Självskattning på APL skapar närvaro

Helen Lindquists självskattningsmodell används även på skolans naturbruks- och el- och energiprogram.

Helen Lindquist och hennes kollegor har utvecklat en självskattningsmodell för samtal med elever under APL, och som kan användas på flera yrkesprogram. Syftet är att förenkla samtalen om yrkeskompetens.

När elever är ute på APL kan det vara svårt att se sin egen utveckling. Men Helen Lindquist och hennes kollegor har skapat en enkel och tidseffektiv metod. En slags självskattningsmall – på ett A4-ark – som är uppdelad i fem nivåer med rubrikerna: frånvarande, omotiverad, funktionell, anställningsbar och flygfärdig. Med hjälp av mallen får APL-eleven själv skatta sin prestation på arbetsplatsen.

Även relationen mellan elev och lärare kan stärkas med hjälp av modellen. Foto: Christian Ekstrand.

Helen Lindquist jobbar på hotell- och turismprogrammet på Realgymnasiet i Linköping, men mallen används även på skolans andra yrkesprogram.

– Självskattningsmallen fungerar som ett underlag i samtalen mellan yrkeslärare och elev när eleverna har påbörjat sin praktik. Ambitionen är att analysera yrkeskompetens och visa eleverna hur små steg och justeringar kan göra stor skillnad.

I spalten med rubriken ”Funktionell” står det: ”Lyssnar – ögonkontakt större delen av tiden.” I samma spalt, men längst ned: ”Frågar – vad kan jag göra nu?”

Helen Lindquist arbetade 25 år i hotellbranschen innan hon beslöt sig för att bli lärare. Foto: Christian Ekstrand.

– Mallen är ett hjälpmedel för att sätta fingret på vad som behöver utvecklas. Det handlar om att ge eleverna insikt i vad som behövs på praktiken och om att fånga upp de som inte riktigt förstått sitt ansvar, utan att trampa någon på tårna. En del tror ju att de är flygfärdiga efter tre veckor, konstaterar hon och ger ett exempel på vad hon kan säga till en elev under de här samtalen:

– När du står i receptionen och inte har något att göra, säg något, fråga om något. Ha som mål att varje dag prata med en gäst, för om man tänker på vad man gör så blir det självklart till slut.  

Så får eleverna bedöma sig själva

  • Mallen har fem kategorier: frånvarande, omotiverad, funktionell, anställningsbar och flygfärdig. Under varje rubrik står fem beteenden med nyansskillnader uppspaltade – från mest till minst önskvärt. Exempel som eleven kan förhålla sig till: Lyssnar men upplevs inte som man lyssnar. Frånvarande men hör av sig i god tid. Spenderar tid på att bortförklara sig ...
  • Mallen gör det tydligt för eleven var hen befinner sig och fångar upp de som ännu inte förstått sitt ansvar. Metoden är tidsbesparande och användbar i många olika yrkesprogram. Alla inblandade – elever, lärare och ibland handledare – får ett gemensamt språk för vad som behöver utvecklas, särskilt sådant som annars kan vara svårt att beskriva.
  • När elever jobbar med människor är det ofta de små, omätbara detaljerna som gör skillnad. Modellen hjälper dem att förstå hur små beteendeförändringar, som att hälsa på en gäst eller fråga ”vad kan jag göra bättre?”, kan ta dem till nästa nivå.
  • I början behöver många mycket stöd. Då blir modellen ett verktyg för att motivera och ge riktning. Den ger också insikter om att eleven måste ta egna initiativ för att kunna utvecklas för att bli anställningsbar. Självskattningen blir också ett sätt att prata om verklig yrkeskompetens.

Källa:Helen Lindquist.