Inspiration! Både praktiskt och på djupet om specialdidaktik

Johanna Lindgren Chin och Emma Leffler har skrivit boken ”Specialdidaktik – en handbok”.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
LÄS MER Boktips: Allt om specialdidaktik
Redan vid en snabb bläddring står det klart att detta är en praktisk och konkret bok. Här finns listor, formulär och mycket bilder. Om man sedan är en läsare som börjar från början så får man en ordentlig introduktion och boken lever som den lär med en tydlig struktur som hjälper läsaren att packa upp det rika innehållet. Att skapa stödjande strukturer av olika slag är en genomgående tanke i boken oavsett utmaningarna som eleverna möter. Det kan till exempel handla om fysisk lärmiljö, relationer, skrivande och matematik. Om man i stället är en sådan läsare som kastar sig in i mitten av boken där en lista eller en rubrik fångar ens uppmärksamhet så fungerar det lika bra just för att varje kapitel är noga strukturerat i sitt innehåll.
NY BOK
Titel: Specialdidaktik – en handbok
Författare: Emma Leifler, Johanna Lindgren Chin
Förlag: Studentlitteratur
Kapitlen överlappar delvis varandra då rubriker som till exempel ”Visuellt stöd” kan sägas ingå även i kapitlet ”Tillgänglig lärmiljö”. Men det är inte en nackdel utan förstärker det sammantagna budskapet om att tillgänglighet inte går att stycka upp i delar utan behöver genomsyra elevens hela skoldag, i allt från ämnesinnehåll till utformningen av klassrum och korridorer och det som sker på fritids. Genom att sätta elevens behov i centrum bör specialdidaktiken finnas där oavsett vilket ämne som står på schemat eller vilken lärare som är närvarande.
Precis så här ska en handbok fungera – man blir inte färdig med den utan den kommer att finnas med under en lång tid att hämta både praktik och teori från.
En stor förtjänst är de många referenserna i den löpande texten och den digra litteraturlistan i slutet av boken som uppmuntrar till fördjupning. Att förenkla vägen till vetenskapliga artiklar är en god gärning då många inte har tid att leta i databaser efter relevant litteratur. Det är viktigt för att fördjupa sin egen kunskap men också för att kunna visa på den vetenskapliga förankringen i valet av verktyg och arbetssätt i skolan. Bokens författare påpekar också just detta i epilogen – att det handlar om både teori och praktik. Vid en första läsning inspireras jag främst av de många praktiska exemplen medan jag i nästa varv backar tillbaka, kikar på referenser, funderar på hur jag ska läsa vidare. Precis så här ska en handbok fungera – man blir inte färdig med den utan den kommer att finnas med under en lång tid att hämta både praktik och teori från.
Allt i boken tilltalar inte alla, det kan behöva sägas. Men jag är rätt säker på att elever som mår bra av stödjande strukturer finns på varenda skola. Vem som ser till att eleverna får det stöd de behöver kan se olika ut, men ju större skolans gemensamma verktygslåda blir, desto lättare och snabbare går det att tillsammans skapa en tillgänglig undervisning för alla elever.
LÄS ÄVEN
”Vi är gisslan i vårt eget engagemang”
Speciallärarens fokus: ”Eleverna måste med”
Boktips: Handfast om inkludering