Anna Wolkert är förskollärare på Skorstenen. Foto: Johan Strindberg
Till startsidan
Efter krisen Under pandemin har många förskolor flyttat alltmer av verksamheten utomhus. På Skorstenen i Råcksta har det påverkat pedagogiken i grunden.
Det virvlar skira, färggranna tyllsjalar i blåsten på ängen. Småttingarna som försöker hålla styr på sina tygstycken kommer från förskolan Skorstenens småbarnsavdelning. De är på ”spaning” och leker att de är blommor som vajar i vinden.
Även tidigare var spaningarna ett återkommande inslag på Skorstenen men de har nu under pandemin utökats så att två grupper ger sig i väg ut varje dag. Spaningarna har även uppmärksammats av Skolverket, som var med och filmade när några av de äldre barnen kontrollerade sin linbana som de tidigare hade satt upp i skogen. Filmen ligger nu ute på myndighetens hemsida som ett exempel på hur undervisning kan bedrivas utomhus – i synnerhet så här i pandemitider.
Vi går så långt benen bär oss. Det ska vara en lustfylld tillsammansupplevelse.
Spaning innebär att en pedagog åt gången följer med ett mindre antal barn ut i närområdet. Även de allra yngsta är med på tåget. Pedagogen spanar på barnen medan barnen spanar i naturen eller dit de styrt kosan för dagen. Och att gå i väg ensam med barngruppen har ett pedagogiskt syfte, förklarar förskolläraren Anna Wolkert som jobbar på Skorstenens bas med 25 1–3-åringar, varav de flesta just nu är 1,5–2 år.
Anna Wolkert är förskollärare på Skorstenen. Foto: Johan Strindberg
– När man går själv är man med och läser av barnen på ett helt annat sätt än om man är flera vuxna, då ledarskapet lätt blir oklart. Nu är man i stället i team med barnen. Magi uppstår alltid i mötet med barnen när man delar ett gemensamt intresse eller fokus – och det oavsett om man är på spaning eller hittar på något annat.
Personalen har kommit överens om att inte ha med sig vagnar på spaningarna. Det gör att de ibland inte kommer längre än till närmsta kulle med de allra yngsta – men även då blir det ett äventyr där mycket finns att upptäcka.
– Vi har ingen brådska, och om de sitter i vagnen blir det heller inte samma kommunikation. Det blir som en mur, säger Anna Wolkert.
På spaningarna finns det alltid papper och pennor med i ryggsäcken, och barnen får skissa, det vill säga rita, skriva och reflektera kring sina upplevelser.
– Ibland blir det bara krumelurer, men det är ändå tankar. De äldre barnen i min grupp, de som har fyllt tre år, tittar verkligen på detaljerna nu. Vi hittade krokus en dag och de studerade blommorna noga, även med lupp. Sedan ritade de av det som intresserade dem. Jag skissar också och skriver ner vad barnen pratar om. Ibland tar jag även bilder. Sedan delar vi med oss av våra spaningar till de andra när vi är tillbaka på förskolan.
Skorstenen var tidigare med i ett pilotprojekt för SEMLA, som står för socio-emotionellt och materiellt lärande. Ett arbetssätt för förskolan som bygger på att olika barn behöver olika utmaningar och stöd för att utvecklas. Det utgår från barns nyfikenhet och frågor, och involverar både barns och pedagogers dokumentationer.
– Det fastnade verkligen hos oss och vi har fortsatt med de här tankarna, säger Anna Wolkert.
I spaningarna kan man säga att vägen är målet. För de allra minsta kan det vara ett äventyr i sig att själva ta sig ner från trottoarkanten, eller att komma upp för den långa backen utanför förskolan. Och om det har regnat och det ligger maskar precis utanför staketet, ja då kanske man stannar redan där.
En ”spaning” behöver inte ta lång tid, det är innehållet som räknas. Foto: Johan Strindberg
– Vi går så långt benen bär oss, och det ska vara en lustfylld tillsammansupplevelse. Ibland tar vi med en bandspelare och dansar i skogen, fäster lera mot trädstammarna eller lägger oss på rygg och tittar på himlen – på fåglarna och flygplanen. Vi upplever naturen med alla sinnen; luktar, smakar, känner, lyssnar och tittar.
Anna Wolkert berättar att de hittar mycket inspiration i pekboken ”Leka ute”, med många roliga rörelseövningar. Med de har även med sig sago- och faktaböcker på spaningarna.
– Vi pedagoger är med i allt, vi rullar och kryper, säger hon. Det är det som gör att vi känns som ett team, vi tar hand om varandra på spaningarna. Som pedagog handlar det också mycket om att lyhört lyssna, att höra varje viskning. Spaningen är en gemensam upplevelse och undervisning. Att få skratta, bekräfta varandra och se samma saker tillsammans. Den magin inträffar sällan annars.
Att vara själv har fördelar gentemot att vara flera vuxna, då ledarskapet lätt blir oklart.
Barnen får själva lägga till material de vill ha med sig på spaningarna. Häromdagen valde en grupp, mestadels tvååringar, att ta med sig käpphästar. Anna berättar hur de galopperade i väg ut på sin spaning och hur de på vägen upptäckte tre högar med jord som de genast började diskutera utifrån sagan om Bockarna Bruse. Hur den lilla högen var den Lilla bocken Bruse och så vidare.
Det finns massor att upptäcka på en spaning. Alla sinnen involveras. Foto: Johan Strindberg
– Sedan ville de mäta högarna och funderade på hur de skulle gå till väga. Till sist kom de på att de kunde använda käpphästarna.
Hon berättar vidare att nya pedagoger brukar vilja vänta med att gå på spaning, men när de väl tar mod till sig brukar lyckan vara total.
– En kollega som tyckte att det verkade läskigt till en början var helt i extas när hon kom tillbaka första gången. Och det är fint att komma tillbaka till förskolan och få återberätta det man varit med om, att få förundras och glädjas tillsammans.
På Skorstenen lägger de även stor vikt vid den vanliga uteverksamheten på förskolegården.
– Att vara ute får inte bara bli en rastverksamhet där pedagogerna vaktar barnen, säger Anna Wolkert. För oss är gården som vårt extrarum och vi använder samma arbetssätt både inomhus och utomhus. Det ska vara lustfyllt och spännande, i dag på morgonen tog vi exempelvis ut den stora högtalaren på gården och dansade i regnet. Det var härligt.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”