Replik: ”Hälsa och lärande går inte att separera”

Mia Göransdotter Hammar, ordförande Riksföreningen för skolsköterskor, replikerar på Filippa Mannerheims krönika om elevhälsa.
Debatt
I sin krönika “Elevhälsa är inte skola – det är vård och omsorg” ställer Filippa Mannerheim två av skolans viktigaste funktioner mot varandra; lärarnas undervisningsuppdrag och elevhälsans stödjande insatser.
Det är en olycklig motsättning, och framför allt en motsättning som missgynnar våra elever.
Det är dags att slå fast en självklarhet, hälsa och lärande går inte att separera. En elev som inte mår bra har svårt att ta till sig undervisningen, och en elev som inte lyckas i skolan riskerar att må sämre psykiskt.
Det vet varje skicklig lärare. Det vet varje skolsköterska och skolläkare. Det vet varje skolkurator, psykolog, specialpedagog och rektor.
”Vi behöver samarbete”
Därför behöver vi ett samarbete mellan lärarnas undervisningsuppdrag och elevhälsans stödjande insatser, inte en dragkamp.
När elevhälsan i dag arbetar hälsofrämjande och förebyggande gör den det med hela skolans uppdrag i sikte.
Men det betyder inte att vården har försvunnit. Skolsköterskor träffar fortfarande alla elever, genomför regelbundna hälsobesök, screeningar, erbjuder vaccinationer och enklare medicinska insatser.
Det utgör den del av elevhälsan vi idag kallar elevhälsans medicinska insats, EMI, där även skolläkaren ingår. Skolhälsovården har inte försvunnit. Den har utvecklats och bytt namn.
”Farligt resonemang”
Att generalisera och hävda att elevhälsa är ”vård och omsorg” och därmed inte är skola är ett farligt resonemang. Det visar en grundläggande oförståelse för hur dagens skola fungerar, och behöver fungera. Det är inte 1980 längre. Skolan är inte bara en plats för kunskapsöverföring, utan en plats för hela barnets utveckling och med ett kompensatoriskt uppdrag.
”Falsk bild”
Mannerheims perspektiv riskerar att skapa en falsk bild av att elevhälsans arbete står i konflikt med skolans kärnuppdrag. I själva verket är det tvärtom, en väl fungerande elevhälsa där specialpedagoger, psykologer, kuratorer, skolsköterskor och skolläkare samverkar nära med lärare och skolledning är en förutsättning för att eleverna ska få en möjlighet att lyckas.
Det är inte 1980 längre
Om vi fortsätter att spela ut professionerna mot varandra, står eleverna som förlorare. Det har vi inte råd med.
Vi välkomnar en debatt om hur elevhälsan kan bli bättre, men vi måste sluta att lägga kraft på att skapa klyftor mellan lärare och elevhälsoprofessionerna. Vi vill hellre lägga kraften på hur vi kan utveckla vårt tvärprofessionella samarbete så att alla elever kan lyckas, må bra och nå sina mål. Det är tillsammans vi gör skillnad.
Mia Göransdotter Hammar, ordförande Riksföreningen för skolsköterskor
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Mannerheim: Elevhälsa är inte skola – det är vård och omsorg