Ny rapport: Bristerna som ställer till det för tekniklärare

Sylvia Schwaag Serger är VD för Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Foto: Stock Adobe och Erik Cronberg/IVA

Fler tekniksalar behövs och skolledare måste bli bättre på att stötta tekniklärare med fortbildning och utrustning. Det slår Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) fast efter att ha ställt frågor till 164 tekniklärare på mellan- och högstadiet.

För att få fler unga att välja tekniska utbildningar behöver villkoren för lärarna i teknik, matematik och naturvetenskapliga ämnen bli bättre, skriver Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i en ny rapport.

– Att det finns ett grundläggande teknikförståelse hos elever och lärare är avgörande för Sveriges framtida konkurrenskraft, säger Sylvia Schwaag Serger, VD för IVA.

I rapporten ”Det bygger på oss” belyser IVA tekniklärares syn på sina förutsättningar att undervisa i grundskolan. Rapporten bygger på en enkät till 164 tekniklärare på mellan- och högstadiet.

Få unga tycker ämnet är intressant

Utgångsläget är problematiskt, anser IVA: Trots teknikens avgörande roll i samhället tycker få unga att grundskolans teknikämne är intressant.

Sylvia Schwaag Serger pekar på ett antal brister som IVA anser måste rättas till. Ett väldigt konkret hinder är bristen på salar för laborationer i teknik och andra naturvetenskapliga ämnen.

– Vår studie visar att det är väldigt bra med laborativa inslag tidigt i undervisningen. Tillgången till särskilda tekniksalar spelar stor roll för skolans möjlighet att stärka det naturliga intresse många barn har för teknik, säger hon.

Stora elevgrupper och avsaknad av tid för planering och kollegialt utbyte är andra brister som IVA lyfter fram. Enkätsvaren visar att många tekniklärare även anser att skolledningens engagemang i teknikämnets utveckling är svagt.

– Skolledningen behöver visa att den tycker att teknik är viktigt. Att erbjuda fortbildning och bra tillgång till lokaler är ett sätt.

Låg behörighet

Många tekniklärare saknar lärarbehörighet. IVA framhåller att fler behöver få möjlighet till behörighetsgrundande utbildning och kontinuerlig fortbildning.

– Det är viktigt att få in lärare i klassrummet som känner sig trygga med att förmedla kunskaper om teknik och att vi som samhälle kan känna oss trygga i att de kan sitt område. Det är bra att få in en blandning av personer, både de som jobbat i framkant av den tekniska utvecklingen och de som har gedigna pedagogiska erfarenheter, säger Sylvia Schwaag Serger.

Många av de tekniklärare som besvarat enkäten tycker att de har bra tillgång till läromedel, men de saknar kunskap om hur de väver samman teori och praktik i klassrummet.

LÄS ÄVEN

Studiebesöken som gör tekniken verklig

Charlottas forskning ska lyfta teknikämnet

Efter problemen – nu vänder det för tekniken

Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

Elever har svårt att koppla kodning till vardagsteknik

Debatt: Teknik – ett viktigt men bortprioriterat ämne