Krönika I en tid av stress, krav och snabba förändringar erbjuder folkhögskolan något unikt: en plats för personlig utveckling, gemenskap och livslång kunskap. Här får människor inte bara lära, de får även växa, skriver Anders Clevestad, folkhögskollärare och styrelseledamot i Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Bildning är mer än kunskap. Ellen Key, en av Sveriges mest inflytelserika tänkare, beskrev bildning som något djupare än fakta och färdigheter. För henne var bildning en inre process – en utveckling av människans hela väsen: "Bildning är det man har kvar när man glömt allt man lärt sig", skriver hon. Det handlar om att förstå sig själv och andra, att kunna tänka kritiskt, känna empati och orientera sig i en komplex värld. Bildning är inte ett mål – det är en livslång resa.
En fristad för växande
Folkhögskolan är inte som andra skolor. Här möts människor i olika åldrar och med olika bakgrunder. Många kommer dit efter att ha tappat motivationen, efter att ha stått utanför arbetslivet eller efter att ha känt sig misslyckade i andra utbildningsformer.
På folkhögskolan får de en ny chans. Här finns tid att reflektera, diskutera, skapa och tänka fritt. Det är en plats där människor blir sedda – inte bedömda.
Livskunskap och vänner för livet
Att gå på folkhögskola är ofta en livsförändrande upplevelse. Deltagare vittnar om hur de hittat tillbaka till sin motivation, fått nya perspektiv och byggt upp sin självkänsla. De har lärt sig mer än ämneskunskaper – de har fått livskunskap. De har också funnit gemenskap. Många beskriver hur de fått vänner för livet, hur samtalen i klassrummet och på internatet lett till djupare förståelse för både sig själva och andra.
En motkraft i en splittrad tid
I en värld där algoritmer styr våra flöden, där polarisering ökar och där ytlighet ofta premieras, är bildning en motkraft. Den ger oss verktyg att förstå, ifrågasätta och möta andra med respekt. Bildning gör oss inte bara kunnigare – den gör oss mänskligare.
Folkhögskolan är inte bara en utbildningsform. Den är en livlina. En plats där människor får börja om, växa och blomstra. Den visar att utbildning kan vara något mer än prestation – den kan vara en väg till mening, gemenskap och framtidstro.
Och i centrum för allt detta står bildningen – det viktigaste vi har.
Anders Clevestad arbetar på Fridhems folkhögskola som svensklärare och dramapedagog.
Vill du skriva en krönika till tidningen Folkhögskolan? Hör av dig till anna-karin.hallonsten@vilarare.se.