
Ida Simberg på arbetsrummet.
Mitt jobb Som en byggnadsställning. Så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan. ”Jag hjälper till med relationer på alla plan, mellan elever, lärare och vårdnadshavare.”
LÄS MER Att vara spec på Estniska skolan: ”Alla gör det där lilla extra”
Efter många år som lärare vidareutbildade Ida Simberg sig till specialpedagog. Redan under utbildningen började hon arbeta på Hermods vuxenutbildning, där hon var specialpedagog för åtta olika skolor runt om i Stockholm. Men att arbeta på kontor och med vuxna elever var inte så härligt som hon från början hade tänkt sig. Saknaden efter att få träffa elever och ungdomar växte sig allt starkare och hon började se sig om efter ett nytt jobb. Det var då det dök upp – resursskolan Magelungen i Älvsjö.
– Jag hade hört mycket gott om Magelungen, säger hon. Det är ju en erkänd verksamhet med både resurs- och behandlingsskolor och när jag och en kursare skrev vår uppsats med inriktning på problematisk frånvaro kontaktade och intervjuade vi just Magelungen. När jag sedan tittade efter intressanta tjänster dök de upp igen. En slump, men kanske var det meningen …
I verksamheten är alla nära och det innebär också korta beslutsvägar.
80 procent av sin tjänst har Ida på skolans högstadium med totalt 44 elever varav sex är behandlingselever, resterande 20 procent gäller skolans låg- och mellanstadier med dess åtta elever. Det är en liten, personaltät skola, vilket Ida uppskattar.
– I verksamheten är alla nära och det innebär också korta beslutsvägar. Det är ett 15-tal personer som arbetar på golvet dagligen, och det finns ytterligare en specialpedagog förutom jag, samt behandlingschef och rektor.
Ida Simberg på arbetsrummet.
Hon har varit på skolan sedan slutet av 2022 och i uppdraget just nu ligger att kartlägga skolans fysiska och psykosociala lärmiljöer. Ida arbetar dessutom som ledningsstöd till rektorn samt med skolutveckling och olika processer. Dessutom är hon med i elevhälsoteamet, som har en stor och central roll på skolan.
– Lokala EHT träffas varje vecka och en gång i månaden är alla med, såsom skolsköterska, skolpsykolog och studie- och yrkesvägledare. Vi arbetar både främjande och åtgärdande, det är både långa och korta puckar.
På skolan finns tre årskurser på högstadiet, en sjua, en åtta och en nia, men det finns även en grupp som kallas Klivet. Eleverna som är placerade där har en bakgrund av hög skolfrånvaro och/eller sociala utmaningar – och i gruppen är relationsskapande och skolnärmande två centrala begrepp. I Klivet går man åldersblandat och det är lite som namnet visar: ett kliv tillbaka in i skolan.
– Målet är att så småningom gå i sin ordinarie årskurs på skolan, men alla våra elever har olika bakgrund med olika förutsättningar att komma dit. Det tar helt enkelt olika lång tid, och det medför att skolarbetet i Klivet är mer individuellt eftersom alla är på olika nivåer, förklarar Ida och berättar vidare att det handlar mycket om kontaktskapande, att träffa eleverna – kanske på en fika – och ge en positiv bild av skolan, bygga relation och även hitta en motivation, en nyckel som kan vara vägen in till lusten och lärandet.
Vi jobbar inte en-till-en, men vissa har behov av individuell hjälp. Då kan det vara svårt att få till undervisningen på det sätt de behöver och det kan bli en frustration hos eleverna.
De gånger Ida är med i undervisningen på skolan är det oftast i form av observatör. Hon ser sig som en person som är ett stöd för lärarna så att de i sin tur kan ge eleverna rätt verktyg.
– Jag ser mig, eller snarare specialpedagogens uppdrag, lite som en byggnadsställning, som stöttar och hjälper till i relationer och med inlärningsstrategier för elever, lärare och vårdnadshavare.
Det finaste med att arbeta på Magelungen tycker hon är allas engagemang – och eleverna såklart.
– Vi på skolan jobbar tätt och vi vill ju alla att eleverna ska lyckas, att de ska gå ut nian med en känsla av sammanhang, såklart med betyg och en självkänsla, att det här kan jag nu. Jag vill vidare!
Hon sticker inte under stol med att det även finns utmaningar med att jobba på skolan, bland annat att hitta de rätta nycklarna för att få elever med stor frånvaro att komma tillbaka, att hålla i och hålla ut.
– Det kan också vara en utmaning att alla elevers behov blir mötta, att de får det de behöver. Vi jobbar inte en-till-en, men vissa har behov av individuell hjälp. Då kan det vara svårt att få till undervisningen på det sätt de behöver, och det kan bli en frustration hos eleverna.
Ålder: 44 år.
Bor: I Stockholm.
Gör: Specialpedagog på Magelungens resursskola i Älvsjö.
Bästa med yrket: ”Ingen dag är den andra lik, man har aldrig en tråkig eller långsam dag!”
Förutom Ida finns ytterligare en specialpedagog på skolan som arbetar mer elevnära med närvaron medan Ida arbetar mer organisatoriskt.
– Vi kompletterar och stöttar varandra, det är jättekul. Dessutom är vår rektor utbildad specialpedagog, säger hon och tillägger en sak hon hörde under sin utbildning, något som är bra att påminna sig om.
– Det var så fint beskrivet, att man som specialpedagog är detektiven som letar fram det stöd som eleverna behöver och att man sedan är deras ambassadör inför lärarna. Det där vill jag aldrig glömma.
Magelungen Älvsjö må vara en liten enhet, men Magelungen som huvudman har många skolor och verksamheter runt om i landet. En gång per år bjuds all personal in till Open space, en konferens med olika föreläsare, workshops och samtal som alla på Magelungen själva håller i och där konferensdeltagarna fritt kan välja att vara med på det som lockar dem mest.
– Magelungen håller även på med viss produktutveckling. Bra metoder eller arbetssätt som vi inom företaget använder delar vi med oss av och i bästa fall kommer de ut i produktion och kan säljas. Då är vilken skola eller verksamhet som helst välkommen att köpa. Jag vet att vi nu har samtalskort ute.
LÄS ÄVEN
Fohlin: ”Vad är fakta utan förståelse?
Specarna har fått nog: ”Insatspyramiden har hamnat upp och ner”
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker