
Nina Mononen Lind tillsammans med Colin, Aini, Liam och Penny, som alla var med i ”Eldfågeln”-projektet. Foto: Johan Strindberg
Annat Årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat, ateljéristan Nina Mononen Lind, visar hur konst kan tillföra nya dimensioner i undervisningen och ge förskolebarnen möjligheter till nya spännande uttryck.
Den långa korridoren på förskolan Kantarellen i Åkersberga norr om Stockholm målades 1976 av konstnären Helga Henschen. Verket är fyllt av fantasieggande figurer, både människor och djur, som leker, dansar och busar. Nina Mononen Lind berättar hur det detaljerade konstverket kan ses som startskottet för hennes, och dåvarande kollegan Lena Zachrissons olika undervisningsprojekt.
– Konstverket är en fantastisk kulturskatt som vi studerat väldigt noga tillsammans med barnen, säger Nina. Där finns även ett citat, ”Var rädd om djuren och naturen”, och det sammanflätades med en fortbildningsdag om hur dans och konst kan paras ihop som jag och Lena deltog i på Moderna museet och Dans i skolan.
Med sig hem hade de bland annat en koreografi till Evert Taubes visa ”Änglamark” som 3–5-åringarna lärde sig. Till en början tänkte Nina och Lena att det skulle vara för svårt för förskolebarnen, koreografin var ju egentligen framtagen för skolbarn. Men det visade sig gå galant och barnen älskade att dansa till visan, om och om igen. Den uppskattade dansen dekonstruerades och gestaltades sedan på stora fondväggar, en för varje avdelning.
Nina Mononen Lind tillsammans med Colin, Aini, Liam och Penny, som alla var med i ”Eldfågeln”-projektet. Foto: Johan Strindberg
– Vi tog även med barnen för att titta på offentlig konst här i Åkersberga, bland annat ”Fågelmannen” i Åkar-Pelles park, och skulpturen ”Eldfågeln” vid brandstationen. Jag tycker det är viktigt att även barn får tillgång till den konst vi vuxna har tillgång till.
Just fåglar väckte barnens intresse extra mycket och var något Nina och Lena spann vidare på. Bland annat lyssnade barnen på Fågelviskaren Andris som kan härma över hundra fågelarter och de använde sig även av ”Stora fågelboken” där även de yngsta kunde delta, trycka på knappen och titta på fågelbilder. Till och med Stravinskijs balett ”Eldfågeln” blev en del i undervisningen.
– Det var en vild chansning och det gick hem, barnen blev så inspirerade att de härmade baletten och ville se den upprepade gånger, säger Nina. Dansen som uttryck tog större plats än vi någonsin hade kunnat föreställa oss.
Nina Mononen Lind är tillbaka i stora ateljén på Kantarellen. Barnen har illustrerat sina hemsituationer. Foto: Johan Strindberg
Det året blev ”Eldfågeln” även symbol för barnens rättigheter i en ljusmanifestation på Barnkonventionens dag, en gigantisk fågel som barnen på förskolan tillverkade i form av ett kollage av återbruksmaterial.
Förskolebarnens tid i ateljén och tillhörande utflykter följde alltid samma mönster. Varje tillfälle startade med att barnen samlades i ateljéns trappa för upprop följt av information om dagens projekt. När det var dags för avslutning samlades de återigen i trappan där barnen fick berätta och visa vad de gjort.
– På det här viset fick vi direkt respons och återkoppling varje gång, säger Nina.
Årets stipendiat har gedigen erfarenhet efter 20 år som förskollärare, och är sedan 2014 även utbildad ateljérista. Sedan höstterminens start i år arbetar Nina på förskolan Sjöhästen, som ingår i samma enhet som Kantarellen. I skrivande stund är det robotar som är på tapeten på förskolan.
”Konstverket är en fantastisk kulturskatt som vi studerat väldigt noga tillsammans med barnen.” Helga Henschen skapade den detaljerade väggmålningen 1976. Foto: Johan Strindberg
– Men nog tusan har jag hittat ett konstnärligt uppslag även här, och det tillför en helt annan dimension, säger hon. Att blanda fakta och konst ger barnen nya fantastiska tankar och idéer om robotar.
Under alla år har hon följt vilka som tilldelats Ulla-Britta Bruun-stipendiet och själv funderat på att söka, men först i år blev det av. Och när mejlet med stipendiebeskedet kom trodde hon först att någon skojade med henne.
– Sedan förstod jag att det var jag som vunnit. Det var många tankar som flög genom huvudet då, och jag både skrattade och grät. Det här är så stort, helt fantastiskt!
Med den kommande boken som stipendiet på 30 000 kronor ska resultera i vill Nina Mononen Lind inspirera förskolor att följa i hennes spår och våga använda konsten som motor i projekterande undervisning, och hon planerar även att ha med en rad konkreta exempel.
– Konst är viktigt, liksom barns rätt att uttrycka sig på olika sätt. Jag är så lycklig över stipendiet och möjligheten att skriva boken, den bara väntar på att födas nu.
Nina Mononen Lind tilldelas Ulla-Britta Bruuns Minnesfonds stipendium 2020 på 30 000 kronor för sin metod att använda konsten som motor för projekterande undervisning i förskolan.
Juryns motivering: Leken och lärandet. Görandet och tänkandet. Utvecklingsperspektivet och det ovärderliga i att fånga känslan precis här och nu. Man kan se motsatser i dessa meningar, men Nina Mononen Lind ser tvärtom meningen i att para ihop dem när hon låter konsten vara utgångspunkt för läroplansbaserade projekt i förskolan. Utifrån bildanalys, materialkunskap, taktila upplevelser och orädda djupdykningar i konst- och musikhistorien mejslar Nina Mononen Lind ut en metodik som går rakt in i
hjärtat av vad förskolan kan och ska vara.
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.