 
                        Andraårseleven Anton Wessman styr in mot pallen i verkstaden. Han menar att killarna på programmet ofta har större självförtroende än tjejerna men att tjejerna ofta klarar sig bättre i de teoretiska ämnena. Foto: Christopher Hunt
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
							
						Betygsglappet
						I våras klarade samtliga elever på transportprogrammet i Upplands-Bro sin examen på tre år – såväl killarna som de tre tjejerna.
– För att alla ska klara sig måste vi se till allas individuella behov, säger teknikläraren Rolf Aastrup. 
					
Det är onsdag eftermiddag i ett industriområde i Kungsängen norr om Stockholm. Eleverna som läser transportinriktningen på fordons- och transportprogrammet har tid i verkstaden som ligger några kilometer ifrån skolan.
Det är bromssystem på schemat och runt demonstrationsbänken står ett tiotal elever och lyssnar till beskrivningar av luftströmmarna vid användning av parkeringsbromsen. De flesta är killar, men där finns också några tjejer.
Izabell Tillenius Strömmer går i trean och är mycket nöjd med utbildningen:
– Jag kan ta alla körkort. Och jag kommer att få jobb där jag gör min praktik, säger hon när vi gått över till lastbilen där en klasskamrat just är i färd med att fälla förarhytten för att alla ska se vad som döljer sig undertill.
Var du orolig för att börja på ett program med så få tjejer?
– Ja, lite grann. Men jag är van vid killkompisar.
Läraren Rolf Aastrup är medveten om utmaningarna med en miljö dominerad av killar:
– Vi tolererar inte nedsättande kommentarer eller fula ord. Och det är förbjudet att kalla motorstopp för kärringstopp!
När vi knöt mattetalen till verkligheten lossnade det.
Han är rädd om flickorna och mån om att uppmärksamma dem om de hamnar i bakgrunden.
– De ska få studiero och mötas med respekt. Men det gäller självfallet alla elever.
Både han och de andra lärarna understryker att flickorna många gånger är vassare än killarna och mer attraktiva hos företagen.
– De kör säkrare och mer bränslesnålt, har mindre av prestigetänkande.
Men oavsett kön, när ungdomarna börjar ettan på programmet kan det bli tufft för dem.
– Många har haft stödlärare i nian, de har haft svårt med de teoretiska ämnena. Och första året här är inte enkelt, utöver krävande kärnämnen har de tunga kurser i grundläggande teknik. Och mycket läxor.
De har haft relativt få avhopp från programmet, men när de sker så sker de oftast just i ettan. Rolf Aastrup gjorde nyligen en förändring för att minska risken.
– I tvåan och trean är de halvtid ute på praktik, men i ettan var de tidigare enbart i klassrum. När jag insåg att verkstaden var ledig en halvdag i veckan fick jag igenom att ettorna kunde vara där då. Det gör veckan mindre tung.
Efter att ha inhämtat synpunkter från eleverna har han också gjort proven mindre - men samtidigt mer frekventa. Det har ökat andelen som klarar dem. Man har också infört veckovisa utvärderingar av undervisningen, för att löpande ha koll på vad som funkar och inte funkar. Och för att eleverna själva ska förstå när de gjort rätt.
 
                        Andraårseleven Anton Wessman styr in mot pallen i verkstaden. Han menar att killarna på programmet ofta har större självförtroende än tjejerna men att tjejerna ofta klarar sig bättre i de teoretiska ämnena. Foto: Christopher Hunt
– Många behöver kontinuerlig bekräftelse, deras självkänsla är inte alltid så hög, säger Rolf Aastrup, som är van vid att hantera osäkra ungdomar efter många år i försvaret.
Ute på verkstadsgolvet rattar andraårseleven Anton Wessman sin gaffeltruck, varsamt måttar han in gaffeln för att plocka med sig en lastpall. Han har märkt hur killarna i klassen ofta har ett mer naturligt självförtroende:
– Tjejerna kan vara rädda att misslyckas med nya grejer, vi killar är mer pigga på att testa nytt. Misslyckas vi så testar vi igen.
Samtidigt konstaterar han att tjejerna ofta är bättre på de teoretiska bitarna. Hur kommer han själv att göra? Läsa upp till högskolebehörighet?
– Inte nu, jag kommer få jobb ändå. Men kanske längre fram, vi får se.
Arbetslagsledaren Magnus Nordahl har sedan han kom till skolan för fyra år sedan bidragit till att fler klarar examen på utsatt tid. En ytterligare förklaring kan vara att de numera ännu tydligare kopplar de teoretiska ämnena till de praktiska.
– I kullen där alla klarade godkänt i våras hade sex elever tidigare haft underkänt i matematik. Studiestödet nere på gymnasiet hade inte räckt, men när vi knöt mattetalen till verkligheten lossnade det.
En av lärarna är den 77-åriga tidigare mätingenjören Arne Björklund. Med pedagogisk fingertoppskänsla lyckas han lära dem procent genom att till exempel be dem räkna ut hur tungt man kan lasta en gaffeltruck utan att den faller framåt.
– Vi måste få dem att förstå varför de teoretiska kunskaperna är viktiga, säger han.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
 
						 
					Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
 
					Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
 
						Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
 
						 
                    Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
 
					Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
 
					Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
 
						Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
 
                        Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
 
						 
					Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
 
					Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
 
						Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
 
						 
                    Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
 
					Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
 
					Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
 
						Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
 
                        Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
 
						 
					Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
 
					Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
 
                        Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
 
						Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
 
						 
                    Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
 
					Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
 
					Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
 
						Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
 
						 
                    Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
 
                         
					Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
 
					Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
 
                        Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
 
						Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
 
						 
                    Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
 
					Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
 
					Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
 
						Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
 
						 
                    Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
 
					Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
 
					Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
 
						Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
 
						 
                    Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
