha med sig på spaningarna. Häromdagen valde en grupp, mestadels tvååringar, att ta med sig käpphästar. Anna berättar hur de galopperade i väg ut på sin spaning och hur de på vägen upptäckte tre högar med jord som de genast började diskutera utifrån sagan om Bockarna Bruse. Hur den lilla högen var den Lilla bocken Bruse och så vidare.
Det finns massor att upptäcka på en spaning. Alla sinnen involveras. Foto: Johan Strindberg
– Sedan ville de mäta högarna och funderade på hur de skulle gå till väga. Till sist kom de på att de kunde använda käpphästarna.
Hon berättar vidare att nya pedagoger brukar vilja vänta med att gå på spaning, men när de väl tar mod till sig brukar lyckan vara total.
– En kollega som tyckte att det verkade läskigt till en början var helt i extas när hon kom tillbaka första gången. Och det är fint att komma tillbaka till förskolan och få återberätta det man varit med om, att få förundras och glädjas tillsammans.
På Skorstenen lägger de även stor vikt vid den vanliga uteverksamheten på förskolegården.
– Att vara ute får inte bara bli en rastverksamhet där pedagogerna vaktar barnen, säger Anna Wolkert. För oss är gården som vårt extrarum och vi använder samma arbetssätt både inomhus och utomhus. Det ska vara lustfyllt och spännande, i dag på morgonen tog vi exempelvis ut den stora högtalaren på gården och dansade i regnet. Det var härligt.
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.