Nina Mononen Lind tillsammans med Colin, Aini, Liam och Penny, som alla var med i ”Eldfågeln”-projektet. Foto: Johan Strindberg
Till startsidan
Annat Årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat, ateljéristan Nina Mononen Lind, visar hur konst kan tillföra nya dimensioner i undervisningen och ge förskolebarnen möjligheter till nya spännande uttryck.
Den långa korridoren på förskolan Kantarellen i Åkersberga norr om Stockholm målades 1976 av konstnären Helga Henschen. Verket är fyllt av fantasieggande figurer, både människor och djur, som leker, dansar och busar. Nina Mononen Lind berättar hur det detaljerade konstverket kan ses som startskottet för hennes, och dåvarande kollegan Lena Zachrissons olika undervisningsprojekt.
– Konstverket är en fantastisk kulturskatt som vi studerat väldigt noga tillsammans med barnen, säger Nina. Där finns även ett citat, ”Var rädd om djuren och naturen”, och det sammanflätades med en fortbildningsdag om hur dans och konst kan paras ihop som jag och Lena deltog i på Moderna museet och Dans i skolan.
Med sig hem hade de bland annat en koreografi till Evert Taubes visa ”Änglamark” som 3–5-åringarna lärde sig. Till en början tänkte Nina och Lena att det skulle vara för svårt för förskolebarnen, koreografin var ju egentligen framtagen för skolbarn. Men det visade sig gå galant och barnen älskade att dansa till visan, om och om igen. Den uppskattade dansen dekonstruerades och gestaltades sedan på stora fondväggar, en för varje avdelning.
Nina Mononen Lind tillsammans med Colin, Aini, Liam och Penny, som alla var med i ”Eldfågeln”-projektet. Foto: Johan Strindberg
– Vi tog även med barnen för att titta på offentlig konst här i Åkersberga, bland annat ”Fågelmannen” i Åkar-Pelles park, och skulpturen ”Eldfågeln” vid brandstationen. Jag tycker det är viktigt att även barn får tillgång till den konst vi vuxna har tillgång till.
Just fåglar väckte barnens intresse extra mycket och var något Nina och Lena spann vidare på. Bland annat lyssnade barnen på Fågelviskaren Andris som kan härma över hundra fågelarter och de använde sig även av ”Stora fågelboken” där även de yngsta kunde delta, trycka på knappen och titta på fågelbilder. Till och med Stravinskijs balett ”Eldfågeln” blev en del i undervisningen.
– Det var en vild chansning och det gick hem, barnen blev så inspirerade att de härmade baletten och ville se den upprepade gånger, säger Nina. Dansen som uttryck tog större plats än vi någonsin hade kunnat föreställa oss.
Nina Mononen Lind är tillbaka i stora ateljén på Kantarellen. Barnen har illustrerat sina hemsituationer. Foto: Johan Strindberg
Det året blev ”Eldfågeln” även symbol för barnens rättigheter i en ljusmanifestation på Barnkonventionens dag, en gigantisk fågel som barnen på förskolan tillverkade i form av ett kollage av återbruksmaterial.
Förskolebarnens tid i ateljén och tillhörande utflykter följde alltid samma mönster. Varje tillfälle startade med att barnen samlades i ateljéns trappa för upprop följt av information om dagens projekt. När det var dags för avslutning samlades de återigen i trappan där barnen fick berätta och visa vad de gjort.
– På det här viset fick vi direkt respons och återkoppling varje gång, säger Nina.
Årets stipendiat har gedigen erfarenhet efter 20 år som förskollärare, och är sedan 2014 även utbildad ateljérista. Sedan höstterminens start i år arbetar Nina på förskolan Sjöhästen, som ingår i samma enhet som Kantarellen. I skrivande stund är det robotar som är på tapeten på förskolan.
”Konstverket är en fantastisk kulturskatt som vi studerat väldigt noga tillsammans med barnen.” Helga Henschen skapade den detaljerade väggmålningen 1976. Foto: Johan Strindberg
– Men nog tusan har jag hittat ett konstnärligt uppslag även här, och det tillför en helt annan dimension, säger hon. Att blanda fakta och konst ger barnen nya fantastiska tankar och idéer om robotar.
Under alla år har hon följt vilka som tilldelats Ulla-Britta Bruun-stipendiet och själv funderat på att söka, men först i år blev det av. Och när mejlet med stipendiebeskedet kom trodde hon först att någon skojade med henne.
– Sedan förstod jag att det var jag som vunnit. Det var många tankar som flög genom huvudet då, och jag både skrattade och grät. Det här är så stort, helt fantastiskt!
Med den kommande boken som stipendiet på 30 000 kronor ska resultera i vill Nina Mononen Lind inspirera förskolor att följa i hennes spår och våga använda konsten som motor i projekterande undervisning, och hon planerar även att ha med en rad konkreta exempel.
– Konst är viktigt, liksom barns rätt att uttrycka sig på olika sätt. Jag är så lycklig över stipendiet och möjligheten att skriva boken, den bara väntar på att födas nu.
Nina Mononen Lind tilldelas Ulla-Britta Bruuns Minnesfonds stipendium 2020 på 30 000 kronor för sin metod att använda konsten som motor för projekterande undervisning i förskolan.
Juryns motivering: Leken och lärandet. Görandet och tänkandet. Utvecklingsperspektivet och det ovärderliga i att fånga känslan precis här och nu. Man kan se motsatser i dessa meningar, men Nina Mononen Lind ser tvärtom meningen i att para ihop dem när hon låter konsten vara utgångspunkt för läroplansbaserade projekt i förskolan. Utifrån bildanalys, materialkunskap, taktila upplevelser och orädda djupdykningar i konst- och musikhistorien mejslar Nina Mononen Lind ut en metodik som går rakt in i
hjärtat av vad förskolan kan och ska vara.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.