Ge specialpedagogen fullt mandat för särskilt stöd

Bakgrundsfoto: Adobe Stock
Debatt Specialpedagogens roll måste lyftas, inte sänkas, skriver Antonia Nilsson, legitimerad yrkeslärare, i en debattartikel.
LÄS MER Elin Z: Bannlys hokuspokus om npf i skolan!
Lärare går på knäna, rektorer drunknar i ansvar och allt fler elever lämnar grundskolan utan behörighet. Vi ser ökande skillnader mellan elever och skolor – och en elevhälsa som inte räcker till.
När skolan närmar sig bristningsgränsen blir rektorernas uppdrag omöjligt. De ska leda personal, hantera budget, bära det juridiska ansvaret för arbetsmiljö och betyg – och samtidigt fatta beslut om avancerade specialpedagogiska frågor. Det är ohållbart. Rektorer har sällan utbildning i specialpedagogik. Resultatet blir att många elever inte får det stöd de behöver i tid.
Ge specialpedagogen mandat i nivå med rektor i frågor om särskilt stöd, så att beslut grundas i pedagogisk expertis och inte i ekonomi.
Mitt i detta finns specialpedagogen. En högutbildad resurs på avancerad nivå, profession med unik kunskap om hur lärmiljöer kan utvecklas, hur hinder kan undanröjas och hur elever kan få rätt stöd i tid. Men i dagens system reduceras specialpedagoger ofta till administratörer utan mandat. Det är ett enormt slöseri.
Reformer behövs, men av annat slag än de nu aktuella. Nämligen:
- Inför specialpedagogisk legitimation för specialpedagoger – för att ge yrket högre status och tydligt ansvar.
- Ge specialpedagogen mandat i nivå med rektor i frågor om särskilt stöd, så att beslut grundas i pedagogisk expertis och inte i ekonomi.
- Lagreglera specialpedagogens roll som strategisk ledare/ chef i elevhälsan – för att säkra långsiktighet och inkludering.
Denna förändring skulle ge avlastning åt rektorer, öka rättssäkerheten för eleverna och locka fler att utbilda sig till specialpedagog.
Om Sverige menar allvar med en likvärdig och inkluderande skola kan vi inte fortsätta låta specialpedagogens kompetens hamna i skymundan. Det är dags att ge specialpedagogen rätt position och mandat. Det kan bli en nyckel till att rädda skolan. Om inget görs kommer bara allt fler barn att falla mellan stolarna.
LÄS ÄVEN
Panelen: Reaktiv i stället för proaktiv skola?
Specialpedagog specialiserad på läsning
”Revirtänkande och maktkonflikter hör inte hemma i elevhälsan”