Spetsskola får mattetalangerna att frodas

Eleverna på King’s Maths School kommer från alla delar av London.

Mattetalanger med vitt skilda bakgrunder får draghjälp av varandra – och av lärare med tillgång till stora resurser.
– Det är härligt att kunna ha mogna samtal om matte och fysik med sina elever, säger Louis Collier, lärare på King’s Maths School i centrala London.

Entusiasmen i klassrummet överröstar ljudet från biltrafiken på Kennington Road några kvarter söder om Waterloo station i centrala London. Innanför roströda tegelväggar leder Louis Collier en lektion i problemlösning med utgångspunkt i elevernas vardag.

– Mitt fokus är att de ska samarbeta när de löser uppgifterna, säger han.

Hur skiljer sig lärarjobbet här jämfört med på en vanlig statlig skola?

– Större frihet. Både för mig och för eleverna som har goda möjligheter att välja vad de vill arbeta med. Som lärare kan jag förvänta mig att de brinner för matematik, säger Louis Collier som arbetet två år på King’s Maths School.

Han lyfter också fram det ständiga pedagogiska samtalet mellan kollegorna.

– Vi har bra resurser. Det skapar en stabil bas, men vi kan också frångå den och ägna oss åt mer spännande uppgifter.

Foto: Magnus Hartman

Matteläraren Louis Collier förväntar sig att alla elever på skolan brinner för hans ämne.

Skolan, som drivs i samarbete med statliga King’s College London University, var den första specialiserade matematikskolan i Storbritannien när den öppnade i september 2014. King’s Maths School har ett 30-tal anställda (varav cirka 20 lärare) och vänder sig till elever i åldrarna 16–19 år. Skolan, som är statlig och avgiftsfri, har även utåtriktade verksamheter för yngre elever i syfte att väcka deras intresse för avancerad matteundervisning.

Ett alternativ för ungdomar som gillar matte

På sin hemsida berättar skolan att förre konservative premiärministern Boris Johnson kom på besök för några år sedan i samband med att han tillkännagav en satsning på 300 miljoner pund på avan­cerad matematikforskning. Johnson passade på att understryka vikten av mate­matikkunskaper som en nyckelfaktor för framsteg inom brittisk vetenskap och teknik.

Sedan i somras har Storbritannien en ny Labourregering som även den – och i likhet med den svenska regeringen – framhåller att det behövs fler skolelever och högskolestudenter med gedigna kunskaper i STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

Den övertygelsen har även Dan Abramson, som grundade King’s Maths School och var rektor fram till september 2023.

– Att vi finns beror på att den dåvarande regeringen såg att unga mattetalanger slösades bort. Lagstiftningen tillåter att man kan öppna skolor med specialinriktning från och med att elever fyller 16 år. Vi blev ett alternativ för ungdomar som gillar matte, vill utveckla sin talang och möta andra med samma intresse.

Målet är att öppna fler matematikskolor

Nu driver han nätverket U-Maths med målet att få fler matematikskolor att öppna i nära samarbete med brittiska universitet runt om i landet. I dag ingår totalt elva special­inriktade skolor i nätverket.

– U-Maths gör det lättare att få kontakt med beslutsfattare, finansiärer och olika delar av utbildnings- och matematiksektorn, säger Dan Abramson.

Foto: Magnus Hartman

Skolans grundare och Dan Abramson och Timothy Bateup, lärare och rektor på skolan. ”Det viktigt att ha kvar en fot i klassrummet” säger han om den ovanliga kombinationen.

Han framhåller att många vanliga statliga skolor gör ett bra jobb utifrån sina resurser, men inte klarar att möta de bästa elevernas behov.

– Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.

Skolans nuvarande rektor Timothy Bateup understryker att King’s Maths School ingår i det brittiska skolsystemet på samma sätt som övriga skolor. Den omfattande undervisningen i matematik bygger på att brittiska elever i gymnasieåldern, till skillnad från i Sverige, bara har några få ämnen på schemat.

– Här kan vi ge en utmanande och djuplodande matteundervisning. Eleverna kommer med erfarenheter från olika lärare. De kan introducera varandra i olika sätt att tänka och närma sig problem.

Vill nå socioekonomiskt svaga – och flickor

Skolan bedriver även ett aktivt arbete för att nå elever från socioekonomiskt svaga områden i London. De som klarar inträdestest och intervju kan räkna med visst finansiellt stöd, bland annat till dagliga resor till och från skolan, måltider och inköp av bärbar dator.

Är det inte risk att skolor med svagare elevunderlag blir lidande när deras starkaste elever flyttar till er?

– Tog vi bort alla talanger skulle det bli ett problem, men i vårt fall handlar det om 75 elever per år och det finns 600 skolor i London. I praktiken har det väldigt lite betydelse. Vi måste tänka på individerna, inte institutionerna. Om ett barn får bättre möjligheter i en annan skola är det viktigast, säger Timothy Bateup.

King’s Maths School har även en ambition att få fler unga tjejer att välja matte. När Ämnesläraren besöker skolan finns tidigare eleven Sophie Doyle på plats som hjälplärare under en veckas sommarskola för tjejer. 

– Många tjejer väljer att inte studera vidare inom matte eller fysik eftersom de inte ser andra tjejer göra det. Det får dem att känna sig exkluderade. Men om de ser andra tjejer fortsätta ökar sannolikheten att de själva vill prova, säger 21-åriga Sophie Doyle, som nu studerar matematik på University of Bath.

LÄS ÄVEN

Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva

Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker

Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte

Så avdramatiserar Matilda matten

Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende