
Eleverna har fått besök av både polis och författarna Åsa Bonelli och Ida Axelsson, som skrivit ”Helga alla medel”, under arbetet med boken.
Anna Björklund arbetar som svensklärare på Söderportgymnasiet i Kristianstad. Foto: Privat
Läsning
Svenskläraren Anna Björklund ville att hennes gymnasieelever skulle läsa en skönlitterär bok som speglar dagens samhälle – och valde en bok om ungdomar, knark och våld.
– Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?
Hennes elever i årskurs 3 på Söderportgymnasiet i Kristianstad hade nämnt att de gärna ville läsa något inom kriminallitteraturen – och själv hade hon gått i samma tankar.
På Bokmässan i höstas lyssnade hon till Åsa Bonelli och Ida Axelsson som berättade om sin bok ”Helga alla medel” där journalisten Billie Karlsson går undercover som lärare på en gymnasieskola efter mordet på en 17-åring.
Och hon bestämde sig direkt.
– Jag pratade med författarna som blev väldigt intresserade av att vara med och prata om boken efter att vi läst den.
Anna Björklund ville inte bara att eleverna skulle läsa och diskutera boken, hon ville sätta in den i sitt sammanhang. Eftersom författarna berättar om ungdomar som fastnar i drogförsäljning och kriminalitet, plockade hon fram artiklar och annat material som beskriver den utvecklingen i samhället idag.
Och eftersom bokens handling utspelar sig i Stockholm ville hon få bild av läget på den fronten hemma i Kristianstad. Därför frågade hon om polisen kunde komma till klassen för att svara på elevernas frågor.
– De blev väldigt glada att jag kontaktade dem, de vill ju på alla sätt arbeta förebyggande. Men det som de hade att berätta kom som en chock för oss.
Hur då?
– De beskrev hur 11-åringar har börjat sälja knark här. Varken eleverna eller jag hade förstått att så små barn var inblandade i vår lilla stad.
Anna Björklund är också idrottslärare på skolan och har många gånger tagit upp frågan om hur narkotikan skadar kroppen. Nu breddade hon kunskaperna och lade till samhällsperspektivet.
– Jag drar mig inte för att berätta i klartext vad det handlar om: Om du köper knark så finansierar du ett mord på en annan människa.
Vidare kontaktade hon organisationen Krogar mot knark och samlade på sig affischer från deras kampanj ”Usla ursäkter” som hon tapetserade klassrummet med en morgon.
– Eleverna blev rätt förvånade när de möttes av budskap som ”Jag sponsrar bara gängkrig när jag är med polarna” och ”Jag stöttar bara barnarbete när det finns något att fira”.
Du drar dig inte för att lyfta svåra och känsliga ämnen?
– Nej, jag tänker att barnen är i skolan en så stor del av sin vakna tid, om inte vi tar upp de här frågorna, vem ska då göra det? Jag ser det som vår skyldighet.
Ni var klara med temat för några veckor sedan, vad säger eleverna nu efteråt?
– De uppskattade hela upplägget och tyckte mycket om boken. Flera sa att de vill prata med sina syskon om hur gäng rekryterar unga, de vill göra vad de kan för att få stopp på det. De har också funderat mycket på vad som gör att någon faller dit, nu har de förstått att vissa tvingas in i kriminalitet.
Vad fick du för bild av deras egen användning av narkotika?
– Flera intygade att på fester är det alltid någon som använder narkotika. Flera beskrev också att de efter det här temat känner sig tryggare i att kunna säga nej till knark.
Det digitala mötet med författarna (en befann sig utomlands) blev också en succé, det blev ett samtal där många av de svåra frågorna kom upp.
– Åsa och Ida beskrev det som en ”dröm för en författare” att träffa ungdomar som blivit engagerade av läsningen, att de skrivit en bok som gör stor nytta.
Anna Björklunds projekt har uppmärksammats i både Radio Kristianstad och Kristianstadsbladet och flera kollegor på skolan kommer att hänga på till hösten – några av svensklärarna, en lärare i samhällskunskap och en i sociologi.
– Vi kommer nog att börja redan med ettorna. Det känns fantastiskt att min idé fått en sån respons.
Eleverna har fått besök av både polis och författarna Åsa Bonelli och Ida Axelsson, som skrivit ”Helga alla medel”, under arbetet med boken.
LÄS ÄVEN
Så stärker du elevernas digitala självförsvar
Så erövrar Bens elever akademisk engelska
Sandström: Förnyelse får inte ske på bekostnad av det beprövade
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”