Lär sig hantera läkemedel – redan på gymnasiet

Många elever blir anställda på sina APL-platser när de har gått ut trean, berättar yrkesläraren Sandra Jansson. Foto: Oskar Omne.

På Realgymnasiet i Uppsala får eleverna både praktisk erfarenhet av djurvård och kunskap i grundläggande läkemedelshantering.
– Det ger ökade möjligheter att få anställning på en veterinärklinik, säger yrkesläraren Sandra Jansson.

Några elever tränar på att ge injektioner i en apelsin, andra tar blodprov i en låtstastass där det gäller att komma åt venen. Här i klassrummet på Realgymnasiet i Uppsala vill också tre hundar ha lite uppmärksamhet. De är på besök tillsammans med sin matte och veterinären Susann Adehed. Nu är det lektion i kursen grundläggande läkemedelshantering. Susann Adehed är med under fyra dagar per termin.

– Det är roligt att få den här variationen i utbildningen. Jag märker verkligen att eleverna går framåt i sin utveckling efter varje gång som jag varit här, säger hon och klappar sin hund Jojo samtidigt som eleven Vendela Bötker tränar på att lägga förband runt tassen.

Eleverna går andra året på naturbruksprogrammet med inriktning djurvård.

I klassrummet finns yrkesläraren Li Karlsson som undervisar på inriktningen sällskapsdjur. Hon har arbetat i fyra år på skolan. Bland hennes tidigare yrkeserfarenheter kan nämnas arbete med försöksdjur och hästar, men hon har även drivit en zoo-fackhandel med sin lärarkollega Sandra Jansson och jobbat på en veterinärklinik.

yrkeslärarna Li Karlsson och Sandra Jansson.

– Det är verkligen kul att få användning av mina kunskaper och undervisa i något som jag själv brinner för, säger Li Karlsson.

Därefter går hon runt mellan bänkarna där eleverna övar på att ge injektioner, få ihop droppställningar och lägga förband.

Yrkesläraren Sandra Jansson har arbetat på skolan i sju år. Nu möter hon oss i ett rum där skolans hundar sitter i olika burar. Hon öppnar luckorna. Den svarta labradoren Rumbie och den engelska springer spanieln Wanne hälsar med viftande svansar.

Hundarna här på skolan tillhör lärarna eller eleverna och får vara med i undervisningen under dagtid för att sedan följa med hem efter skoldagens slut. Sandra Jansson undervisar elever som har valt inriktningen hund från årskurs 2. 

Eleverna får börja med att träna injektioner på apelsiner och ta blodprov på låtsastassar innan de går vidare till verkliga moment, alltid under handledning av yrkeslärare och veterinär. Foto: Oskar Omne.

– Jag har ett stort hundintresse så det är perfekt att kunna kombinera det med min undervisning. Jag har egna hundar som vi använder i undervisningen. Man kan inte lära sig tillräckligt om hundar om man inte övar praktiskt på riktigt, säger Sandra Jansson, som på fritiden använder sina hundar i jakt och i olika tävlingar.

Diplomering ger möjligheter

I kursen djursjukvård undervisar Li Karlsson och Sandra Jansson tillsammans. Efter examen blir eleverna djurvårdare på nivå 1. Men de kan också välja att bli behöriga djurvårdare på nivå 2 om de läser kursen grundläggande läkemedelshantering. Godkänd diplomering i den kursen ger behörighet från Jordbruksverket att hantera läkemedel samt ge injektioner.

– Nästan alla elever tar chansen och väljer till läkemedelshantering om de känner att de orkar och ligger i fas i andra ämnen. Det är en extra och meriterande kurs som inte ingår i poängplanen utan något som Realgymnasierna erbjuder.

I grundläggande läkemedelshantering får de ge injektioner, lära sig att ta blodprov, ge dropp och sätta permanenta kanyler.

– Det här ger så klart ökade möjligheter till att få anställning på en veterinärklinik. Det är en bra grej, säger Sandra Jansson.

På skolan får eleverna dock inte ta blodprov eller ge mediciner till de olika djuren.

– Då räknas det som djurförsök. Men vi har utrustning så att det blir samma känsla, till exempel med låtsastassar och konstgjorda hundar där man kan träna hjärt- och lungräddning, berättar yrkesläraren Li Karlsson.

På Realgymnasiet i Uppsala får eleverna sköta allt ifrån hundar och kaniner till ödlor och ormar. Djuren är en del av undervisningen, vilket gör utbildningen både praktisk och lärorik. Foto: Oskar Omne.

Eleverna har däremot fått se när veterinären vaccinerar sina hundar.

– Det är en av flera fördelar med att ha en veterinär på skolan. 

Skolans rektor Diana Åhlén ser också flera fördelar med att eleverna får undervisning om grundläggande läkemedelshantering.

– Det primära för oss är att utbilda till ett yrke och de får högre anställningsbarhet om de också får ge injektioner och assistera veterinärer. De blir mer attraktiva som djurvårdare, säger hon.

Skolan har olika leverantörer där de kan köpa de olika djur som behövs i undervisningen.

– Sedan kan det vara någon skola som till exempel har fått väldigt många finkar och då kan vi byta med djur från oss. Vår orm har tidigare bott på Realgymnasiet i Stockholm, säger Diana Åhlén.

Högt söktryck

Sandra Jansson berättar att det är högt söktryck till programmet och inriktningen djurvård.

– Det blir också en del förändringar med Gy25. I tvåan kommer alla att läsa hundkunskap 1 för att ta ett exempel. De kan också specialisera sig ännu mer på hund eller djursjukvård. Jag tror att det blir bra förändringar, men en utmaning för oss lärare blir att dubbelköra i två system under en övergångsperiod.

Arbetsmarknaden är god för de elever som har gått programmet, enligt Sandra Jansson. Exempel på arbetsplatser är veterinärklinker, zoo-butiker eller andra affärer med tillbehör och utrusning för djur samt hunddagis.

– Många har jobb redan när de går ut trean eftersom de har blivit anställda på sina APL-platser. De butiker vi samarbetar med vill ofta ha våra elever. En del får även jobb direkt som djurvårdare på veterinärklinik, eller på djurparken Furuvik, som vi också samarbetar med, eller på 4H-gårdar. Så det är jätteroligt.

Grundläggande högskolebehörighet

Sandra Jansson har tidigare arbetat med kurser inom hundtjänst. Efter jul ska hon och Li Karlsson påbörja utbildningen till yrkeslärare för att bli legitimerade.

– Det blir mycket på distans. Jag kommer att jobba 75 procent här på skolan och plugga på 50 procent. Det blir en bra utveckling att gå lärarutbildningen, säger hon. 

Grundläggande högskolebehörighet för eleverna har erbjudits i flera år på Realgymnasiet i Uppsala. Det innebär att eleverna börjar med målet att läsa 2 800 poäng.

– Föräldrarna har tyckt att det är bra att eleverna går in med full poäng och inte missar något. Det är relativt många som har ambitionen att nå högskolebehörighet men en del väljer sedan bort en del ämnen, säger Li Karlsson. 

På skolans finns olika rum för olika typer av djur. Vidia Morland och Selivia Hernander är elevambassadörer och guidar oss runt bland djuren tillsammans med läraren Li Karlsson. I rummen finns det bilder på djuren och hur de ska skötas. Under bilden på en guldhamster står det till exempel: ”Läs journalen på Teams. Lägg märke till om något har hänt under senaste tiden.” Här står det också att vattenskålen ska diskas och fyllas på med vatten och att hamstern ska ha fri tillgång till pellets och grönsaker enlig ett schema.

Människan är ologisk

Vidia Morland gosar lite med en dvärgkanin.

– Jag trivs här på skolan där man får jobba praktiskt och inte bara läsa sig till kunskaper. Vi får även göra många studiebesök på olika parker och andra platser där man arbetar med djur och djurvård, säger hon.

I rummet med terrarium och akvarium tar läraren Li Karlsson upp skolans sjuåriga majsorm.

– Det här är nog det djuret på skolan som en del är mest rädda för. Det visar att vi människor är lite ologiska när det gäller djur. En gullig hamster är, till exempel, farligare än den här ormen, då hamstern kan bitas eller rivas, säger hon och lägger försiktigt tillbaka majsormen i den mjuka sanden.

Läkemedelshantering på Realgymnasiet

  • Genom att läsa den valbara kursen grundläggande läkemedelshantering får eleverna träna på injektioner, dropp och blodprov. Det vill säga kunskaper som ger behörighet att jobba med läkemedel på veterinärklinik.
  • På Realgymnasiet i Uppsala får eleverna sköta allt ifrån hundar och kaniner till ödlor och ormar. Djuren är en del av undervisningen, vilket gör utbildningen både praktisk och lärorik.
  • Eleverna får börja med att träna injektioner på apelsiner och ta blodprov på låtsastassar innan de går vidare till verkliga moment, alltid under handledning av yrkeslärare och veterinär.
  • Många elever får jobb direkt efter sin APL. Det kan vara på veterinärkliniker, djurparker, hunddagis eller butiker med djurprodukter – ofta via samarbeten som skolan har byggt upp.

Källa: Li Karlsson och Sandra Jansson.