Så får man elever att lyfta varandra i hkk-köket

Linda Forssman och Katarina Neidestam har undersökt vilken slags återkoppling som vässar lärandet i hem- och konsumentkunskap.

Hur kan man arbeta med återkoppling i ämnet hem- och konsumentkunskap? Två hkk-lärare fick flera insikter genom sitt forskningsprojekt. Att låta eleverna återkoppla till varandra i praktisk handling under arbetets gång ger goda resultat.

Det saknas forskning inom återkoppling i praktisk-estetiska ämnen – och i synnerhet inom hem- och konsumentkunskap. Mot denna bakgrund ville Linda Forssman och Katarina Neidestam undersöka och utveckla sina egna lektioner på Lina grundskola och Mariekällskolan i Södertälje. 

I studien, som gjordes inom ramen för Stockholm Teaching and Learning Studies, filmade de sina egna lektioner i årskurs 9 med fokus på återkopplingssituationer. När de analyserade resultatet fann de bland annat vilken viktig roll som eleverna själva spelade. 

– Det förvånade oss hur mycket de använde varandra som resurser, säger Linda Forssman. Deras samarbeten blev en del av lärandeprocessen, man berättade för kompisen hur man lagar en rätt hemma, man gav varandra idéer. En elev förklarade till exempel hur hennes mamma tillagade sina kåldolmar och eleven visade i praktisk handling hur det gick till.

”Be dem jämföra med varandra”

De två lärarna tänker att man i undervisningen ännu tydligare skulle kunna uppmuntra elever att stötta varandra och använda varandra som resurser.

– När de ska knåda degar till exempel, istället för att vi ska gå runt och svara på om degen har rätt konsistens, kan vi be dem jämföra med varandra, säger Katarina Neidestam.  

Vidare kunde de konstatera att undervisningen blev tydligare med hjälp av bildstöd, i filmerna kunde de se att bilderna bidrog med viktig information.

– Eleverna blir bättre på att resonera kring olika val som de måste göra under själva matlagningen, säger Linda Forssman. Vi kunde se hur de med hjälp av bildstödet värderade sina olika val utifrån ett ekonomiskt- och ett miljömässigt perspektiv. 

Löpande återkopplingen viktig

Studien visade också vikten av tidig återkoppling – för att eleverna ska få möjlighet att använda återkopplingen till att pröva och ompröva uppgiften under arbetets gång.  

– Med löpande återkoppling får eleverna möjlighet att utvecklas vidare, säger Linda Forssman.

Har ni ändrat ert eget sätt att undervisa efter projektet?

– Vi har blivit mer medvetna om hur vi undervisar, att vi ställer fler öppna frågor som till exempel: ”Vad är ert nästa steg?”

Och de har blivit mer noga med att uppmuntra eleverna att lära av varandra, speciellt inom det praktiska arbetet.

– Kommunikationen där sker inte bara verbalt, utan även med rörelser, gester och i samspel med det material man använder.

I en situation använde två elever en mobiltelefon för att med hjälp av Tiktok ta reda på rätt tillagningsmetod när de skulle forma ett tortillabröd.

– Det var ett kreativt sätt att lösa en uppgift, men vi propagerar inte för att mobiler ska användas i undervisningen, säger Katarina Neidestam.

Här kan ni läsa mer om studien.

LÄS ÄVEN

Ny ”hkk-bibel” ska leda lärarna rätt

Debatt: Hkk – ett ohållbart litet hållbarhetsämne

Myrberg: Köksglädje förvandlas till glädjebetyg i hkk

Hkk-lärarna: Om vi hade mer tid skulle vi …

Betygen höjs när matsvinnet minskar i hkk-köket