”Slå inte ihop svenska och SVA – det är orättvist”

En genrebild av tre elever som sitter med papper framför sig på bordet, en bär hijab.
Foto: AdobeStock

Dags att sätta stopp för svenska och SVA i samma undervisningsgrupp, skriver Camilla Nyblad.

”När svenska och svenska som andraspråk (SVA) undervisas i samma grupp drabbas både elever och lärare. Det är dags att sätta stopp för en ojämlik praktik som skadar språkutvecklingen och försvårar integrationen”, skriver Camilla Nyblad.

Svenska och svenska som andraspråk (SVA) är inte samma ämne. Svenska utgår från att elever redan behärskar språket flytande och kan fördjupa sig i litteratur och analys. SVA är ett språkstödjande ämne, skapat för elever som håller på att erövra svenskan som sitt andraspråk.

Ett porträtt av Camilla Nyblad med Sveriges Lärares nyckelband i regnbågsfärger om halsen

Camilla Nyblad

”Båda urholkas”

När de två kursplanerna blandas i samma klassrum urholkas båda. Läraren tvingas kompromissa: förenkla för modersmålstalare eller pressa fram för snabbt för SVA-eleverna. Resultatet blir att ingen grupp får undervisning på rätt nivå.

Likvärdighet betyder inte att alla ska få samma undervisning – utan att alla ska få den undervisning de behöver för att nå målen. I blandade grupper tystnar många SVA-elever. De vågar inte ställa frågor eller tala inför klassen av rädsla för att framstå som ”sämre”. Samtidigt känner elever med svenska som modersmål att undervisningen går långsamt.

”Samma skor till alla”

Det är inte jämlikt. Det är ineffektivt. Att slå ihop ämnena är som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda att alla har fått lika villkor.

Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Skolverket och flera svenska universitet har länge betonat att andraspråksinlärning kräver målmedveten och specialiserad undervisning.

Sviker båda grupperna

Ett vardagsspråk lär man sig på några år, men det skolspråk som krävs för att förstå begrepp som ”orsakssamband”, ”symbolik” och ”analys” tar ofta upp till åtta år att utveckla. Det sker inte genom att sitta bredvid svensktalande elever – det kräver undervisning som är uppbyggd för det syftet.

Högt tempo

När SVA-elever undervisas tillsammans med modersmålstalare blir tempot för högt, begreppen otydliga och självförtroendet sviktar. Flera studier visar att SVA-elever når bättre resultat när de får undervisning i egna grupper med behöriga SVA-lärare.

Lärare i svenska tvingas ofta undervisa två kursplaner samtidigt – en orimlig situation. De ska förklara grammatiska strukturer och basordförråd för nyanlända, samtidigt som de ska analysera Selma Lagerlöf med elever som är modersmålstalare. Ingen lärare kan fullt ut tillgodose båda gruppernas behov. Det leder till stress, frustration och sämre kvalitet. Många lärare vittnar om att de ”sviker båda grupperna varje lektion”. Det är inte ett tecken på bristande engagemang – det är ett tecken på ett systemfel.

”Billigare undervisa rätt”

Landets skolledningar försvarar ofta samundervisningen med att det saknas resurser för att dela grupper; men att slå ihop ämnena är inte en besparing – det är att flytta kostnaden till eleverna, i form av sämre språkutveckling, lägre betyg och förlorad framtidstro. Att undervisa rätt från början är billigare än att behöva kompensera för misslyckanden senare genom språkintroduktioner och stödinsatser. Resurser måste fördelas efter behov, inte efter bekvämlighet.

Ett vanligt argument för att slå ihop grupperna är att det gynnar integrationen. Integration handlar inte om att sitta i samma rum – det handlar om att kunna delta på lika villkor. En elev som inte förstår undervisningen är inte inkluderad, utan isolerad. Riktig integration kräver språk, och språk kräver undervisning på rätt nivå. Ett starkt SVA-ämne är alltså inte ett hinder för integration – det är en förutsättning för den.

”Bygga stolthet”

När SVA undervisas separat finns utrymme att använda elevernas modersmål som resurs, att jämföra språk, diskutera uttryck och bygga stolthet kring flerspråkigheten.

I blandade grupper försvinner ofta den möjligheten, och elevernas språkliga bakgrund ses som ett problem snarare än en styrka. SVA ska inte vara ett ”särämne” – det ska vara en språkstrategi för framtidens Sverige.

Att hålla SVA och svenska isär kräver politisk vilja, inte mirakel.

  • Behåll separata kursplaner och grupper, men skapa gemensamma projekt varje termin för att främja samhörighet.
  • Säkra behörighet – endast lärare med utbildning i SVA ska undervisa i ämnet.
  • Kartlägg språknivåer noggrant så att elever placeras rätt från början.
  • Ge skolor med många SVA-elever extra resurser för mindre grupper.
  • Höj statusen för SVA genom tydlig kommunikation till elever och föräldrar om dess syfte och värde.

Sverige är ett flerspråkigt land. Vår skola måste spegla det. Att hålla SVA och svenska isär är inte att separera barn – det är att ge dem jämlika möjligheter. Det är först när språket sitter som elever kan delta, förstå och bidra fullt ut. Om vi menar allvar med likvärdighet, då måste vi sluta behandla alla som om de vore lika. Likvärdighet handlar inte om att alla får samma sak – utan att alla får det de behöver för att lyckas.

”Nyckeln till framtiden”

Svenska är inte bara ett skolämne – det är nyckeln till arbete, utbildning och samhällsdeltagande. När vi slår ihop svenska och SVA för att spara pengar, stänger vi dörrar för de elever som mest behöver att de hålls öppna. Låt oss därför stå upp för språkets betydelse, för lärarnas professionalitet och för elevernas rätt till undervisning på rätt nivå.

För en skola där ingen tystnar. För ett samhälle där alla får en röst. För en framtid där svenska och SVA får vara det de är tänkta att vara – två starka, kompletterande ämnen, var och en på sina villkor.

Camilla Nyblad, svensk-och svalärare, Skövde

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

Så tar de reda på vilka elever som behöver sva-undervisning

Därför behöver många sva-elever individuellt stöd

Antalet sva-elever har dubblerats senaste tio åren