ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Förskolan Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Förskolan
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Podden Förskolan
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktör

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Jonna Olsson
    Jonna Olsson

    Formgivare

    070-796 84 38
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64
Dramatikern Anna Nygren skriver pjäs för förskolebarn om pyssel

Dramatikern: ”Pyssel är en hel filosofi”

Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.

Podcast: Så vill barnen ha förskolan

Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.

Här vill Sveriges Lärare ha arbetsbeskrivning i förskolan

Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.

Debatt: ”Du kan själv” – en helig ko i förskolan

Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.

Podden Förskolan

Podcast: Så hanterar vi barnens konflikter

Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.

Podcast: Vilan – helig eller helt onödig?

Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?

Podcast: Så arbetar vi med estetiska ämnena

Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.

Podcast: Vem tjänar på de nya storförskolorna?

Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?

Podcast: Introduktion och inskolning – så gör vi

Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.

Få Förskolans nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Förskolefabriken

Förskollärarna dömer ut storförskolor

Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.

Föräldrar vill stoppa megaförskolorna

Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”

Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”

Förskolefabriken Stor­förskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.

Argumenten – därför byggs stora förskolor

Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.

Förskolan med 300 barn: Så skapar vi trygghet

Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”

Stenkula: Blandade åldersgrupper är egentligen orimligt

Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.

Podcast: Så hanterar vi barnens konflikter

Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.

Så kan barnen lära sig av sina konflikter

Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.

Eva Lindström: Lärare och barnskötare gör inte samma jobb

Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.

Fackets kritik mot 30 timmar: Arbetsmiljön är för dålig

Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.

Tre lärare i förskolan om att få ihop barngruppen

Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.

Här får lärare i förskolan arbetsskor

Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”

Podcast: Vilan – helig eller helt onödig?

Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?

Läraren i förskolan: När blev föräldrarna våra fiender?

Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.

Eva Lindström: Nu är vi också lärare – men utan planeringstid

Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.

Alla lärare är lärare – även i Vi Lärare

Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.

Uppmaningen till regeringen: Skrota titeln ”förskollärare”

Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.

Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare

Förskoleborgarrådet: ”200 barn alldeles för mycket”

Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.

Podcast: Så arbetar vi med estetiska ämnena

Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.

Här stärker svenska traditioner barnens språk

Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.

Facklig vinst: Gratis arbetsskor till lärare i förskola och fritidshem

Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.

Debatt: ”Förskolor byggs utan tanke på den fysiska miljön”

Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.

Forskaren: Barns sexualitet har blivit tabu i förskolan

Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.

Minska stressen i förskolan – med långsam pedagogik

Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.

Podcast: Vem tjänar på de nya storförskolorna?

Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?

Förskollärarna dömer ut storförskolor

Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.

Förskolan med 300 barn: Så skapar vi trygghet

Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”

Experten: Barnperspektiv saknas i storförskolorna

Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.

Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”

Förskolefabriken Stor­förskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.

Argumenten – därför byggs stora förskolor

Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.

Föräldrar vill stoppa megaförskolorna

Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”

Stenkula: Arbetslaget betyder allt för min prestation i förskolan

Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.

Nu åker förskolebarnen lådcykel – tack vare Lovisa

Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.

Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning, bredvid genrebild av förskolemiljö.

Stor granskning av arbetsmiljön på förskolorna

Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Här får förskollärarna gratis vaccin och arbetsskor

Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.

Podcast: Introduktion och inskolning – så gör vi

Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.

Debatt: Förskolan brister om vi får en enda uppgift till

Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.

Förskolläraren My Midenius, i bakgrunden förskolebarn i västar går över gatan.

Stenkula: Så länge siffernissarna styr förskolan är vi körda

Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.

Podcast: Måste vi ha föräldramöte?

Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?

Förskolläraren: ”Saknar lärarkollega i arbetslaget”

Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.

Är överlämning på rasten okej?

Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?

Relationen till föräldrarna avgörande vid inskolningen

Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.

Hur går det till att gå i pension?

Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?

Dilemmat: Föräldrar vill att vi väcker barnen på vilan

Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?

Lindström: Det är vuxna som vill ha skärmar i förskolan – inte barnen

Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.

Debatt: ”Barns passiva skärmtid kommer inte minska”

Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.

Hjälp, jag ska arbetsleda mina kollegor!

Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?

Nej till obligatorisk förskola

Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).

Podcast: Måste vi tänka på jobbet under personalfesten?

Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?

Stenkula: Nu har rektorerna övertaget på jobbintervjun

Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.

”Det omätbara är det viktigaste i förskolan”

Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.

Barnen sticker ut – och hjälper insekter och djur

Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.

Ett junibrev till barnen som slutar

Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.

Så använder artisten Julius musiken i förskolan

Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.

Senaste nytt

  1. Kultur

    Dramatikern: ”Pyssel är en hel filosofi”

  2. Podcast

    Podcast: Så vill barnen ha förskolan

  3. Arbetsmiljö

    Här vill Sveriges Lärare ha arbetsbeskrivning i förskolan

  4. Krönika

    Stenkula: Blandade åldersgrupper är egentligen orimligt

  5. Debatt

    Debatt: ”Du kan själv” – en helig ko i förskolan

  6. Podcast

    Podcast: Så hanterar vi barnens konflikter

  7. Fackböcker

    Så kan barnen lära sig av sina konflikter

  8. Krönika

    Eva Lindström: Lärare och barnskötare gör inte samma jobb

  9. Arbetsmiljö

    Fackets kritik mot 30 timmar: Arbetsmiljön är för dålig

  10. Pedagogiska tips

    Tre lärare i förskolan om att få ihop barngruppen

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Komvux ger jobb – särskilt inom vård och omsorg

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Chocka inte eleverna med orimliga muntliga krav

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Söderberg: Absurt att vi alltid förväntas ha svar på frågan: ”hur ligger jag till?”

Grundskolläraren

Forskaren: Normen får skolor att peka ut elever som problem

Specialpedagogik

Hela skolan är elevhälsa

Fritidspedagogik

Härjefors: Vi lärare i fritidshem har nog landets svåraste ledaruppdrag

Förskolan

Dramatikern: ”Pyssel är en hel filosofi”

Folkhögskolan

Från stall till studielust

Vi Vägledare

Vägledarpriset och Levengood avslutade jubileumskonferensen

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Förskolan
  • forskolan@vilarare.se
Förskolan X-konto Förskolan Facebook-konto Förskolan Instagram-konto Förskolan RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare