
Fredrik Bergströms elever brukar ibland få bestämma var rasten ska ligga under en lektion, men de kan inte säga att de struntar i rasten för att få gå hem tidigare.
Eleverna kanske ges inflytande, utan att veta om det. Det är också ett intressant perspektiv i frågan om elevinflytande, tycker yrkesläraren Fredrik Bergström. Foto: Sophie Lagerholm
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt. Han låter sina elever vara delaktiga i vissa beslut, men kompromissar aldrig om ämnesinnehållet.
Innan man talar om elevinflytande bör man tala om vad det är – vad eleverna ska få inflytande över och vad det syftar till. Det anser yrkesläraren Fredrik Bergström på Praktiska gymnasiet i Linköping. Han tycker det är svårt att svara på om elevinflytandet på hans skola har ökat eller inte de senaste åren, men berättar att det är en fråga som ständigt finns närvarande, i arbetslaget och på skolan. Mycket på grund av de årliga elevenkäterna från både Skolverket och skolans huvudman där frågan om elevinflytande är central.
– Jag tycker att det är för stort fokus på resultaten från elevenkäterna. Visst är det bra att man tar tempen på vad eleverna tycker men det är svårt att veta vad det ska leda till. Man borde satsa på högre måluppfyllelse i stället. Elevinflytande är viktigt men det finns så många andra värden som är viktiga.
"Vi får nästan peka på eleverna och säga: i dag har ni elevinflytande”.
Sedan påpekar han att det säkerligen finns forskning och beprövad erfarenhet som säger att elevinflytandet är en viktig faktor i skolan. Men att det är problematiskt att försöka mäta inflytandet.
– Vi får nästan peka på eleverna och säga ”i dag har ni elevinflytande”, och då blir det ju väldigt syntetiskt. Då har man elevinflytande för att kunna säga att man har det.
Fredrik Bergström arbetar på Praktiska gymnasiet i Linköping. Foto: Sophie Lagerholm.
Dessutom, tillägger han, kanske elevinflytandet inte ens är efterfrågat, även om eleverna har fått komma med åsikter.
– Då kanske man ändå får ett lågt värde på enkäten och då undrar man ju vad det är som gör att eleverna missar att de har inflytande över arbetet. Men visst vore det jättefint om man kunde lyckas med att skapa ett inflytande som leder till att eleverna sitter som tända ljus på lektionen, i ett ämne som är ganska tungt.
Liksom alla andra skolor fyller även lärarna i medarbetarenkäter där elevinflytande är en del: Hur man jobbar med det? Kan du bli bättre på det?
– Jag har efterfrågat lektionsbesök från ledningen, men det är ingen som kommer. Om vi säger att vi jobbar med elevinflytande och förklarar hur vår modell ser ut så känns det som att ledningen är nöjd, säger han och poängterar att han ändå trivs väldigt bra på sin arbetsplats.
Fredrik Bergströms elever brukar ibland få bestämma var rasten ska ligga under en lektion, men de kan inte säga att de struntar i rasten för att få gå hem tidigare.
I Yrkeslärarens enkätundersökning svarar 65 procent att en av de mest negativa aspekterna av elevinflytande i undervisningen är att det leder till att eleverna väljer det minst krävande alternativet. Fredrik Bergström är inne på samma spår.
Om eleverna själva fick bestämma hur den teoretiska undervisningen skulle gå till, ja då vill de ta bort den helt, konstaterar han.
– De skulle föreslå att de fick gå hem tidigare och då är vi illa ute. Om de tror att det är elevinflytande så kommer de ju få flera nej, exempelvis när det gäller önskemål om längre raster eller om att slippa prov. Sådana önskemål kommer vi ju aldrig kunna tillmötesgå. Det de ser som inflytande är sådana saker som det pedagogiska frirummet inte tillåter.
Fredrik Bergström jobbar med elevinflytande på olika sätt, men kompromissar inte om ämnesinnehållet. Han påpekar att det är ganska enkla saker, men som ändå verkar uppskattas av eleverna. Exempelvis när de har en lång teorilektion framför sig.
– Då får en av eleverna bestämma var rasten ska ligga. Totalt har vi 20 minuter rast och de kan inte säga att vi kör hela lektionen för att få gå hem tidigare. Efterhand brukar de välja att lägga rasten på ungefär samma ställe.
1. Ge eleverna möjlighet att fatta små beslut. Genom att låta eleverna bestämma detaljer som när rasten ska vara eller vilket ämnesområde de vill börja med, ger du dem inflytande utan att förlora kontrollen över kursinnehållet.
2. Involvera eleverna i planeringen av studiebesök. Att låta eleverna vara med och välja studiebesöken, genom att rösta på olika alternativ, gör upplevelsen mer engagerande och ger dem ett ansvar i beslutsfattandet.
3. Skapa en känsla av delaktighet i val av arbetsplats. När elever ska välja sin lärlingsplats eller APL – låt dem väga fördelarna med olika arbetsmiljöer. Att ge dem möjlighet att välja den typ av miljö de trivs bäst i gör att de känner sig mer engagerade och motiverade.
Ett annat exempel kan vara då de ska gå igenom ett område som går att dela upp i två delar. Då inleder Fredrik Bergström med att förklara syfte och innehåll.
– Sedan frågar jag vilken del de vill börja med: den här eller den här? Vi väljer alltså inte bort något, men de kan välja var vi ska börja. Ofta brukar det sluta med att de frågar oss lärare vad vi tycker, hur vi brukar göra. Och så håller de med.
Fredrik Bergström tycker att arbetet med elevinflytande innebär en fin balans mellan att ge eleverna spelutrymme, inte göra dem besvikna och att få dem att förstå att alla alternativ inte är möjliga.
– Många saknar förmågan att fatta beslut som främjar deras utveckling. De ser ju inte hela bilden. Att man inte bara kan välja bort vissa delar. Och att det inte är vi lärare som har bestämt innehållet i kursen. Vi är bara budbärare.
Ålder: 52 år.
Bor: Svartåfors utanför Linköping.
Familj: Fru och två barn.
Undervisar i: Fordonsprogrammet, personbilsmekaniker och lärlingsutbildning.
Fritid: Hobbybilar och kvällspromenader.
Därför tycker jag om att vara lärare: För att jag får möta ungdomar och följa deras utveckling till kommande samhällsmedborgare.
LÄS MER:
Utan repetition inget arbetsflöde
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Forskning Vilka möjligheter och utmaningar finns det med simulatorstödd undervisning? Det är en frågeställning i ett nytt forskningsprojekt.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Vad innebär de nya yrkesprogrammen för elevernas framtid, deras anställningsbarhet och hur det påverkar undervisningen? De frågorna ställer sig yrkeslärarna Magnus Fast och Eva Bida.
Undervisning Alla yrkesprogram har sin egen historia. Barn- och fritidsprogrammet började utkristallisera sig i slutet av 1800-talet, med barnträdgårdslärarinnor och arbetsstugor.
Debatt DEBATT: Mats Ek, yrkeslärare på el och energiprogrammet, är försiktigt positiv till förslaget om nya yrkesprogram.
Skolpolitik Ett helt nytt och mindre omfattande yrkesprogram vid sidan av de andra nationella programmen – med speciella yrkesprov. Så vill regeringens utredare få in fler elever till gymnasiet.