Så här ser utvecklingen mellan åren ut. Källa: Ung företagsamhet.
Till startsidan
I dag driver 14 104 elever UF-företag på yrkesprogrammen, berättar Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet. Yrkesläraren Isak Strömberg har arbetat med UF-företagsamhet i åtta år. Foto: Adobe stock och privat.
Företagande
Allt fler elever på yrkesprogram arbetar med Ung Företagsamhet (UF).
– Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster, säger yrkesläraren Isak Strömberg.
På hans skola finns ett UF-företag som ordnar friskvård för pensionärer.
Tove Jarl är vd för Ung Företagsamhet (UF) i Sverige. Hon nämner flera positiva värden med att elever i gymnasiet får driva företag.
– De får utveckla de entreprenöriella förmågorna. Då tänker jag på kreativitet, problemlösning, självledarskap och inte minst så bygger de upp sitt självförtroende. Alla ska ju inte bli företagare efter gymnasiet men genom UF lär de sig om arbetslivet och hur företag fungerar, säger Tove Jarl.
UF-företag bland yrkeselever slår rekord. Den senaste statistiken från organisationen visar att 14 104 elever driver UF-företag på yrkesprogrammen. Det är 1 506 fler unga företagare jämfört med förra läsåret. Antalet har ökat på tio av tolv yrkesprogram.
– På yrkesprogrammen använder elever ofta sina yrkeskunskaper i UF-företagen. Det blir många gånger häftiga företag med hög omsättning.
Vård- och omsorgsprogrammet har förhållandevis få UF-företagare.
– Det kan bero på inställningen hos rektorer och lärare. De säger att elever inte kommer att bli företagare, men vården är ju en sektor som behöver innovation och där ungas idéer kan tas till vara.
Tove Jarl tror att UF kan växa även i samband med Gy-25.
– Men det kräver bland annat att en del program lägger in entreprenörskap som programfördjupning på de program där ämnet inte ingår.
Så här ser utvecklingen mellan åren ut. Källa: Ung företagsamhet.
Forskning från Danmark visar att UF har en stark påverkan för självförtroendet hos unga kvinnor, berättar hon.
– Det är värdefullt med tanke på dagens ojämställda näringsliv. UF-företag har dessutom en positiv effekt på elever som kommer från icke-akademiska hem. Det är en
jätteviktig uppgift.
Yrkesläraren Isak Strömberg har arbetat med Ung Företagsamhet i åtta år på Solna gymnasium.
– Jag har märkt att många tjejer som kanske varit lite tillbakadragna från början i gymnasiet växer när de får leda och presentera sina företag på mässor och liknande, säger Isak Strömberg, som är yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet med inriktning fritid och hälsa.
Hans elever arbetar med UF i årskurs tre. Kursen i entreprenörskap på 100 poäng är obligatorisk som programfördjupning på Solna gymnasium.
– Det här kanske är den enda kursen på skolan som har ett upplägg där eleverna får styra mycket medan jag guidar dem i processen. Jag har också mycket stöd av materialet från organisationen UF, säger Isak Strömberg.
Inledningsvis ska eleverna ta fram en affärsidé, affärsplan och börja marknadsföra sin tjänst.
– Tjänsten ska rimma med utbildningens mål. Vi får även in gymnasiearbetet i och med att eleverna ska ta fram en tjänst. Inom gymnasiearbetet ska eleverna göra en aktivitetsplan som ska genomföras, beskrivas och utvärderas, säger Isak Strömberg.
I varje UF-företag ingår det tre till fem elever, som har olika roller; vd, marknadsansvarig och ekonomiansvarig. Det här läsåret arbetar ett företag med att träna unga som vill utveckla sitt fotbollsspel. Ett annat företag arrangerar företagsturneringar inom olika idrotter. Ett företag – ”Äldres glädje UF” – vänder sig till seniorer för att erbjuda träning och social samvaro. Två gånger per vecka samlar de cirka 20 pensionärer i Vasalundshallen i Solna.
– Det här företaget har fått utmärkelser av Solna stad för sin affärsidé.
Isak Strömberg betonar att det krävs att UF-företagen arbetar hårt och oftast lyckas det bra.
– I slutet på året blir det ju pengar till eleverna beroende av hur årsredovisningen ser ut. Så det är en sporre.
På Solna gymnasium är det ekonomiprogrammet samt barn- och fritidsprogrammet som har UF-företag.
– Jag och ekonomiläraren jobbar en del ihop med UF så det underlättar och min kollega undervisar i gymnasiearbetet. Det kollegiala samarbetet är nyckeln till både elevernas och vår arbetsglädje. Eleverna styr mycket själva men mot slutet kan jag behöva stötta en del för att de ska få fart i sina företag.
… att lärare ser att individuella skillnader påverkar elevernas engagemang och vad de får ut av deltagandet, men att det är oklart vilka elever som får mest ut av UF-företagande.
… att elever med en rådgivare verkar utveckla bättre entreprenöriella färdigheter, men för mycket rådgivning verkar ha en negativ effekt.
… att UF-företagande, enligt kritiker, kan hindra andra sätt att undervisa om entreprenörskap, och att UF:s tävlingsinriktade struktur och fokus på mässor och pitch-tävlingar skapar en ”en-storlek-passar-alla”-logik som kan vara problematisk.
… att UF-företagande tycks påverka elevernas utveckling, men att det inte påverkar lärarnas undervisning av hela klassen.
… att lärarna anser att eleverna ofta får ökat självförtroende inför framtida lärande.
Källa: Fonden for Entreprenørskabs rapport ”En undersökning av vilka synliga avtryck som undervisning i UF-före-tagande har på gymnasieelever”, av forskaren Kåre Moberg.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.