Heléne är Årets yrkeslärare

”Heléne skapar vägar till arbetslivet!" Så löd motiveringen när Heléne Wissing utsågs till Årets lärare. Foto: Nils Byrfors, WorldSkills Sweden.

Det gäller att få eleverna att känna att de kan lyckas och att de kan få den viktiga arbetsträningen. Det säger Heléne Wissing, som har utsetts till Årets yrkeslärare för insatserna på anpassad gymnasieskola.

Heléne Wissing är lärare på programmet för hantverk och produktion på Polhems anpassade gymnasieskola. Nyligen blev hon utsedd till Årets yrkeslärare i Stockholm, med motiveringen: ”Heléne skapar vägar till arbetslivet! Med stort personligt engagemang, värme och en djup förståelse för sina elevers behov ger hon dem verktyg att lyckas – både i och utanför klassrummet”.

– Jag blev otroligt förvånad men stolt och tacksam över utmärkelsen. Jag älskar att arbeta med de här hantverkseleverna. Det är utvecklande och jag känner att jag gör skillnad. Det är många kollegor som har skrivit fint om mig i nomineringarna, det värmer, säger Heléne Wissing, som har varit med och byggt upp en del av hantverksprogrammet och frisörutbildningen på skolan.

Olika utmaningar

 Hon berättar att eleverna möter olika hinder på grund av funktionsnedsättningar.

– En del kan ha problem med minnet, andra med motorik eller att hålla fokus. Vi yrkeslärare behöver många gånger vara extra kreativa och tålmodiga. Det är viktigt att eleverna behåller lusten för lärande och att de vågar att tro på sig själva. Det gäller att se och uppmuntra framstegen som kan betyda enormt mycket för deras självkänsla, säger Heléne Wissing.

Utbildningen är fyra år och de två sista åren har eleverna APL två dagar per vecka. En anställd på skolan arbetar enbart med att ordna platser.

– Vi måsta hitta anpassningar som fungerar på APL. Några elever orkar bara några timmar per dag och andra mer. Så det gäller att ha goda relationer med förstående handledare på APL-platserna.

Är det APL på frisörsalonger eller på andra arbetsplatser?

– Vi har haft några elever genom åren som har varit på salonger. Andra platser är butiker, förskolor och hunddagis för att ta några exempel. Det gäller att med fingertoppskänsla placera eleverna så att de känner att de kan lyckas och få den viktiga arbetsträningen. Det är ju ännu svårare för våra ungdomar än för andra unga att komma in på arbetsmarknaden efter gymnasiet, svarar Heléne Wissing.

Hon är nu inne på sitt nionde år som yrkeslärare på anpassad gymnasieskola.

– Nu ska vi bredda till frisör, mode och design.

Tidigare har hon arbetat som frisörlärare på S:t Eriks gymnasiums hantverksprogram.

Hur skulle du beskriva skillnaden att arbeta på traditionell gymnasieskola jämfört med anpassad gymnasieskola?

– Det kräver ännu mer av mig som pedagog på anpassad gymnasieskola. Jag behöver äga klassrummet och i situationerna fånga upp eleverna och anpassa utifrån där de befinner sig. Det handlar om att vara helt närvarande och kreativ som lärare. Jag utmanas och utvecklas med att få arbeta med de här fantastiska ungdomarna. Det finns inget bättre än att se när de lyckas med en uppgift, som de i början av utbildningen inte trodde att de skulle klara. 

Heléne Wissing undervisar i alla fyra årskurser. Ettor och tvåor samt treor och fyror läser tillsammans. I varje grupp brukar det var sex till tolv elever. I år är det fem killar i klasserna vilket är ovanligt många.

– Det är roligt att intresset är stort även bland pojkarna.

Tempot är högt

 I frisörundervisningen övar eleverna på dockor med olika frisyrer.

 – Vi har några tidigare elever som arbetar som frisörer i dag. Men generellt sett är det svårt för eleverna att få jobb oavsett bransch. Man önskar att fler skulle se att alla har något att bidra med. Möjligen kan det vara lättare ute i landet här i storstan är tempot väldigt högt.Priset som Årets yrkeslärare är instiftat av WorldSkills Sweden. Det delas ut i olika regioner till en man och en kvinna. Årets manliga yrkeslärare i Stockholm är Fredrik Köhler på naturbruksprogrammet på Spånga gymnasium.

LÄS ÄVEN:

Årets yrkeslärare: Eleverna måste våga fråga

Prisad lärare: ”Fler måste utbilda sig till yrkeslärare”