Källa: Skolverket
Till startsidan
Fredrik Sandström, till vänster, är högstadielärare i svenska och krönikör i Ämnesläraren. Helena Car, till höger, är enhetschef på Skolverket.
Betyg
Betygen fortsätter att försämras i svenska. Över tid är det flickorna som har tappat mest i ämnet.
– Det mest uppenbara är att eleverna måste läsa mycket mer i skolan, säger svenskläraren Fredrik Sandström.
För ett år sedan visade Skolverkets siffror att betygen i svenska i årskurs 9 var de sämsta sedan det nya betygssystemet infördes 2013. Nu visar statistiken att den negativa trenden fortsätter. Den genomsnittliga betygspoängen sjunker ytterligare – från 13,7 till 13,6.
Fredrik Sandström, högstadielärare i svenska och krönikör i Ämnesläraren, nämner en grundläggande förändring för att fler elever ska kunna lyckas i svenskämnet.
– Det mest uppenbara är att eleverna måste läsa mycket mer i skolan. Att de får använda text som den främsta källan till kunskap och upplevelser. Skönlitteratur i svenskämnet och sakprosan i andra ämnen har mer eller mindre raderats i undervisningen, säger Fredrik Sandström.
Han menar att många elever i dag har svårt både med uthållighet och med läsförståelse för att kunna ta till sig information genom text.
– Då används andra alternativ som att läraren berättar, skriver sammanfattning på tavlan eller visar filmklipp.
Ett hinder för att kunna förstå olika texter är bristande omvärldskunskap.
– Det är inte alltid lästekniken som brister utan en del unga lever ganska torftigt och har därmed ett skralt ordförråd. Bristande omvärldskunskap och läsovana försvårar i ämnet. Vi lärare behöver ta tillvara ämnets särart och låta skönlitteraturen ha en framskjuten position. Vi är ju inte ett läsande land i dag.
För elever med svårigheter med läsning, skrivning och andra delar i ämnet behövs det mer systematiska kartläggningar tidigt. Fredrik Sandström nämner bland annat den evidensbaserade modellen RTI (Response to Intervention).
– Det kan handla om att göra en punktinsats några veckor och det kan räcka för att eleven ska komma vidare. Men om eleverna aldrig får någon insats så skjuts problemen framåt i tiden. Både när det gäller kartläggning och insatser så behöver man vara snabbare i skolan, säger Fredrik Sandström.
Källa: Skolverket
Skolverkets statistik visar att det är flickorna som har tappat mest i svenskämnet över tid. Flickornas betygsgenomsnitt har minskat från 15,4 till 14,5 poäng på tio år. Pojkarnas poäng har under samma period sjunkit från 13,0 till 12,6 poäng.
Helena Car, enhetschef på Skolverket skriver i ett mejl till Ämnesläraren att alla skolor behöver ha en utvecklad läskultur där alla vuxna tar ansvar för läsningen.
När det gäller flickornas försämrade resultat nämner hon bland annat effekterna av sociala medier. Hon refererar till Folkhälsomyndigheten, som visar att flickor lägger mer tid på sociala medier än pojkar och att fler flickor uppfyller kriterierna för problematisk användning.
– Det ska mycket till för att alla barn och unga ska välja en bok framför skrollandet. Vi vet att just mycket skrollande och snabba klipp i längden har en påverkan på förmågan att koncentrera sig en längre tid, säger Helena Car.
Fredrik Sandström menar att bristande studiero även är en orsak som försvårar läs- och skrivinlärning. Han nämner bland annat Skolverkets undersökning som visar att flickor oftare blir störda i klassrummet.
– Att läsa och skriva är en kognitivt mycket krävande process, som ställer krav på koncentration och uthållighet. Mindre sömn, intryck av sociala medier och ett stökigt klassrum leder så klart till försämrad koncentrationsförmåga.
Fredrik Sandström har inte så stora förhoppningar på att en ny läroplan kommer att vända elevernas resultat i svenska.
– Det är flera andra faktorer som påverkar mer, till exempel resurser, målstyrning, arbetsvillkor och lärares kompetens. Även om det finns många goda intentioner i förslagen till ny läroplan, så kan den i händerna på skolmyndigheterna bli lite vad som helst. Skolmyndigheternas inflytande över skolan är mer problematisk än nuvarande läroplan.
LÄS ÄVEN
Nya siffror: Sämsta betygen i svenska på över tio år
Drastiskt ras för läsningen i skolan
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”