Sana Stonem och Siar Rasooli uppskattar att få träna på engelskan i en trygg miljö.
Till startsidan
Pedagogik Fel säng, fel mat eller fel frisyr. Det är några utmaningar som eleverna från Yrkesgymnasiet får lösa på engelska. Det finns bara fördelar med att integrera olika ämnen, tycker engelskläraren Armina Imamovic och yrkesläraren Carolina Alexandersson.
"Good afternoon. How can I help you?” Dagens uppgift för eleverna på Yrkesgymnasiet i Göteborg är att hantera en missnöjd engelsktalande gäst eller kund. Eleverna har skrivit dialog till en rad olika fall och nu är det dags att spela upp inför lärare och kurskamrater. Eftersom de är en blandad klass är det förutom engelska en hel rad olika yrkesämnen som ska bedömas.
I dag är hotell och turismläraren Carolina Alexandersson och engelskläraren Armina Imamovic på plats. För de övriga yrkeslärarna filmas rollspelen så att de kan bedöma dem senare.
– Det bästa är naturligtvis att alla berörda lärare är med, men när det är så många inblandade kan det vara svårt att få ihop schemat, säger Carolina Alexandersson.
Först ut bland rollspelen är Sana Stonem som står i en hotellreception. Natalie Bjursjöö agerar gäst. Hon ska checka in och blir missnöjd av flera orsaker: först är rummet inte färdigt, sedan är sängen inte stor nog.
– Wrong again. The room is not what I had expected. I will write a bad review, säger hon upprört.
– I'm so sorry. Can I maybe offer you some chocolate or champagne as compensation, föreslår Sana Stonem.
– Jättebra att du ber om ursäkt och ger flera olika förslag på kompensation som gästen också tar emot, kommenterar Carolina Alexandersson. Ett tips är att alltid i förväg kolla med arbetsgivaren vilken typ av ersättning som är okej. Får man ge rabatt? Bjuda på något i restaurangen? Eller ge en kupong? Målet är ju att gästen ska känna sig nöjd.
Sana Stonem och Siar Rasooli uppskattar att få träna på engelskan i en trygg miljö.
Näst ut är frisöreleven Didi Bernhardsson vars kund gestaltas av Carolina Alexandersson. Hon vill ha samma nyans på håret som Disneyprinsessan Ariel, men berättar inte att hennes hår redan är behandlat och därför blir resultatet grönt i stället för rött. Till slut lyckas Didi Bernhardsson tillfredsställa även den här kunden genom att lova en ny behandling utan kostnad.
Nu är det dags för Natalie Bjursjöö, som går på restaurang- och livsmedelsprogrammet, att agera servitris. Ett kuvert står uppdukat men gästen vill byta bord till fönsterbord, vilket tyvärr inte är möjligt. Men med god mat och en fri drink i baren slutar även den här historien lyckligt.
– Tänk på kroppsspråket som är så viktigt i de här situationerna. Att inte luta sig över en gäst eller att verka nonchalanta utan att vi är ödmjuka och tydligt visar att vi är där för dem, säger Carolina Alexandersson.
– Jag ser också den stress som flera av er känner. Men försök att ta det lugnt. Ni kommer att möta den här typen av gäster och då är alltid det bästa att tala långsamt och tydligt och att inte hetsa upp sig, säger Armina Imamovic.
Det är tredje året som Carolina Alexandersson och Armina Imamovic jobbar ämnesintegrerat med gäst- och kundbemötanden på engelska, och de ser bara fördelar med att samarbeta.
– Det blir roligare, man har någon att bolla med och man sparar mycket tid, säger de.
Och eleverna håller med. De upplever inte att det känns stressigt att bli bedömd av flera lärare vid samma tillfälle utan tycker i stället att det gör uppgifterna extra meningsfulla.
– Det blir att slå två flugor i en smäll, säger Sana Stonem.
Förutsättningen för att få till ett gott samarbete över ämnesgränserna är god planering och att tydliggöra målen tipsar Armina Imamovic och Carolina Alexandersson.
– Till en början behöver man lägga tid på att göra ett bra upplägg för båda ämnena. Vad är det som ska bedömas i respektive kurs? Vad måste uppgiften innehålla? Hur kan den presenteras? säger Carolina Alexandersson.
Allra bäst blir det om båda lärarna finns med i klassrummet så att de tillsammans kan arbeta med processen. På Yrkesgymnasiet har yrkeslärarna ett flexibelt schema, eftersom de gör många APL-besök, och Carolina Alexandersson har därför kunnat vara med på en del av Arminas Imamovics lektioner.
– Men förutsatt att man vill samarbeta går det ju oftast att lösa, säger Armina Imamovic som har erfarenhet från flera skolor.
Förutsatt att man har lagt tid på att ta fram ett bra upplägg, ser de inte heller någon större risk att ett av ämnena förbises eller kommer i kläm.
– I engelskan kan jag bedöma språkfärdigheter oavsett innehåll och situation. Dessutom är det här momentet bara en del av undervisningen. Jag har gott om tid att göra andra delar som exempelvis litteratur, säger Amina Imamovic.
För henne innebär samarbetet att hon får en bredare bild av eleverna genom att se dem i sin yrkesroll.
– Oftast växer de och visar en annan sida än vad de gör på en vanlig engelsklektion. Att möta dem i exempelvis frisörsalongen eller verkstaden hjälper mig att skapa relation och ger mig förståelse för vad de arbetar med.
Armina Imamovic och frisöreleven Didi Bernhardsson.
Dessutom får hon värdefull information som hon kan använda i engelskundervisningen.
– När de kommer tillbaka från sin APL börjar jag alltid lektionen med att be dem berätta vad de har gjort. När de berättar om olika situationer frågar jag: vad hade du sagt om detta hade varit på engelska?
Att ofta anknyta till yrkesämnena gör att engelskundervisningen känns mer meningsfull för eleverna och på köpet lär de sig en hel rad nya glosor:
– Vad heter exempelvis plåttak på engelska? Eller olika sorters rör, verktyg eller ovanliga sjukdomar?
På Yrkesgymnasiet finns flera ämnesintegrerade samarbeten mellan olika lärare. Carolina Alexandersson berättar att hon har gemensamma uppgifter med idrottslärarna när det gäller ergonomi och med svensklärarna där eleverna exempelvis får skriva vetenskapliga PM om hållbar turism och göra sitt cv. Armina Imamovic samarbetar bland annat med vårdlärarna och låter elever skriva en sjukdomsmanual med diagnoser och behandlingar på engelska. Under våren hade de dessutom en temavecka som inbegrep alla lärare och alla ämnen på skolan.
– Vi arbetade med ”Göteborg 400 år” och gjorde en utställning och en tidslinje om hur staden förändrats och utvecklats. Byggeleverna tittade på arkitektur, vårdeleverna på sjukdomar, frisör på hårmode och så vidare. Sedan avslutade vi med att alla fick springa eller gå vårt eget Göteborgsvarv, säger Carolina Alexandersson.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.