Så fördjupar bilder lärandet i teknik

Som lärare ska man inte vara rädd för att föra in abstrakta begrepp i undervisningen och låta eleverna resonera och argumentera kring vad teknik är redan från tidig ålder, menar forskaren Johan Lind.

När tekniklärare använder bilder, ritningar och annat visuellt stöd utvecklar eleverna både sina kunskaper och sin förmåga att prata om teknik, visar Johan Lind i en ny avhandling.
– Redan i årskurs två kan de resonera om tekniska begrepp, säger han.

De senaste åren har Johan Lind kombinerat sitt avhandlingsarbete vid Malmö universitet med att hjälpa lärare i Burlövs kommun att utveckla undervisningen.

– Jag har kunnat ta med mig det jag läst på universitetet in i mitt arbete i kommunen, men också hämtat erfarenhet från praktiken till forskningen. Jag försöker hålla min forskning praktiknära, säger han.

Johan Lind är själv lärare i grunden och har framför allt undervisat i matte och teknik på högstadiet. Avhandlingens tema är elevers förståelse av teknik och utveckling av teknisk litteracitet samt hur bilder, ritningar och andra former av visuellt stöd kan stödja elevers samtal och förståelse för ämnet.  Han har följt 36 elever i årskurs 2 och lika många i årskurs 8 för att studera hur de uppfattar teknik och hur de pratar om tekniska system.

– Jag har fångat in elevernas samtal kring bilder och andra visualiseringar. Min studie visar hur elever gradvis breddar sin förståelse för teknik och hur de tillsammans i smågrupper utvecklar ett sätt att prata om teknik, säger han.

Visualiseringarna tillför mycket

Lärarna behöver tänkta igenom sina val av visualiseringar, understryker Johan Lind. När ska de använda en viss typ av bild och när ska de använda en annan?

– Det är också viktigt hur de formerar samtalsgrupperna, alla elever måste komma till tals.

Eleverna kan använda bilderna som stöd för sina tankar och då blir de mer fokuserade på det lärarna tänkt att de ska prata om.

Johan Lind tar klassrumsaktiviteter där eleverna med hjälp av lärplattans kamera fotograferar sin förståelse av teknik som exempel.

– När eleverna kommer till gruppen med sina fotografier har de olika bilder med sig. De beskriver varför deras bild föreställer teknik. De kan zooma in på detaljer och på det sättet tillför visualiseringarna väldigt mycket till samtalen.

Kan börja tidigt

Som lärare ska man inte vara rädd för att föra in abstrakta begrepp i undervisningen och låta eleverna resonera och argumentera kring vad teknik är. Det kan handla om termer som artefakter, komponenter och tekniska system.

– Även eleverna i årskurs två kan hantera och förstå begreppen och resonera kring dem. De går gradvis från vardagsspråket till det mer teknikrelaterade ämnesspråket. Eleverna i årskurs åtta behöver utveckla ett mer kritiskt förhållningssätt till teknik, men det gör de faktiskt även redan i årskurs två.

Kan det här sättet att jobba på även spilla över på andra ämnen?

– Ja, att använda visualiseringar och smågruppssamtal är definitivt något som man även kan använda i både matte och NO-ämnen. Men säkert också i samhällsorienterande ämnen.

Hur hoppas du att lärare ska använda din avhandling?

– Mina artiklar är praktiknära, det går att plocka ut delar av dem och använda i sin undervisning. Jag har tagit fram ramverk som kan fungera som en guide till hur man kan planera sin undervisning.

Här hittar du avhandlingen.

Fyra manifestationer av teknik

I sin studie av hur elever uppfattar teknik utgår Johan Lind från den amerikanske forskaren Carl Mitchams indelning av tekniken i fyra manifestationer. Enligt Mitcham kan teknik förstås som:

  1. Objekt – fysiska artefakter som är skapade av människor, till exempel verktyg, maskiner eller tekniska system.
  2. Aktivitet – de handlingar och processer som människor utför för att skapa eller använda teknik.
  3. Kunskap – den tekniska förståelse som krävs för att kunna utveckla eller använda teknik.
  4. Viljeyttring (volition) – de avsikter, värderingar och syften som ligger bakom varför teknik skapas och används.

Mitcham, C. (1994). Thinking through technology: the path between engineering and philosophy. University of Chicago Press.

LÄS ÄVEN

Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter

Studiebesöken som gör tekniken verklig

Efter problemen – nu vänder det för tekniken